Bitteliten Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 jeg syens jeg ser mye av den nye Koenigseggen når jeg ser på bildet av båten din. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 (redigert) Da snakker vi vel heller Rivarama eller noe sånt........min er vel heller nærmere en BMW 628 ..eller 3,0 CSI.. :lol: Redigert 1.Mars.2010 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Jeg har prøvekjørt både 340 og 380. 380 i coupe versjon. Ingen av de falt helt i smak hos meg. Litt typisk Nimbus med fyldige forskip og flat bunn som gjør at de slår i motsjø. 380 carisma er lekker synes jeg - har samme skrog som Commander. hverken 340 eller 380 har perfekte bad. På 380 er det ikke ståhøyde på badet. Jeg husker ikke om 340 har dusj inne. En turbåt må ha det etter min mening. Det med skrogene er vel et generelt ankepunkt mot flere Nimbuser. Har ikke selv prøvd andre enn de mindre utgavene, med 300R som en klar favoritt, "Gi gass og kjør" - ingen behov for trimming eller noe. Men det er jo en annen båttype... Mht bad - mente 380 hadde ståhøyde, har vært inne i mange og aldri tenkt på det, har i hvert fall separat dusj ifm m badet. 340 har som nevnt ikke det, litt trangt kanskje også, men veldig godt tildekket wc (lokk) og ellers "rent" bad som gjør det greit å dusje sittende. Jeg er veldig fasinert av dette konseptet, liker styrehuset, den forholdsvis rommelige salongen, lav flybridge, og at det under dekk er prioritert soveplasser. Men kan se at det oppleves litt trang. Men for et par, som av og til har litt besøk ombord, må den være flott. En kamerat av meg har nettopp kjøpt en. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
LykkelitenIV Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Hei ! Liker godt Nimbus 38 Carisma, men det er ikke lett å finne en nyere bruktbåt til en fornuftig pris. 3 mill + blir litt mye for oss. Konstpetet med Comander er fasinerende - enig i det. 380 modellen er faktisk ganske praktisk også.... Brukte en Nimbus 29 Cupe en sommer - helt kurrant den. Nimbus er et bra merke og god kvalitet. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
LykkelitenIV Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Denne er pen: http://www.finn.no/ Men egentlig eldre enn det jeg ønsker. Hva vil en slik båt bruke på milen ? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Odd H Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Finn Erik! Snart kommer Morten med sin 1080 Sunbridge med Anglia-rute og da kan vi jo "plage han litt!" En utrolig flott båt som jeg gleder meg til å se! Hu mi liker heller ikke rutene "gal vei" så da blir det nok ikke noe...(ikke har jeg råd heller,ennå...) Nå håper jeg snart snøen går slik at Balticen får sitt velfortjente stell. Hva blir min pararell i bilverdenen tro? VOLVO 240 stasjonsvogn? Praktisk,solid, og litt kjedelig Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 (redigert) Nedenfor er data for Fairline Phantom 38. Den har samme skrog og nogenlunde lik vekt som Princess 40. Dette er fra en test utført av MBM og er faktiske målinger for begge motorer. Målene er i UK Gallons som er nøyaktig 4.54609 Liter RPM FART GPH MPG Liter i timen L/NM 1500 10,8 8,2 1,32 37,2 5,9 1800 16,1 10,8 1,50 49 6,8 2100 20,8 15,2 1,37 69 6,2 2400 25,5 22,1 1,16 100 5,2 2600 28,5 28,2 1,01 128 4,58 2800 31,6 35,5 0,89 161 4,04 Redigert 2.Mars.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Thorlyn Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 (redigert) Jeg stokket om enhetene i tabellen over.. så L/nm blir feil tenkte meg ikke om når jeg regna om MPG tallene L/nm 3,4 3,04 3,3 3,9 4,49 5,0 Redigert 2.Mars.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
LykkelitenIV Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Det blir jo en del det ja ...... Er det noe å hente på å finne en båt med nyere motorer f.eks VP D6'ere (370 Hk) ? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Bitteliten Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Min lille erfaring ved å sammenligne KAD 44 og D4 260 på Windy 37 er at D motorene har 15 20% lavere forbruk. Men stor båt med store motorer og stor fart koster mye å bruke. Vi drar ca 120 liter i timen på marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 15-20% er vel litt i overkant. Så mye rimeligere er ikke common rail kontra elektronisk styrt pumpe,ihvertfall ikke ved høy belastning? Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Denne er pen:http://www.finn.no/ Men egentlig eldre enn det jeg ønsker. Enig...... den ser pen og meget godt vedlikeholdt ut, dersom ikke bildene lyver......Er egentlig alder så viktig? Dersom båten har det utseende du liker, er godt vedlikeholdt og motoren/motorene ikke har alt for mange timer på nakken. Det er vel bedre, enn om det er en yngre båt som har motorer som har gått mange timer og evt. båt og motorer ikke er så godt vedlikeholdt. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Du spør hva en slik båt vil bruke på milen, hvis du nyter turen og går i 6 mil så vil den bruke ca 1 -1,5 liter pr mil og båtturen blir en helt fantastisk opplevelse på flybrigden. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 [quote name='LykkelitenIII' date='02.03.10 15:36' post='921837' Er det noe å hente på å finne en båt med nyere motorer f.eks VP D6'ere (370 Hk) ? Noe og hente er det.. en singel VP D6 370 vil ha 75 liter i timen på fullt.. ganger man det med 1,8 som jeg mener er vanlig med 2 stk så blir det 135 Liter pr time på fullt kontra tamd 63P ene som da skal ha over 160 liter. I innkjøp for og få slike motorer så må man jo ha ganske ny båt.. da kan man nok bruke den "gamle" p40 noen år før diff er spist opp av drivstoff. En får P42 med enten D6 370 eller 435HK og koster fra 3,9 mill i innkjøp etter hva jeg har sett.. de "eldre" P42 har gjerne TAMD 74 motorer. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 (redigert) 15-20% er vel litt i overkant. Så mye rimeligere er ikke common rail kontra elektronisk styrt pumpe,ihvertfall ikke ved høy belastning? Vi sammenlignet konkrete forbrukstall fra KAD 44 og D4 260 på samme type båt. Det var resultatet. tallene ligger på forumet her etter eller annet sted. Thorlyn - du må nok legge på minst 20% til utstyr etc på den prisen -om det er listepris på ren båt du har Redigert 2.Mars.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Thorlyn - du må nok legge på minst 20% til utstyr etc på den prisen -om det er listepris på ren båt du har Det var derfor jeg skrev FRA pris Du har vel studert disse nærmere Bitteliten? TAMD 63 P motorene er forøvrig meget gode motorer tatt fra volvos lastbiler.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 basert på egen erfaring samt studie Princess sin prisliste ja Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Forøvrig interesant det du nevner med forbruk KAD44 vs D4 260. Satt og tittet på Windys Test sheets for GM37. Der fremgår det at KAD 300 bruker faktisk mindre fuel enn D4 260 på alle turtall med unntak av full åpning.. Samme ser en på 32 fotern deres. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Dust Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Jeg ville valgt Ardea 38 med 2 stk. D4 250 (det har jeg) Stor bred båt med 3 seperate lugarer og utrolig billig i drift i forhold til størrelse. Det er selvfølgelig noen småting som kan forbedres men jeg er storfornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 hva er småtingene du synes kan forbedres? Sitér dette innlegget Link to post
Dust Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Jeg kunne tenkt meg at det var et eget dusjrom og ikke bare et forheng, alt vannet renner selvfølgelig ikke ned sluken så det blir litt tørking etter en dusj. Det burde vært avtrekksvifte over byssen. Båten virker litt leken/skvetten men det blir du fort vant til. Kommer ikke på så mye mer i farten. Det er så mange andre ting jeg er fornøyd med som driftskostnadene og størrelsen. Vi har en toppfart på ca. 36 knop, hvis vi ligger på rundt 20 knop er forbruket ca 50 ltr. pr. time. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hei igjen (tilbake fra vinterferie) Ja, jeg er enig med deg Dust. Da bekrefter du også min mistanke om at det bare er det manglende dusjrommet som er negativt på Ardea 38. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
eysteind Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) hva med Spirit 360? http://rbimg.no.publicus.com/apps/pbcsi.dl...=1&NoBorder Redigert 8.Mars.2010 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Spirit ser bra ut den. Den var testet sammen med mine favoritter. Jeg er litt reservert mot slike "ukjente" og "nye" merker. Det kommer en dag da man skal selge, og da er min erfaring at det er enklere å oppnå en god pris dersom man har et kjent merke. Synd - for båten ser meget bra og praktisk ut... Testen: http://www.havna.com/ Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
BårdK Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Spirit 360 er virkelig flott, problemet er vel snarere at den er vanskelig å få tak i da produsenten visst nok er konkurs. Det er vel et BP-medlem som har en, synes å huske at han er veldig fornøyd med sin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.