Jump to content

Lykkeliten III er solgt - vurderer ny båt


LykkelitenIV

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Da er Lykkeliten III solgt (Viksund 310 St. Cruz fly 2002 modell).

6_small.jpg

 

Det var litt vemodig når de hentet båten, den har jo vært en knall bra båt.

Ja, jeg angrer kanskje litt...... :sad:

 

Nye båter vi har sett på er:

- Viksund 360 St. Cruz fly

- NB ardea 38

- Skorgenes 375

 

Noen som har noen formeninger om disse båtene. Fordeler og ulemnper, og hva jeg bør se etter dersom valget faller på en av dem ?

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post

Grattis, fikk du grei pris? Det ligger en NB 1160 hos Argos til under 2,2 mill (2005). Ser veldig fin ut, pluss at den har Yanmar! Har forhørt meg om de var interessert i innbytte, men det var de ikke - i fjor høst.

 

Hvis det holder med 20 knop og du liker Trawlere, er jo Benetaus 34 (er vel 36-37 fot) fantastisk flott. Jeg blir borte fra landet noe over et år fra neste sommer, så jeg venter med båtbytte. Hvis ikke hadde dissse to vært meget aktuelle.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Nye båter vi har sett på er:

- Viksund 360 St. Cruz fly

- NB ardea 38

- Skorgenes 375

 

Noen som har noen formeninger om disse båtene. Fordeler og ulemnper, og hva jeg bør se etter dersom valget faller på en av dem ?

 

En kjenning av en kjenning hadde en NB 38 fly(nå: Ardea 38 fly). Denne ble solgt etter kort tid, delvis på grunn av at daværende eier ikke var fornøyd med kvaliteten. Men det var ikke snakk om de store kvalitetsbristene. Det gikk mest på hengsler, beslag og stoler som løsnet. Men andre ord ikke de store tingene, men helt klart irriterende på en såpass dyr båt. Jeg håper kvaliteten er bedret, og det velger jeg å tro at den er.

 

Jeg ville sjekket historikken og byggekvaliteten til Skorgenes 375 nøye, og en del andre båter fra Skorgenes som sådan. Jeg har vært i kontakt med flere Skorgenes-eiere som har vært litt plaget med kvaliteten på sine båter, og da særlig med vannlekkasjer. Skorgenes fulgte opp med å lete etter hvor lekkasjene kom fra, men de var/er vanskelige å finne. En som hadde en Skorgenes 430 Mega, kunne ikke bruke en av lugarene da køyen i denne til enhver tid var gjennomtrukket av vann, og Skorgenes slet med å finne lekkasjen. :nonod: Jeg har også sett nye båter fra Skorgenes med vannansamlinger innvendig etter kraftig regnver. At fabrikknye båter har blitt plastret og tapet for å minimere at vann lekker inn, gir ikke noe godt inntrykk. Men også her velger jeg å tro at dette gjelder få båter, og at kvaliteten jamt over er god. Personlig liker jeg designet på de "gamle" Sonic 330 og 430 Mega. En slik Sonic 330 fikk bra testresultat hos Båtmagasinet. Nyere båter fra Skorgenes synes jeg ser litt vel "harry" ut, men dette er en smakssak.

 

Viksund 360 St. Cruz fly har jeg liten kjennskap til, bortsett fra at den har vært produsert i mange år, og at eventuelle barnesykdommer bør ha blitt ryddet av veien for lenge siden. Denne båten har etter mitt syn det peneste og mest klassiske designet av de du lister opp, i likhet med sin søster 340 St. Cruz.

Link to post

Takk for hjelpen så langt.

Litt om begrunnelsene for mine valg. Vi vil ikke ha så stor båt (dvs. < 40 fot ).

Vi vil også ha en nyere modell. Èn motor er bedre enne to (etter min mening)

 

Viksund 360 St. Cruz fly

- Bra kvalitet og en type båt som jeg kjenner godt til.

- Synes at uteplassen på en 340 blir litt i minste laget, men bra i denne. Mindre i 340 enn i den jeg hadde.

- I denne ville jeg valgt èn motor (425 Hk) og aksling.

 

NB ardea 38

- Utrolig god plass i denne. 4 meter bredde utgjøt utrolig mye.

- Synd at det ikke er eget dusjrom i denne.

- Fin layout på fly'en

- Ville valgt med drev og 2x260 Hk.

 

 

Skorgenes 375

- Liker designet godt.

- Trapp opp til 2. etg. (ikke stige).

- Fin layout på fly'en

- Kanskje litt trang inni salongen. Lite lys inn (pga, smalere vinduer enn i de to andre)

- er klar over at der har vært en del lekasjer i enkelte

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post

Jeanneu prestige 36

Skilsø 36

Viknes Sun Bridge

Nimbus Commander (340 eller 380)

Forbina 36

NordWest 390

 

ville jeg sett på.

 

Om pris overhode ikke betyr noe ville jeg tatt en kikk på NordWest 370 (som egentlig er 39 fot)

 

Skorgenes er jeg skeptisk til - har både lest og hørt om kvalitetsproblemer. Det jeg så da jeg undersøkte litt for 2-3 år siden innbød heller ikke til mindre skepsis for meg.

NB har vel testet ok . men ikke mer. Jeg synes kanskje båten er vel stor for NB sett i forhold til hva de vanligvis produserer

Viskund 360 har jeg aldri vært ombord i, men ut i fra bilder/tegninger synes jeg det er lite forskjell på 340 og 360

 

Når du får større vindfang vil du nok heller foretrekke 2 motorer i stedet for 1.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Her er en test du kan kikke på mens du vurderer: Viksund 360 St. Cruz, Spirit 360, Skorgens

360 Sonic og NB 1160 Fly (Ardea 38 Pandion),

 

http://www.baatene.com/bater/Vurderte/Viks...iksund360FB.pdf

 

Og velger du fortsatt Viksund er du selvfølgelig velkommen i klubben: https://sites.google.com/site/wwwstcruznet/home

:yesnod: :yesnod:

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post

Takk for mer hjelp.

 

Ter-av: Det er min hjemmeside du refererer til, så ja jeg har lest den :smiley:

 

Bitteliten: Jeg har sett på de du ramser opp.

- Skilsø 36 har en idiotisk badeplattform (samme som Viksund 320).

- Viknes 1080 sunbridge liker jeg utrolig godt, men fruen vil ikke ha vinduer "feile veien".

- Commander 38 er ganske bra, men er redd den har et høyt forbruk - Er det noen som vet det ?

- Forbina 40 liker jeg (ikke så fornøyd med de mindre), men igjen det blir litt stort.

- NordWest. Utrolig pene båter , men det er fryktelig mye teak i de båtene. 370'en er jo bare snadder men også for dyr

 

Meridian og Jeanneu har vi ikke sett på.

 

Det jeg ønsker meg i den nye båten (som jeg ikke hadde før), er;

- to gode lugarer (hadde to lugarer men ønsker - gode senger og enkel adkomst)

- dusj inne;

- bedre plass og utnyttelse på fly.

- Bedre plass totalt sett

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post

Phantom 38 :rolleyes: eller Princess 40 :rolleyes: (samme båt(de har identisk skrog) egentlig bare forskjellige løsninger) Kvalitet på høyde med Nord west bare ikke så mye treverk.

Da får du i den nye båten (som du ikke hadde før), er;

- to gode lugarer (hadde to lugarer men ønsker - gode senger og enkel adkomst)

- dusj inne; (disse har skikkelig dusj som ikke gjør hele badet vått og ståhøyde)

- bedre plass og utnyttelse på fly. (meget romslige på Fly med plenty sitteplasser)

- Bedre plass totalt sett

 

72_1065026498.jpg

72_1936204856.jpg

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
- Commander 38 er ganske bra, men er redd den har et høyt forbruk - Er det noen som vet det ?

Ta en titt på 340 Commander, mindre enn 380 men "har det samme", ganske ny konstruksjon med bedre skrog enn 380. Bare en motor (D6 310/330) gjør den mer økonomisk i drift. Gode lugarer. Inne/uteplass og en flybridge uten å være "flybridge-båt". Romslig salong. Veldig god omtale ved test i MBY - tilgjengelig på www.nimbus.se.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Vi var å så på den Comander 34 på båtmessen i fjor. Det blir for trangt. 38 foteren er bedre.

Men de som ligger på finn.no blir for dyre for oss.

 

Må kanskje vente å se hva som dukker opp på finn når våren kommer :sailing:

 

Liker godt Prinsess og Fairline, men prisene er noe høye, og da må det bli en eldre modell. Det frister heller ikke.

Drømmen hadde kanskje vært en ny Prinsess P42 :yesnod:

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Link to post
men fruen vil ikke ha vinduer "feile veien".

Neeeeei!.

Det er ikke feil vei, men derimot myyyyye bedre enn "vanlig" vei.

Jeg hadde vanlig før og riktig nå, og skulle jeg bytte båt (det skal jeg absolutt ikke!!), så ville "riktig" vindusvei vært et krav!

 

Jeg kan ramse opp mange fordeler, kan du nevne noen ulemper?

Link to post
Ta en titt på 340 Commander, mindre enn 380 men "har det samme", ganske ny konstruksjon med bedre skrog enn 380.

Long time no see KOB. Hyggelig at du er innom :yesnod:

 

Jeg har prøvekjørt både 340 og 380. 380 i coupe versjon. Ingen av de falt helt i smak hos meg. Litt typisk Nimbus med fyldige forskip og flat bunn som gjør at de slår i motsjø.

 

 

380 carisma er lekker synes jeg - har samme skrog som Commander.

 

hverken 340 eller 380 har perfekte bad. På 380 er det ikke ståhøyde på badet. Jeg husker ikke om 340 har dusj inne. En turbåt må ha det etter min mening.

 

Jeanneau Presige 36 bør nok besiktiges. MEN den sikreste båtinvesteringen du kan gjøre i Norge er vel antakelig en Princess P40/P42. Norge er Princess sitt største marked utenfor UK, og de har en utrolig stor base av kunder som kjøper seg både opp og ned i båtstørrelse.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Nedkanten av ei rute som skrår utover begynner vel stort sett nærmere styreplassen enn om ruta skrår vanlig vei eller?

Jeg vet at de som er eiere av båter med rute som skrår "feil" vei liker dette veldig godt, en del blir vel også brukt som fiske og yrkesbåter, så at det er praktisk på mange måter er jeg ikke tvil om.

Jeg personlig får litt sjark-følelse når ruta skrår den veien, mister noe av den sporty looken som ferie og fritidsbåter kan ha.

For nærmere å belyse hva jeg mener må jeg kansje over i bilverdnen. Båter med ruta "feil" vei Feks. Paragon 31 (Her er den kansje loddrett) den "nye" Askeladden osv.blir å regne som arbeidshester eller Suver og offroadere.

Båter med ruta "rette" veien kan mer gi asjosasjoner til sportsbiler Lamborgini, Ferrari OSV.

Båter med "Agliarute" for å bruke bilspråket har nok en del tilhengere, men jeg mener likevel, det store flertallet er tilhengere av ei rute som heller den "riktige" veien.

Vi hadde nok i motsatt fall hatt mange flere produsenter som hadde slått seg på trenden med utoverhellend rute. En har nok derfor et mye større marked den dagen en skal selge båten......

Det er vel en stor fordel og et viktig/vektig argument.... :smiley:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Båter med ruta "rette" veien kan mer gi asjosasjoner til sportsbiler Lamborgini, Ferrari OSV.

Det er nok iblandet en ikke helt ubetydelig andel "wishful thinking" i den assosiasjonen :lol:

 

Jeg kunne godt tenkt meg en båt med ruta "riktig vei" - men det må bli som helårsbåt. Targa 42 feks. Men jeg synes det er en forbaska svær båt med forbaska liten kabinplass.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...