Jump to content

Lykkeliten III er solgt - vurderer ny båt

LykkelitenIV

Recommended Posts

Jeg har prøvekjørt både 340 og 380. 380 i coupe versjon. Ingen av de falt helt i smak hos meg. Litt typisk Nimbus med fyldige forskip og flat bunn som gjør at de slår i motsjø.

380 carisma er lekker synes jeg - har samme skrog som Commander.

hverken 340 eller 380 har perfekte bad. På 380 er det ikke ståhøyde på badet. Jeg husker ikke om 340 har dusj inne. En turbåt må ha det etter min mening.

Det med skrogene er vel et generelt ankepunkt mot flere Nimbuser. Har ikke selv prøvd andre enn de mindre utgavene, med 300R som en klar favoritt, "Gi gass og kjør" - ingen behov for trimming eller noe. Men det er jo en annen båttype...

Mht bad - mente 380 hadde ståhøyde, har vært inne i mange og aldri tenkt på det, har i hvert fall separat dusj ifm m badet. 340 har som nevnt ikke det, litt trangt kanskje også, men veldig godt tildekket wc (lokk) og ellers "rent" bad som gjør det greit å dusje sittende.

Jeg er veldig fasinert av dette konseptet, liker styrehuset, den forholdsvis rommelige salongen, lav flybridge, og at det under dekk er prioritert soveplasser. Men kan se at det oppleves litt trang. Men for et par, som av og til har litt besøk ombord, må den være flott. En kamerat av meg har nettopp kjøpt en.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei !

Liker godt Nimbus 38 Carisma, men det er ikke lett å finne en nyere bruktbåt til en fornuftig pris.

3 mill + blir litt mye for oss.

Konstpetet med Comander er fasinerende - enig i det. 380 modellen er faktisk ganske praktisk også....

Brukte en Nimbus 29 Cupe en sommer - helt kurrant den. Nimbus er et bra merke og god kvalitet.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Finn Erik!

Snart kommer Morten med sin 1080 Sunbridge med Anglia-rute og da kan vi jo "plage han litt!"

En utrolig flott båt som jeg gleder meg til å se!

Hu mi liker heller ikke rutene "gal vei" så da blir det nok ikke noe...(ikke har jeg råd heller,ennå...)

Nå håper jeg snart snøen går slik at Balticen får sitt velfortjente stell. Hva blir min pararell i bilverdenen tro? VOLVO 240 stasjonsvogn?

Praktisk,solid, og litt kjedelig :lol:

Nedenfor er data for Fairline Phantom 38.

Den har samme skrog og nogenlunde lik vekt som Princess 40. Dette er fra en test utført av MBM og er faktiske målinger for begge motorer.

Målene er i UK Gallons som er nøyaktig 4.54609 Liter

RPM FART GPH MPG Liter i timen L/NM

1500 10,8 8,2 1,32 37,2 5,9

1800 16,1 10,8 1,50 49 6,8

2100 20,8 15,2 1,37 69 6,2

2400 25,5 22,1 1,16 100 5,2

2600 28,5 28,2 1,01 128 4,58

2800 31,6 35,5 0,89 161 4,04

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Denne er pen:

http://www.finn.no/

Men egentlig eldre enn det jeg ønsker.

Enig...... den ser pen og meget godt vedlikeholdt ut, dersom ikke bildene lyver......Er egentlig alder så viktig?

Dersom båten har det utseende du liker, er godt vedlikeholdt og motoren/motorene ikke har alt for mange timer på nakken.

Det er vel bedre, enn om det er en yngre båt som har motorer som har gått mange timer og evt. båt og motorer ikke er så godt vedlikeholdt.

[quote name='LykkelitenIII' date='02.03.10 15:36' post='921837'

Er det noe å hente på å finne en båt med nyere motorer f.eks VP D6'ere (370 Hk) ?

Noe og hente er det.. en singel VP D6 370 vil ha 75 liter i timen på fullt.. ganger man det med 1,8 som jeg mener er vanlig med 2 stk så blir det 135 Liter pr time på fullt kontra tamd 63P ene som da skal ha over 160 liter.

I innkjøp for og få slike motorer så må man jo ha ganske ny båt.. da kan man nok bruke den "gamle" p40 noen år før diff er spist opp av drivstoff.

En får P42 med enten D6 370 eller 435HK og koster fra 3,9 mill i innkjøp etter hva jeg har sett.. de "eldre" P42 har gjerne TAMD 74 motorer.

15-20% er vel litt i overkant. Så mye rimeligere er ikke common rail kontra elektronisk styrt pumpe,ihvertfall ikke ved høy belastning?

Vi sammenlignet konkrete forbrukstall fra KAD 44 og D4 260 på samme type båt. Det var resultatet. tallene ligger på forumet her etter eller annet sted.

Thorlyn - du må nok legge på minst 20% til utstyr etc på den prisen -om det er listepris på ren båt du har

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Thorlyn - du må nok legge på minst 20% til utstyr etc på den prisen -om det er listepris på ren båt du har

:yesnod: Det var derfor jeg skrev FRA pris :flag:

Du har vel studert disse nærmere Bitteliten?

TAMD 63 P motorene er forøvrig meget gode motorer tatt fra volvos lastbiler..

Forøvrig interesant det du nevner med forbruk KAD44 vs D4 260.

Satt og tittet på Windys Test sheets for GM37.

Der fremgår det at KAD 300 bruker faktisk mindre fuel enn D4 260 på alle turtall med unntak av full åpning..

Samme ser en på 32 fotern deres.

Jeg kunne tenkt meg at det var et eget dusjrom og ikke bare et forheng, alt vannet renner selvfølgelig ikke ned sluken så det blir litt tørking etter en dusj. Det burde vært avtrekksvifte over byssen. Båten virker litt leken/skvetten men det blir du fort vant til. Kommer ikke på så mye mer i farten. Det er så mange andre ting jeg er fornøyd med som driftskostnadene og størrelsen. Vi har en toppfart på ca. 36 knop, hvis vi ligger på rundt 20 knop er forbruket ca 50 ltr. pr. time.

Hei igjen (tilbake fra vinterferie)

Ja, jeg er enig med deg Dust. Da bekrefter du også min mistanke om at det bare er det manglende dusjrommet som er negativt på Ardea 38.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Spirit ser bra ut den. Den var testet sammen med mine favoritter.

Jeg er litt reservert mot slike "ukjente" og "nye" merker.

Det kommer en dag da man skal selge, og da er min erfaring at det er enklere å oppnå en god pris dersom man har et kjent merke.

Synd - for båten ser meget bra og praktisk ut...

Testen: http://www.havna.com/

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...