Jump to content

Erfaringer/meninger om bavaria 28 sport


MajorAndy

Recommended Posts

Konen bliver ved med at fable om sommerhus i udlandet. HVIS dette engang skulle blive til noget, så kræver det, at vi skalerer ned fra "hyttebåd" til weekendcruiser. Andet giver ikke mening.

 

På bådmessen i København i dag så jeg den nye Bavaria 28 sport. Det virker som en ret fornuftig båd til en god pris - og ret velegnet som weekendcruiser for to og godtvejrsbåd.

 

Er der nogle, der har erfaringer eller holdninger til dette? Og jeg er gerne fri for almindelig, unuanceret Bavaria-hetz, tak :smiley:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Båten har testet bra av Vi Båtägare - i hvertfall andre gang de kjørte den. Første gang holdt båten på å kantre hver gang de gikk i plan. En så god test som de hadde gjør meg nysgjerrig nok til å dra på messe stort sett bare for å se på storebroren på 38 fot.

 

Kritikk gikk bla på ekstremt lavt vindu foran som ikke gir nok beskyttelse.

 

Jeg synes uteplassen er dårlig organisert - jeg mener det er større behov for stor salong enn solseng på en 28 foter.

Link to post
Share on other sites

Jeg var ombord på båtmessen i Bergen for 1 uke siden og jeg reagerte på at den var veldig trang for 28-foter å være, men noen andre her på forumet har beskyldt meg for å ha sovet den dagen, så.... :smiley: . Designet er jo stilig nok, men den skiller seg ikke så mye fra Bayliner, SeaRay og disse andre nokså like båtene, sålangt jeg kan vurdere. Den har jo fått den nye lyse tresorten (som en også ser i seilbåtene). Litt usikker på om jeg synes det ser litt "billig" og laminataktig ut.

 

Ellers er det jo en stilig båt.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Tak for tilbagemelding. Jeg så også på Stingray, Larson Four Winns etc. i dag og Bavariaen var klart den, der virkede bedst når det gælder kvaliteten/stilen. Indretningen er jo meget en smagssag. Jeg synes ikke den var trang, og solsengen kan jeg godt se ideen med.

 

Er der væsentlig forskel på denne 28'er og den gamle 27'er? Meget af indretningen virker jo som om det er den samme. Eller?

 

Andy

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Siden jeg må si å ha litt sansen for denne løfter jeg denne tråden. Virker å ha ett stort volum med helt rette skrogsider? Unektelig litt mursteinaktig og meget rund baug-forskip. Hvordan er sjøegenskaper? Bunnen virker jo nokså flat, spesiellt i forskipet, hvilken fart den oppnår med D-4 260? Ser det oppgies fra 30-33 knop som maks, blir dette spedt? Andre synspunkter og erfaringer. Er egentlig 1.3 millioner rimelig for en 28 foter?

Link to post
Share on other sites

Har ein kompis som har kjøpt ein Bavaria 28. Mi erfaring så langt er at den er liten og trang i kabinen oppe, med ei enorm solseng som stjeler masse uteplass. På hekken er der tilløp til badeplattform men den er så kort at det må bli vanskelig med gummibåt f.eks. Er faktisk så liten at det er litt "krøkkjete" å gå ombord i allefall når den ikkje er bakka inn i båsen.

Enig i at vinduet foran er svært lavt. Det resulterar i at ein må stå for å få god nok sikt. Nede er der masse plass og det er ein glimrande turbåt i så måte. Midtkabinen er heilt sjefs. Vi hadde jomfruturen frå Ålesund til Ulsteinvik i smågrov sjø. Vart imponert. He ikkje intrykk av at den verkar billig. Fin finish så vidt eg kan sjå. Men smaken er som .... Mange alternativ når vi nærmar oss 1,2 mill.

Link to post
Share on other sites

Var ombord i 28 foteren på båtmessa tidligere i år. Den sto da bå land og inntrykket av båten ble begrenset.. Ble forsåvidt imponert over plassen under dekk. Fin høyde under taket, hvilket er et av mine store kriterier. Kompakt og forholdsvis romslig til 28 å være. Men nå så jeg den uten kalesje og det er jo utedelen som brukes mest, ihvertfall i min båt, Grandezza 31 DC. Derfor er Bavaria uaktuel med liten uteplass også i større modeller. -etter min erfaring.

Hva er prisen på en 28 foter med det man trenger av ekstrautstyr?

Forøvrig er det alt for mange brukte Bavariabåter til salgs, med tanke på at man en dag kommer til å selge.

 

-hvilket prisnivå vil du legge deg på? Du hvirker jo som en erfaren båtmann, så du vet vel hva du vil ha og skal se etter.

 

siden jeg har Grandezza 31, så vil jeg naturligvis anbefale å ta en titt på den. -Bare for å se forskjellene. Ligger en brukt en på Finn til 1,250000.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Jeg har tittet lenge på Barvaria 28 Sport. Som dere nevner så er vinduene alt for lave. Ser rett inn i vinduskarmen. Det er viktig med god beskyttelse. Har i dag en Yamarin 76DC. Der dekker vinduene veldig bra. Når man anker opp mot vinden gir dette en lun båt. Jeg syntes at solsenga på 28 sport tar for masse plass. Inne er det meste ok. Men den er ikke 185cm høyde som oppgitt. Jeg er lavere og kan ikke stå oppreist. Uten sko. Dette er en av grunnene til at jeg ikke kjøper denne båten. I følge ryktene så kommer det en 31 Sport til høsten. Håper på bedre høyde i denne. For jeg har lyst på Bavaria pga designet som er tøft. Ok pris. Syntes at det er dumt at forhandlere viser veldig lave priser som ikke er riktige. Dette ødelegger for annenhåndsverdi. Alle har sett denne på messe til 935.000,- Husk at frakt og kalesje kommer fort på 100.000,- i tilegg. Noe som man må regne med. Jeg sikler selv på den nye Grandezza 27 OC. Som et alternativ til 28 Sport. Det er samme pris, men mere gjennomtenkte løsninger syntes jeg. Lurer bare på om jeg liker båt med tak.....men er lei kalesje.... Er det noen med synspunkter/erfaringer på dette? Hilsen Øystein

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...