thov Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Da jeg kjøpte den første D4 hos Diesel og Elektroservice i Alvøen fikk jeg en nøye forklaring på farene ved nettopp denne eksosslangen.var kun de uisolerte endene som kunne bøyes... resten kunne legges i en stor bue og festes godt.. de hadde hatt noen reklamasjoner på disse men båteierne måtte i ettertid innrømme at det var både bøyet og montert uten klammer...noe som medførte mye vibrasjon under gange... Jeg har registrert at det er flere versjoner av eksosslange i bruk. Har sett bilder av en kortere versjon med aluminiumsrør utvendig. Tåler denne litt mer håndtering tro? Sitér dette innlegget Link to post
thov Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 (redigert) Jeg vurderer Johnson CM10P7-1 og CM30P7-1. De pumper henholdsvis 18 og 26 liter/min og bruker rundt 1,2 og 2,2 A. Redigert 2.Mars.2010 av thov (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 ..........Jeg har montert en liten lydfelle på forbrenningsluftslangen. Det er kun en liten kasse kledd med Biltemas støydemping. Den har god gjennomstrømming. Den reduserer støyen ganske brukbart. Har også kjørt varmeren flere ganger uten denne slangen påkoblet uten at det har gitt meg noe å følge opp. Kan det ligge noe "fremmedlegeme" inne i vifta som reduserer/forstyrrer dens effekt? F.eks. noe som kan være dratt inn fra lydfella? (Biter av støydempningens aluminiums kledning eller en skumgummi bit) ? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
thov Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Kan det ligge noe "fremmedlegeme" inne i vifta som reduserer/forstyrrer dens effekt? F.eks. noe som kan være dratt inn fra lydfella? (Biter av støydempningens aluminiums kledning eller en skumgummi bit) ? Bjørn Godt innspill. Jeg skal sjekke det (må ta ut varmeren igjen og gå igjennom den selv tror jeg ) Jeg har sjekket selve boksen og kjørt både med og uten denne, men det kan jo ligge noe et sted i systemet Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Hva slags pumpe endte du opp med? Johnson 12V fra Seatronic. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Tine IV Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Har nettopp montert en D4 ,men med Webasto potte.Denne kan du bøye å herje med nesten så mye du vil,sist da jeg monterte en Webasto.Da hadde jeg 90* sving på potta rett etter utløpet på varmeren,tenkte bare å nevne det da noen lurer på dette ang sving/bøy av potte. Kan jo nevne også ,at syntes denne bråker litt ut av eksogjennomføringa.Om det er pga Webasto potta ,eller at potta er veldig kort veit jeg ikke.Men kan tippe at det er litt kort potte hos meg,ca 15 cm bare før å etter lydpotta . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
thov Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 OK - takk for info'en. Tror jeg går for noe mer robust en den slangen jeg har nå. Rustfri slange får en jo kjøpt i metervis og lyddemperen til Webasto har jeg vært borti før for lenge siden. Problemet er vel at dette må varmeisoleres. Sitér dette innlegget Link to post
vikjo Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Jeg har hatt lignende problem med min Eber D10. Forbrenningsluftviften stopper mens dieselpumpa fortsetter å pumpe diesel inn i varmt brennkammer og motorrommet blir fyllt med kvit røyk som kommer ut fra forbrenningsluftinntaket.Når den testes på verksted fungerer den ok. Siste gang ble diagnoseutstyr tilkoblet ombord,varmeren stoppet men ingen feilkoder kunne leses. Dieselpumpa skal uansett stoppe først og viften etter ca 1min når den stenger ned p.g.av høg temperatur eller lav spenning. Jeg fikk byttet styringsenhet to ganger.Første gang kom samme feil tilbake etter 3/4 år Etter bytte 2.gang har den nå fungert i 3 år Verkstedet har ikke funnet noen årsak til problemet men heldigvis dekket garantien mesteparten av utgiftene Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Hva slags pumpe endte du opp med? Hva med Ingar`s forslag billig. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=61183 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
thov Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Sikkert greit med brukt pumpe og Mercedes er sikkert bra. Jeg har ingen problemer med å benytte deler fra skroten, men hvis jeg skal bytte pumpe vil jeg nok velge en med litt bedre kapasitet enn standardpumpa. Tror jeg kommer til å gå for Johnson CM30P7-1 Sitér dette innlegget Link to post
thov Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 (redigert) Jeg har hatt lignende problem med min Eber D10. Forbrenningsluftviften stopper mens dieselpumpa fortsetter å pumpe diesel inn i varmt brennkammer og motorrommet blir fyllt med kvit røyk som kommer ut fra forbrenningsluftinntaket.Når den testes på verksted fungerer den ok. Dette ligner som du sier veldig på slik varmeren min oppfører seg. Bråstopper og pumper diesel inn i varmt apparat. To døgns kontinuerlig drift på verksted avduket ingenting. Feilkodene den hadde logget ga ikke noe info. Jeg får fikse eksosen og sjekke videre på egen hånd. Bedre å kjøpe en brukt varmer på ebay.de for noen få Euro enn å svi av den ene tusenlappen etter den andre på service som ikke resulterer i noe. Jeg har også bestemt meg for å rigge opp en mer robust eksos-løsning enn standardslangen. Tror jeg går for en Webasto-løsning med lyddemper og godt festet fleksible rustfrie slanger på denne. Så var det å finne ut hvor jeg skal kjøpe dette da. Redigert 3.Mars.2010 av thov (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Rustfrie (fleksible) eksosslaneger får du hos TESS i metervis. Men de er dyre. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
thov Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 (redigert) Nå er den nye eksos-løsning på plass. Jeg tok den perforerte delen av den gamle eksos-slangen, rullet den inn i kreamisk ull og monterte det med stusser i begge ender i et syrefast rør som jeg forseglet med ovnskitt. Dette ble en grei lyddemper. Fikset så resten av den gamle slangen med ovnskitt også, dro på en 30 cm. lang fleksibel slange fra lyddemperen inn til varmeren og monterte dette skikkelig i båten. Det ble tett og bra. Så var det testkjøring av varmeren igjen da: Startet som vanlig på første forsøk, gikk en halvtime til temperaturen på vannet var steget fra 4 grader til bortimot 70 (målt i ekspansjonstanken ca. midt i systemet). Jeg skulle tro at det var dags for varmeren å gå ned på halv fart da forbrenningsluftvifta bråstoppet noen sekunder før den startet igjen med et "boff" og varmeren gikk videre på halv fart. Etter noen minutter til på halv fart bråstoppet den, dieselpumpa fortsatte å pumpe i ca. ett minutt før den også stoppet, sirkulasjonpumpa gikk i 3 minutter før alt ble stille. Varmeren gjorde ingen forsøk på å starte igjen selv. Mye røk fra eksosen. Etter ca 3 minutter venting slo jeg startbryteren av og på. Sirkulasjonpumpa gikk ca. ett minutt - deretter stille. Etter nok ett minutt prøvde jeg igjen. Pumpa gikk nå ca. 30 sek. Prøvde en tredje gang etter nok ett minutt - pumpa gikk i ca. 15 sek. På fjerde forsøk - det hadde nå gått 6 - 7 minutter etter den første stoppen - startet også dieselpumpa sammen med sirkulasjonspumpa. Jeg så at varmeren trakk endel strøm, men det kom ingen livstegn fra forbrenningsluftvifta. Så ventet jeg i ca. 10 minutter før jeg prøvde igjen. Da kom det et lite blaff fra forbrenningsluftvifta, tilsynelatende normalt forløp på gløding og tikking fra dieselpumpa og så staret varmeren igjen! Det var en "ulyd" de første 30 sekundene og det røk bra ut av eksosen, men så gikk den normalt helt til jeg slo den av etter ca. 30 min. Jeg har ikke tatt mot til meg å demontert varmeren enda, så jeg vet ikke om det ligger noe og blokkerer noe noe sted. Jeg har registrert at forbrenningsluftvifta går noe opp og ned i turtall som om spenningen varierer, men jeg målte kontinuerlig på tilførselkablene rett ved varmeren og der lå spenningen temmelig konstant på 13.65 V under drift. Redigert 29.Mars.2010 av thov (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thov Svart 11.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Så var den nye pumpa installert og testet uten at det løste noe problem. Jeg er nå helt sikker på at det ikke er luft i anlegget. Den lille lufta som kom i forbindelse med skiftet av pumpa bluppet ut i ekspansjonstanken etter få sekunder og det kom ikke mer. Den nye pumpa er en Johnson CM30P7 med nesten dobbelt kapasitet og høyere trykk en standardpumpa. Den bruker litt mer strøm og bråker mer, men den løste ikke noe problem for meg. Samme sak - varmeren bråstopper, pumper diesel inn i varm brenner, ryker og prøver ikke å starte igjen selv. Venter jeg 20 minutter er det bare å starte den igjen. Da ryker den og går med litt unormal lyd i ett minutt og går deretter normalt - i 20 minutter eller opp i mot et par timer - før det samme gjentar seg. Frustrerende! Sitér dette innlegget Link to post
thov Svart 30.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2010 Endelig kom løsningen: Varmeren ble sendt på service hos Isotherm igjen og testet nøye. De fant da ut at det var feil med elektronikken - som jeg regnet med. De byttet ut denne, servet varmeren og gav meg en OK deal på hele jobben. Jeg bruker nå to pumper i anlegget. Standardpumpa til Eber når varmeren går og Johnsonpumpa når jeg går for motor. Nå fungerer anlegget som det skal etter mye frustrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.