Jump to content

Wesling 16 åpen - Beste løsning for større bensintank?

Skonnert

Recommended Posts

Jeg har en en Wesling 16 åpen.

Mitt problem er at det kun er en 23 l bensintank i det akterste rommet babord. Styrbord i samme rom står batteriet. Det holder ikke på mine turer, må gjerne fylle før jeg er tilbake.

Jeg skulle gjerne hatt en eller to tanker med totalt 40-50 liter drivstoff.

Hva er beste løsning?

1. Flytte batteriet, og installere en ekstra 23 l tank i akterste rommet?

2. Bygge inn en tank i rommet under setet?

Andre alternativer?

Hvordan påvirkes sjøegenskapene ved de ulike alternativene?

Jeg merker at i rom sjø når jeg ligger stille skvalper det lett opp i over akterspeilet med full 23 l tank og to fulle tilitere dersom det er over halvmeteren med bølger.

Setter pris på forslag!

Jeg har et forslag til deg som funket meget bra for meg :smiley: Seasea har en 49l rustfri tank, 700mm lengde, og en på 63l 900mm lengde. Begge passer under benken, men da snakker vi 490 HT. Vet ikke hvordan geometrien er i åpen utgave. Jeg fjernet batteriet, flyttet det til rommet i baugen. Fint med litt vekt i nesa på en Wesling. (Jeg hadde en Johnsom V4 90 hk bak) Så er det bare å handle inn påfyllingsslange, lufteslange, dekksforskruving, patentbånd(til festing av tank), og klemme i vei. Jeg brukte 49l tanken, men det var kun fordi jeg ikke fant noen fornuftig plass til oljetanken. Skal se om jeg finner noen gamle bilder! Lykke til!!

img_1677.jpg

img_1691.jpg

102_0298.jpg

....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder??

Hei SO-VALL,

takk for bra forslag og fine bilder.

På min båt er løsningen litt annerledes, har lukket benk akter, så får ikke plassert bensintanken slik du fikk gjort.

Har bilder på gamle telefonen min, så har ikke fått lagt til bilder.

Men mange takk for bra tips med Seasea. Fant flere bensintanker der, skal sjekke opp målene når jeg henter båten fra vinteropplaget på låve.

Satser på en 55l plasttank som forhåpentlig får plass i det akterste rommet der dagens tank ligger.

Håper det går fint for deg! Flytt gjerne batteriet foran fordi båten trenger vekt i baugen. Jeg fikk faktisk plass til batteriet pluss 3X10liter bensin. 10 liter Scepter kanner. Fine.

Jeg savner den båten. :rolleyes: Den ble strekt opp skikkelig, og så rett og slett bra ut. Med Raker propell gikk den som et lyn. Det ble litt shinewalking, men med mer vekt foran, ble det mindre dramatisk! Lykke til med arbeidet! :flag:

PS: hva slags motor har du på? Er det innenfor de 55hk som den er godkjent for, trenger du ikke slite med batteriflytting. Kablene er IKKE gratis!

Vennlig hilsen SO-VALL

....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder??

Jeg har også en 16 åpen. Men jeg har en nokså stor styrekonsoll (uorginal) hvor jeg har plass til en 50 liters tank. Det skvulper litt over speilet hos meg også, særlig når jeg er helt baki båten og ordner med fortøyning osv. Mulig det har litt med kroppsvekten min på 126 kilo og gjøre? :smiley: Har en 90 Tohatsu som er forholdsvis lett.

-Min båt er så liten og havet så stort.

Håper det går fint for deg! Flytt gjerne batteriet foran fordi båten trenger vekt i baugen. Jeg fikk faktisk plass til batteriet pluss 3X10liter bensin. 10 liter Scepter kanner. Fine.

Jeg savner den båten. :rolleyes: Den ble strekt opp skikkelig, og så rett og slett bra ut. Med Raker propell gikk den som et lyn. Det ble litt shinewalking, men med mer vekt foran, ble det mindre dramatisk! Lykke til med arbeidet! :flag:

PS: hva slags motor har du på? Er det innenfor de 55hk som den er godkjent for, trenger du ikke slite med batteriflytting. Kablene er IKKE gratis!

Vennlig hilsen SO-VALL

Hei, nå har jeg fått tak i bilde av båten.

wesling_16_aapen_mai_2009.jpg

Det er et rom under sittebenken akter, og i motorbrønnen er det et rom for bensintank, der har jeg tenkt å legge den større tanken.

Rommet under sittebenken har profilert bunn, etter båtbunnen, så det gjør det litt vanskeligere å montere tanken godt. Dessuten vil drivstofflekkasjer spre seg rundt i bunnen av båten, mens det i akterrommet er helt tett.

Jeg har en 60 hk 2-takt Mercury på ca 100 kg, så jeg har ikke opplevd noen problemer med at baugen ligger for høyt når jeg planer, kun når jeg går med 5-6 kn.

Ellers er jeg godt fornøyd med båten, den går godt i sjøen, og er tørr og fin, selv med en del bølger.

Hilsen

Skonnert

Jeg har også en 16 åpen. Men jeg har en nokså stor styrekonsoll (uorginal) hvor jeg har plass til en 50 liters tank. Det skvulper litt over speilet hos meg også, særlig når jeg er helt baki båten og ordner med fortøyning osv. Mulig det har litt med kroppsvekten min på 126 kilo og gjøre? :smiley: Har en 90 Tohatsu som er forholdsvis lett.

Dryg, du har nok mer vekt bak enn meg, det er nok årsaken til at det skvulper over.

Hilsen

Skonnert

Skrev et langt svar til deg, Skonnert, men som pc'er flest så skjer det alltid noe.

Kortvesjon:

Støp inn finerplate som tanken kan ligge mot

Flå ut isopor(sikkert mange som er uening, men likevel..)

Lag en pappmal over største mulige objekt som du kan få trøkt ned

Vurder deretter tankstørrelse

Handle inn

Kose seg med arbeidet!

Jeg elsker baugløft, batteriet har ingen ting med det å gjøre. Det reduserer utslaget på shinewalking.

Blir ikke noe problem for deg!

Mottoet mitt var(og er):Maks baugløft, full trim og hei hvor det går! :cool:

Mine tanker nå er Volvo og DPH, tunge greier..... :sad:

Takk for bra forslag, SO-VALL.

Murphy dukker opp når man minst venter det.

Skal ta med forslaget når jeg henter båten fra låven i mai og har den i hagen.

Da skal jeg designe ny løsning ferdig, enklere når man kan se og måle.

I tillegg har jeg et lanterneprosjekt (se annen tråd her).

Så det blir litt å pusle med.

Baugløft er fint når man planer ja. Men merker at den blir ustabil, går fra side til side når man passerer 34 kn, da må man passe ekstra på.

Alt til sin tid er det vel noe som heter. Tidligere hadde jeg 38 fot seilbåt, men med små barn passer dette bedre.

Men kanskje det blir større båt om noen år :wink:

Skonnert

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...