S/Y Emma Startet 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2010 I ein diskusjon over ein kaffikopp i dag kom teamet inn på forsikring når ein er på reise i utlandet. Spesielt dette med redningsaksjonar vart diskutert som noko som kostar mykje pengar. Då kom spørsmålet; kven er det som tek rekninga for ein eventuell redningsaksjon i utlandet? Eg planlegg ein langtur i seglbåt om eit par år, men har i utgangspunktet ikkje tenkt å forsikre båten medan eg er på tur (forsikringsprisane for fleire år i utlandet er svært stive). Mange anbefalar at ein ikkje forsikrar båten i det heile teke dersom han kostar under ein halv million kroner, noko min gjer. Men sett at eg kjem ut for eit forlis t.d. i Stillehavet, løyser ut EPIRBen og set i gang eit stort redningsapparat - er det eg som då vert sittande att med rekninga? I så fall er det jo heilt naudsynt å teikne forsikring. Synspunkt på dette? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
PelleFant Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Nå har jeg "bare" vært en tur til Egeerhavet med min gamle motorbåt, men på turen ble jeg stoppet en del ganger og måtte vise fartøyets papirer, og da også forsikringspapirene. På returen, da vi lå i Fiumicino like ved Roma, så ble vi sjekket av kystvakten. Vi hadde papirer på at forsikringen gjaldt i hele Europa. Dette var ikke nok for disse karene, for som de sa: - det står ikke noe om at den gjelder i Middelhavet. Jeg måtte få sendt en faks fra Norge der det sto eksplisitt at forsikringen også omfattet Middelhavet. Nå var ikke dette svar på ditt spørsmål ,for ærlig talt så vet jeg ikke om man MÅ ha forsikring. Allikevel leser man jo av og til om fartøy forliser f.eks i Bicsaya hvor man da sitter tomhendt tilbake etter at skuta har gått ned. Selv om man ikke nødvendigvis skulle måtte betale for redningsaksjonen, så vli det nok svi kraftig allikevel. Mitt synspunkt: Jeg tror ikke at jeg hadde seilt avgårde uten forsikring.... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 (redigert) Sjølve båten eg reiser i er ikkje så dyr. Han har eg råd å tape i verste fall. I eit forlis er ikkje akkurat det største problemet uansett. Forsikring som dekkjer helse er truleg lurt å ha, men svært dyrt når forsikringa skal dekkje heile verda - i tre år. Eg har aldri hatt bruk for ei slik forsikring tidlegare, sjølv om eg har reist mykje (bank i bordet!). Uansett må ein jo tenkje på kor mykje legebehandling ein faktisk kan få for prisen av ei slik forsikring.. Redigert 28.Februar.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
PelleFant Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Jepp; det er ditt valg. Det at forsikringspremien er dyr henger vel sammen med at utbetalingene er store. Uansett er jo en forsikring til for å hjelpe deg dersom omstendighetene skulle bli så uheldig at du trenger det. De fleste får jo hedigvis ikke bruk for den, men det vet man jo ikke på forhånd.... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 (redigert) Sjølve båten eg reiser i er ikkje så dyr. At du har råd til å tape båten er sikker ok. Men, og det er et stort men, og det er at de fleste uhell med sunket båt skjer i havner og dette kan bli mange ganger dyrere å rydde opp i en hva en forsikring koster. Ja selv nært land kan det bli krevd at du hever "vraket" og det kan bli enda dyrere. En annen ting som er nevnt av Pelle er dette med påkrevd forsikring for å få lov å anløpe en havn. Italiensk kystvakt for holde seg til sitt område og ikke fortsette å tro at de disponerer hele Middelhavet . Stillehavet, øyer og atoller, hvor det er veldig dypt forsvinner jo båten ut av synet bokstavelig talt. Selv her må du fortsatt (tror jeg) ha forsikring for å anløpe disse. Pannama forlanger forsikring for gjennomgang av kanalen men kan ordnes på havnekontoret i begge ender av kanalen. Og det kan jo være kjekt å kunne erstatte riggen dersom denne fyker over bord. Kjekt å kunne seile videre fra en atoll i huttaheiti. Om du velger å være selvassurandør for båten bør du vurdere en bankgaranti for eventuelle uhell. Og det er heller ikke så dyrt i lengden. Du vet hvor du har tenkt deg og litt planlegging med hensyn på forsikring / bankgaranti så kan du slippe rimelig unna det meste. Finnes mange villige assurandører som kan ta dette steg for steg ettersom turen siger framover. Nettet - www - er fult av disse og de fleste er rimelige og gjør opp for seg når du trenger disse. Norsk assurandør slipper du tak i når du forlater 12 mils sonen og en ny en overtar. Forsikring som dekkjer helse er truleg lurt å ha... Så var det din egen tilstand / helse. Her kan du anvende en vanlig norsk reiseforsikring (les små skriften) som dekker verden. Alternativet er å handle av utenlandske assurandører. Men hvor effektive disse er med oppgjør vet jeg ikke. Men har hørt av andre som har hadd behovet og disse har vært fornøyd med servicen. Vårt eget blåkort (får dette hos NAV - vist du kommer fram til en saksbehandler) dekker jo det meste av behandling. En vesentlig faktor som du som skipper må ha i bakhode er at alle (du) ombord må kunne stille garanti for at mannskapet har økonomi til å forlate landet / øygruppen etter endt lovlig opphold. Så pass deg for disse haikerne som bare skal forflytte seg fra øy til øy - du har jo erfaring med disse . Glemte en sak som du nevnte. Har du forlis langt og lengre fra land er du prisgitt Kong Neptun og hans mannskap så du trenger ikke bekymre deg for eventuelle kostnader. Redigert 28.Februar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Men sett at eg kjem ut for eit forlis t.d. i Stillehavet, løyser ut EPIRBen og set i gang eit stort redningsapparat - er det eg som då vert sittande att med rekninga? Dersom du er i reell, uforskyldt, nød får du ingen regning. Vet ikke hvor langt du har tenkt deg, men vanlig båtforsikring dekker det meste av seilas i Europa i sommer halvåret. De fleste som stikker over Atlanteren har vel forsikring hos Pantaenius. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Som Pellefant var inne på kommer du neppe utenom forsikring i svært mange Europeiske land. Dvs dette er knapt en frivillig sak. Jeg tror det samme gjelder USA. Hvordan det er i land utenfor Europa vet jeg ikke, men skulle du være uheldig å bli en smule misslikt av noen myndighetspersoner, kan manglende forsikring være en måte at ta deg på ...obs verden er skummel Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 ...obs verden er skummel Den kan jeg skrive under på. Finnes mange småkonger som ønsker å gjøre livet surt for en seiler. US costgard forlanger forsikring i hvertfall på "innlandsveiene". Tror ikke de har endret så mye på dette. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
GeirKS Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Worldwide ansvarsforsikring hos Pantaenius koster nesten ingenting, mener å huske at det er under 1000,- kr. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Det ansvarsforsikring somme land krev. Ikkje kasko. Mange langturseglarar har personlege forsikringar i Gouda. Dersom du har til hensikt å vera borte frå Noreg i meir enn eit år så opphøyrer medlemskapet i folketrygda ved utreise. Dersom du ikkje har til hensikt å vera borte meir enn eit år så opphøyrer ikkje medlemskapet i folketrygda ikkje før du har vore borte fra Noreg i eit år. Som kjent så kan personlege hensikter endra seg over tid.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eirik400 Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Om får lønn/pensjon fra Norge, og skatter til norsk hjemkommune, så kan man fotsette medlemsskapet i folketrygda på frivillig basis, hvis ikke kan man skatte til det landet man evt bosetter seg i (mener jeg å ha lest) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 En kan ikke gå den engelske kanal uten ansvarsforsikring i alle fall.. greit at ikke din båt utgjør noen verdi.. men hva om din båt ødelegger en yacht til 10 mill?? og de finner ut at du har opptrådd uaktsomt..? hvem har reginga? jo du. Ved hjemkjøing av båt fra uk så må en ha ansvar på minimum 1,5 -2 mill eur(mener jeg og huske. Dette får man et skriv på fra forsikringen som må vises ved kontroll.. Blir du stoppet av kystvakta uten denne forsikring så blir du pent eskortert til land. Kystvakta er meget oppmerksomme på netopp Norske båter da de vet at her stilles det ikke krav til forsikring. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
OT-flyktning Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Når du innklarerer i utenlandske havn (det pleier å være mye mer enn et Strömstad-opplegg) må du vanligvis dokumentere forsikringen, helst et selskap som er kjent internasjonalt. Dokumentene bør kunne forståes av myndighetene der (engelsk) og forsikringen må f eks også dekke opprydding etter forlis - uansett om du kan tåle tap av båten. trikola - nettopp tilbake fra D5LA-eksamen hvor dette er tema Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Takk for mange gode svar! Worldwide ansvarsforsikring hos Pantaenius koster nesten ingenting, mener å huske at det er under 1000,- kr. Takk for tipset. Skal sjekke litt hos dei. Ser på price request-sida deira at ein kan velje tre kategoriar forsikring: * Yacht Hull Insurance (Marine Legal Cover included) * Yacht Third Party Liability Insurance * Yacht Personal Accident Går ut i frå hull insurance er forsikring for sjølve båten, men er det third party liability insurance eller personal accident som er ansvarsforsikring? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 ...third party liability insurance >> ansvarsforsikring og denne bør være høy nok til å dekke det meste. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Careka Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Gå in på denne siden og ta kontakt med dem, de vet det meste. http://www.ftlf.dk/ God tur. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
S/Y Emma Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Fekk svar frå Pantaenius no. Worldwide ansvarsforsikring (max 30.000.000 DKK) kosta den latterlege sum av 340 DKK per år(!) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 ...kosta den latterlege sum av 340 DKK per år(!) Ble litt urolig for deg da du startet dette temaet. Du kunne jo ikke ha brukt opp hele skipskassa på bare øl Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
S/Y Emma Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Eg har høyrt at ein får kjøpt rom til 14 kroner literen i Karibien. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jawik Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Har vært nede i 3 kroner men det er en stund siden. Nå må du ikke ta helt av i planleggingen din Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
S/Y Emma Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Det spørs om eg ikkje må montere ein eigen rom-tank med tappekran i pentry. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Frehau Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Hvis du er på facebook kan du jo sjekke "Langturseilere - Long Distance sailors" gruppa, der blir det diskutert litt om dette. Linker til andre langturseilere her www.leahnis.net og mer info her http://avventura2010.wordpress.com/ Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Jawik Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 ...med tappekran i pentry. Den billige var ikke brukende til annet enn i lamper og rensing av sår. Rene "rompespriten". Iblandet litt olje gikk den også på motoren som drivstoff. Rene vidunderet som reduserte utgiftene Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
bjorngb Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Tror du bør sjekke opp med folketrygden hvordan dette er når en reiser for mer enn 1 år. Dersom du ikke er dekket av norsk system, kan det bli veldig kostbart med medisinsk behandling av deg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Det tror jeg også. Dette står å lese på hjemmesiden til NAV (Folketrygden): Jeg skal reise jorden rundt i 18 måneder. Er jeg å anse som bosatt i Norge i denne perioden, slik at jeg beholder mitt pliktige medlemskap i folketrygden? Svar: Nei, ditt pliktige medlemskap i folketrygden opphører. Det gjelder ved opphold i utlandet som varer, eller er ment å vare, utover tolv måneder. Du kan heller ikke søke om frivillig medlemskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.