Jump to content

Naudsynt med forsikring på langtur?

S/Y Emma

Recommended Posts

Det tror jeg også. Dette står å lese på hjemmesiden til NAV (Folketrygden):

Jeg skal reise jorden rundt i 18 måneder. Er jeg å anse som bosatt i Norge i denne perioden, slik at jeg beholder mitt pliktige medlemskap i folketrygden?

Svar: Nei, ditt pliktige medlemskap i folketrygden opphører. Det gjelder ved opphold i utlandet som varer, eller er ment å vare, utover tolv måneder. Du kan heller ikke søke om frivillig medlemskap.

Her fra NAV.

http://www.nav.no/1073750408.cms

Hvem kan bli frivillig medlem?

Du må ha vært medlem i folketrygden i minst tre av de siste fem kalenderårene før søknadstidspunktet og ha nær tilknytning til det norske samfunnet eller til norsk næringsliv, for å bli medlem. Fyller du disse vilkårene, har du rett til å bli medlem når du i tillegg:

-er arbeidstaker i utlandet og er ansatt i en virksomhet med hovedsete i Norge

-studerer ved universitet eller høgskole i utlandet og ikke mottar støtte fra Statens lånekasse for utdanning

-har et offentlig oppdrag eller stipend i utlandet

-er pensjonist med lang botid i Norge

Hvis du ikke faller inn under punktene ovenfor, kan du etter søknad bli frivillig medlem ”når særlige grunner gjør det rimelig”.

Eg går ut i frå at dersom eg ikkje får vere medlem i folketrygda medan eg er på tur, vil alle inntekter eg måtte greie å få tak i frå moderlandet også vere skattefrie...?

Edit:

Svar frå Pantaenius om kaskoforsikring på sjølve båten:

Tak for din henvendelse. Pga bådtypen og dens alder, kan vi desværre kun tilbyde kaskoforsikring til og med Canarieøerne, og ikke World Wide dækning. Vi kan dog tilbyde det på ansvar med World wide dækning. Prisen herfor er DKK 900,00. Håber dette er fyldestgørende.

Då er vel den saka grei.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Her fra NAV.

Hva med sjøfolk som velger å være ute lengre enn tidsfristen. De opprettholder vel sin tilknytning til NAV. Må seilere opprette et rederi for å få samme betingelser.

:confused:

I så tilfelle er det jo bare å opprette et enmannsforetak med adresse i Norge.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Neida, sånn jeg forstår det. Så trenger man ikke å lage noe foretak.

Slår du deg til ro på utsiden av Tenerife f.eks. Så kan du etter 12mnd velge å få lønn/trygd hjemmefra og betale skatt og slikt til Tenerife. Dvs man begynner på ny pensjonsoppsparing i Tenerife(Spania)

Da mister du opptjening av pensjon i Norge. Dvs det du har tjent opp, blir stående stille (kun indeksregulering da) og kommer til utbetaling når du passerer 67.

Men om du har en adresse eller postboks, og velger å være frivillig i folketrygden, så betaler du skatt og slikt til Norge. Da går du ikke glipp av trygdepoeng, og vil ha det som sikring i bakhånd. Du vil da også innefor EU/EØS kunne få fri legehjelp på lik linje med her hjemme..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...