Jump to content

Har gjort et bok kupp for oss med trebåt


M/S Bastard

Recommended Posts

Fikk kjøpt boka trebåtbygging av Ulf Mikalsen.

Bygging i klink og kravell.

 

Dette er opprinnelig en lærebok for trebåtbygger faget utgitt i 1989 av Universitetsforlaget.

Boken er kjøpt brukt av www.litteraten.no som forøvrig har andre morsomme bøker/hefter.

Anbefaler og www.bruktbokoasen.no

 

Så i dag fikk jeg svar på en hel masse ting jeg har gått og grublet på.

Blant annet betegnelser på de forskjellige deler i et trebåt skrog.

 

Dessuten så har ikke plastbåter kjølsvin, bædda :flag:

Link to post

Plastikk svin ja....kunne bare ikke dy meg, for jeg har ikke sett et sånt kjølsvin i plastbåter før.

Regner med at man ikke har treverk som danner en del av kjølen i plastbåt

 

Syns bare det er artig og finne ut av hva ting egentlig er da man hører forskjellige betegnelser på de ulike delene.

 

Kan godt scanne bilder om noen lurer på ting og tang med trebåt.

Fremstilling av spant, stevner og slike ting

Link to post

Hei, Bastard 30000!

Jeg går også og grubler litt om dagen, men tror ikke jeg er tøff nok til å stille spørsmålet som nytt emne (uten at jeg egentlig risikerer noe som helst. Tror jeg. :lol:) Dette blir litt på siden mht til den nye boken din, men jeg sniker inn spørsmålet i din tråd.....

Den lille skjærgårdsjeep'en jeg kjøpte til hytta i fjor tror jeg kan ha vært en liten bom ift bruksområde, og har nå begynt å tenke snekketanken. Men her dukker det opp to uttrykk stadig vekk som jeg lurer fælt på. Vridbar propell og dynastart.  :flag: Kan du ta det for meg i korte ordelag?

Link to post

...Dynastart - kombinasjon av startmotor og dynamo

Bør kanskje utdype dette her litt og legge til at Dynastart = kombinasjon av mindre god startmotor (ikke direkte innslag, men med remdrift) og dårlig dynamo. De fleste dynastartere levere ikke mer enn 8 - 10 ampére.....! Men, det er bedre enn ingen ampére og bedre enn å sveive motoren i gang for hånd!  :flag:   Men, en dynastarter er et kompromis, uansett hvordan man ser på det!

 

For å si det på en annen måte, har denne motoren magnettenning går det som regel bra (tar ikke strøm fra batteriet, annet enn til start) - har motoren batteritenning (coil, fordeler, kondensator) så bruker motoren omtrent det som dynastareren produserer av strøm, underveis. tror jeg......

 

Correct me, if I'm wrong!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

- har motoren batteritenning (coil, fordeler, kondensator) så bruker motoren omtrent det som dynastareren produserer av strøm, underveis. tror jeg......

 

Correct me, if I'm wrong!  :drink:

Siden du ber om det  :wink: Batteritenning bruker minimalt med strøm.

Jeg kjørte en FM 6-8 en hel sommer med batteritenning matet fra et 5Ah blybatteri.

Båten ble brukt MYE (arbeidsledig de gang, fin sommer). Batteriet ble ladet én gang.

Så hvis dynastarteren kan gi 8 A ladestrøm, vil forbruket forårsaket av batteritenning

ikke gi noen problemer.

 

Forøvrig; om man har batteritenning er det ikke nødvendig med elektrisk starter, motoren starter okke som (er ikke avhengig av impulsen på magneten, så bare man klarer å dra motoren over kompen er den igang)  :cheers:.

Link to post
  • 9 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...