Jump to content

Kan dieseltilførsel til Eberspächer D4 hentes fra filteret?


Zhik

Recommended Posts

Jeg skal montere en Eber D4. I en tilsvarende båt er dieseltilførselen tatt fra filterhuset på denne måten:

 

d4_tilkobling_filter.jpg

 

Ifølge monteringsanvisningen er ikke dette en godkjent metode, det medfølgende tankrøret skal brukes. Er det noen som si noe om hva som kan skje med en montering som ovenfor? I denne båten ligger dieseltanken og filterhuset på omtrent samme nivå, og tilførselen til filteret hentes fra stuss på toppen av tanken. Tanken er forøvrig av plast, og bruksanvisningen for Eber sier at tankrøret er beregnet for ståltanker. Altså er det flere dilemmaer ute å går her. Dieseltanken ser slik ut:

 

diesel_tank.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg ha akkuat montert to stk Eber D4. Tok da diesel fra forfilteret til generatoren. Det er av samme type som på øverste bildet. Hadde en utgang og en inngang ledig, så jeg brukte begge. Regner med at det går bra med de mengdene det her er snakk om.

Brukte også de medfølgende filtrene.

Hos meg ligger vannutskilleren på nivå med bunnen av tanken.

 

Bruk minst mulig av gummislangen, da den har begrenset varighet(5-10 år).

Dytt plastslangene så de går butt i butt og sett gjerne en slangeklemme også midt på skjøten.

Sugesiden skal være så kort som mulig, jeg har ca 25 cm.

 

På denne type vannutskiller(Lucas) passer 1/2" UNF.

 

Fungerer helt supert så langt.

Link to post
Share on other sites

Regner med at filteret er mellom tank og motorens fødepumpe, og da går sikkert dette bra. Det eneste jeg ser for meg er at motoren kan trekke dieselen og kanskje luft ut av slangen til eberen når eberen er avslått og motor er i gang.

Trolig er ikke dette noe problem siden det tydeligvis går bra med flere her, og filteret er vel beregnet for flere uttak ser det ut til.

På bil er det vanlig med eget stigerør av to grunner.

1. Bilen har ofte filteret etter fødepumpa.

2. Stigerøret til varmeren går ikke så dypt i tanken som stigerør til motor. Dette er for og unngå at varmeren skal tømme tanken, og dermed ikke ha brennstoff til å kjøre motor.

Link to post
Share on other sites

Ble frarådet å bruke uttaket på filteret. Fikk med stigerør til tanken og koblet dette til. Forhandleren som har lang erfaring på varmere sa at det kunne bli et sjansespill med tanke på små lekkasjer og dermed muligheter for luft til motoren...

hadde man plass og mulighet ville de ha egen tilførsel. Men det er ikke alle som har denne muligheten.....

Ellers skal man og være klar over at motorer som bruker dieselen til å kjøle pumpedyser etc. kan ha en veldig stor gjennomstrømning av diesel og dermed større mulighet for lekkasje når man har flere tilkoblinger/overganger enn høyst nødvendig... da jeg skiftet motor for noen år siden sa importøren greit ifra, dette ville de fraråde på det sterkeste.. Meldingen var grei: la motor gå for seg og varmer for seg....

men det er like mange meninger om dette temaet som båteiere...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har gått en ekstra lang vei med dieseltilførselen for å unngå både motorsystem og eget hull i tanken.

 

På forrige båt fikk jeg spon i dieseltilførselen til motor som kom fra hulltagningen til varmeren.

Der fikk jeg også lekkasje på sugesiden av pumpen pga disse gummislangene som skjøter dieselslangen.

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg ser for meg er at motoren kan trekke dieselen og kanskje luft ut av slangen til eberen når eberen er avslått og motor er i gang.

Magnetpumpe som er brukt på alle kjente dieselvarmere på markedet er 100% tette. Motor kan ikke dra luft via dem. Med tilkobling til forfilter skal medfølgende filter ikke brukes der den gjør ingen nytte og fare for lekasje økes betydelig.

 

Ble frarådet å bruke uttaket på filteret. Fikk med stigerør til tanken og koblet dette til. Forhandleren som har lang erfaring på varmere sa at det kunne bli et sjansespill med tanke på små lekkasjer og dermed muligheter for luft til motoren...

Her svarer jeg de samme i tillegg til at vanlige lekasjen på diesel om bord i båt er via billig variant av medfølgende stigerør til varmere installatører trer ned i tankene. Best er med robust uttak på dieseltank men nummer 2 er forfilter.

Link to post
Share on other sites

Å begynne å fikle med ekstra tilføringer på motorens dieselsystem ville nok jeg ikke gjort.

Spørs hvilken type forfilter er brukt om bord og om de er ekstra uttak på dieseltank. Forfilter med ekstra uttak har de uttaket til at man kan bruke de som ekstra uttak, eller har du en annen mening... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Har nettopp monter ny D4 ombord ,har gjort det på samme måte som du spør om.Dette funker som bare det ,så no problem.Har også montert noen Webasto varmere på den måten,å dem virker enda .Har snakka med den lokale VP mekker'n ang dette første gangen vi skulle gjøre dette for noen år siden,da svarte han at det var slik dem ettermonterte på båtane også.Så lenge du har et ledig uttak på filter,så hvorfor skulle det gjøre noe å bruke det ? .Så det er bare å kobble på slik du mener,men sett sikkringane på riktig plass når du monterer.Gikk litt fort her så den minste ( 5 amp) havna på - kabelen i den lille boxen,virka nesten i 10sekunder.Da får du jo litt småsvette fingre og lurer på hva er galt nå da , men så jo dette fort .Men fort gjort å gjøre en liten feil,når du er i farta. Foresten en kanon varmer,høres nesten ikke og varmer mega bra .Fikk jo også med det panelet 801 mener jeg dem kaller det,står et stort stykke om dette i siste nr av BM .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Siden jeg startet denne tråden, skal jeg forsøke å oppsummere. Mange har montert tilførselslangen rett på en filterutgang. Ingen melder om problemer med det. Det medfølgende lille filteret skal ikke monteres på slangen ved en slik løsning. Dermed bli det få slangeklemmer og liten risiko for luftlekkasje til filteret. Det er også at faktum at Eber manualen sier " Tilkobling til motordrivstoffslange eller andre apparater er ikke tillatt".

 

Montering av stigerør på tanken medfører andre utfordringer. Det kan komme spon (metall eller plast) i diesel ved borring av hull. Det er også en viss fare for at tettingen rundt stigerøret ikke blir 100% tett, med diesellukt i båten som resultat. Fordelen med tankmonteringen er at man ikke berører noen deler av motorens driftstoffsystem. Og man kan lage stigerørets lengde slik at varmeren ikke tømmer tanken helt.

 

Man må ta et valg mellom disse to metodene. Jeg har valgt å anskaffe et stigerør beregnet på plast dieseltanker, og skal montere dette. Håper det blir 100% tett. Seatronic/Termomarin skaffer dette stigerøret velvillig uten ekstra kostnad. Jeg bytter bare inn stigerøret for metalltanker som fulgte med varmeren. Mitt valg blir slik fordi jeg av prinsipp ønsker den aller beste driftsikkerhet for motor. Selv om jeg har seilbåt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Tine IV

Har du noen tips eller råd før jeg setter i gang...... Mvh.Sjøman

Kan ta dette i en IM ,eller om trådstarter syntes det er ok her så er det jo greit for meg.Et lite tips ,fant ingen tegning over hvor sikkringene skal stå .Er en 20amp-15amp og 5amp,20 amp skal stå på tykke pluss å 15amp på - og 5 amp på tynn + .Kjekt å vite, gjorde feil der i farta jeg .Har montert noen varmere ,men ikke med slik kobbling som var på den nye D4 :lol: Bare spør om du lurer på noe ,så skal jeg svare så godt jeg kan .Men det er ikkeno hokkus pokkus , så det er bare å setta igang .

PS: Husk å ha varmeren på full pinne når du skal starte opp første gangen ,å den trenger sikkert endel forsøk før den er igang .Men skjer det lite ,så starter du den igjen manuelt (stopp så start ) på panelet.Starta opp min ca 15 ganger før den var igang.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...