M/S Bastard Startet 4.August.2004 Del på Facebook Startet 4.August.2004 Fikk kjøpt boka trebåtbygging av Ulf Mikalsen. Bygging i klink og kravell. Dette er opprinnelig en lærebok for trebåtbygger faget utgitt i 1989 av Universitetsforlaget. Boken er kjøpt brukt av www.litteraten.no som forøvrig har andre morsomme bøker/hefter. Anbefaler og www.bruktbokoasen.no Så i dag fikk jeg svar på en hel masse ting jeg har gått og grublet på. Blant annet betegnelser på de forskjellige deler i et trebåt skrog. Dessuten så har ikke plastbåter kjølsvin, bædda Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Dessuten så har ikke plastbåter kjølsvin, bæddaDa må vi få vite hva plastbåten har, hvis det ikke er kjølsvin. Det kan i alle fall være noe svineri der nede fra tid til annen Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Det kan i alle fall være noe svineri der nede fra tid til annen Da må det vel være et plastikksvin som har tatt bopæl ombord mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/S Bastard Svart 5.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2004 Plastikk svin ja....kunne bare ikke dy meg, for jeg har ikke sett et sånt kjølsvin i plastbåter før. Regner med at man ikke har treverk som danner en del av kjølen i plastbåt Syns bare det er artig og finne ut av hva ting egentlig er da man hører forskjellige betegnelser på de ulike delene. Kan godt scanne bilder om noen lurer på ting og tang med trebåt. Fremstilling av spant, stevner og slike ting Sitér dette innlegget Link to post
Brum Svart 5.August.2004 Del på Facebook Svart 5.August.2004 Hei, Bastard 30000! Jeg går også og grubler litt om dagen, men tror ikke jeg er tøff nok til å stille spørsmålet som nytt emne (uten at jeg egentlig risikerer noe som helst. Tror jeg. ) Dette blir litt på siden mht til den nye boken din, men jeg sniker inn spørsmålet i din tråd..... Den lille skjærgårdsjeep'en jeg kjøpte til hytta i fjor tror jeg kan ha vært en liten bom ift bruksområde, og har nå begynt å tenke snekketanken. Men her dukker det opp to uttrykk stadig vekk som jeg lurer fælt på. Vridbar propell og dynastart. Kan du ta det for meg i korte ordelag? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 5.August.2004 Del på Facebook Svart 5.August.2004 Vribar propell - propell med variabel (=innstillbar) stigning (i drift - eller ihvertfall uten at du må dykke) Dynastart - kombinasjon av startmotor og dynamo Sitér dette innlegget Link to post
Brum Svart 5.August.2004 Del på Facebook Svart 5.August.2004 Takk, det hjalp! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 5.August.2004 Del på Facebook Svart 5.August.2004 ...Dynastart - kombinasjon av startmotor og dynamoBør kanskje utdype dette her litt og legge til at Dynastart = kombinasjon av mindre god startmotor (ikke direkte innslag, men med remdrift) og dårlig dynamo. De fleste dynastartere levere ikke mer enn 8 - 10 ampére.....! Men, det er bedre enn ingen ampére og bedre enn å sveive motoren i gang for hånd! Men, en dynastarter er et kompromis, uansett hvordan man ser på det! For å si det på en annen måte, har denne motoren magnettenning går det som regel bra (tar ikke strøm fra batteriet, annet enn til start) - har motoren batteritenning (coil, fordeler, kondensator) så bruker motoren omtrent det som dynastareren produserer av strøm, underveis. tror jeg...... Correct me, if I'm wrong! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Gjensidige Svart 6.August.2004 Del på Facebook Svart 6.August.2004 - har motoren batteritenning (coil, fordeler, kondensator) så bruker motoren omtrent det som dynastareren produserer av strøm, underveis. tror jeg...... Correct me, if I'm wrong! Siden du ber om det Batteritenning bruker minimalt med strøm. Jeg kjørte en FM 6-8 en hel sommer med batteritenning matet fra et 5Ah blybatteri. Båten ble brukt MYE (arbeidsledig de gang, fin sommer). Batteriet ble ladet én gang. Så hvis dynastarteren kan gi 8 A ladestrøm, vil forbruket forårsaket av batteritenning ikke gi noen problemer. Forøvrig; om man har batteritenning er det ikke nødvendig med elektrisk starter, motoren starter okke som (er ikke avhengig av impulsen på magneten, så bare man klarer å dra motoren over kompen er den igang) . Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 27.April.2014 Del på Facebook Svart 27.April.2014 Hei Bastard Jeg har en del trearbeid (sikkert mye mer enn jeg tror) jeg må gjøre på veteransjarken min og denne boken er "umulig" å få tak på. Du kan vel selge din bok til meg? Siden du har konvertert til plastikk :-) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 27.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2014 Den er desverre solgt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.