Petterøe Startet 2.Mars.2010 Del på Facebook Startet 2.Mars.2010 Har søkt på forumet, men klarer ikke å finne tips som løser mitt problem med D4`n. Dette er en 2003 modell som fungerte prikkfritt frem til sist sommer, hvor voldsom plutselig røyklegging (gråhvit) oppsto under drift, hvorpå varmeren stanset. Dette gjentok seg flere ganger, inntil varmeren ble helt død. Dette skjedde selvfølgelig i 1. uka i ferien, og gode råd var (les: ble) dyre, vi trives best i uthavn.... Jeg fikk fra Termomarin pr ilpost tilsendt en slik minikontroller for avlesing av feilkoder, og monterte denne. Denne fikk intet viselig ut av varmeren. Lysdioden på minicontrolleren oppfører seg heller ikke i henhold til anvisning, - den blinker under drift. Servicemann hos termomarin mener at dette ikke skal ha noen betydning. Jeg fikk etter mye telefonering (og lokking med cognac!) klemt meg inn hos en overarbeidet eber-serviceverksted 23 mil unna oss, og kjerringa var gem på en ferie-shopping tur, så vi demonterte varmeren og dro på mini ferie-biltur (gud forby..). Men hva gjør man ikke for å berge kveldsvarme i to ukers båtferie?! Verkstedet fant ut at det hadde svartna helt for hjernen i varmeren, og vi fikk på mirakuløst vis tak i ny hjerne opp fra Gjøvik til trøndelag, og satt inn denne, dette var iflg serviceverkstedet av en nyere og bedre type. Verkstedet finner at varmeren forøvrig er ok. Godt kjempa, og alt vel tenkte jeg, tanken på produksjonsfeil på den originale hjernen var helt ukjent for meg da. Monterte stasen på nytt i båten, båtsommeren var berget! Så starter jeg varmeren på nytt, og den går! - en stund.... Samme røykproblemet oppstår på nytt, og varmeren stanser. Etter lufting av dieseltilførsel, og div. omstarter med lange mellomrom tikker pumpa i gang i rasende fart, men varmeren vil ikke gå. Jeg har via koblingsskjema, og anvisninger fra papir og servicemann målt strømopplegg til å være ok, og batterispenningen har hele tiden vært på topp. Vi lar varmer være varmer, og ignorerer den i ferien, stort sett med havner med landstrøm som feriemål. Høsten 09: Går løs på dieseltilførselen. Kobler slangen fra stigerøret til dieseltanken, og følger tips her fra forumet om å prøve lampeolje. Det funker! Varmeren går helt prikkfritt i de stundene jeg "tør" å kjøre lampeolje. ( max ca 20 min). Den fortsetter å gå normalt etter omstarter. Lager opplegg med egen 10 L. dieseltank like ved pumpa til varmeren, i håp om at dette skal løse dieselgåten, men- nei det funker kun en liten stund (5 min), så er problemet tilbake.... Er nå såpass fed up av hele ebern, så båten settes opp for vinteren, og varmeren får fryse i ****. Når sommerns utgifter på Eberspächer telles opp, så ville det faktisk lønt seg å kjøpt ny varmer Etter å ha trålet forumet ser jeg nå at det faktisk er en produksjonsfeil på hjernene fra Eberspächer i denne tidsperioden. Dette ble aldri opplyst meg i denne prosessen, hverken fra Termomarin eller "lokalt" verksted. Spørsmålet er om jeg kommer noen veg med dette nå..... Men kamplysten stiger med vårsola, så problemet må løses, har noen der ute gode råd om hva dette kan være?? Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Har driftsproblemer med Eberspächer D4 . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Noe som har betydning er på hvilken måte den stopper. Det du beskriver tidlig i innlegget, at det ryker hvitt, er det fortsatt tilfelle? Isåfall tyder det på at flammen av en eller annen grunn har slukket ukontrollert, den hvite røyken er uforbrent diesel. Den vil fortsette å pumpe diesel inntil temperaturen er så lav at den skjønner at flammen har slukket. (Hvis den ikke har flammevakt da) Fortsetter vifta å gå en stund eller er hele varmeren fullstendig død? Hadde den stoppet pga høy temperatur eller andre årsaker ville den foretatt en kontrollert stopp, dvs stoppet dieseltilførselen og latt den brenne ut av seg selv. Da kommer det ingen røyk. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Jeg har en webasto på 30KW som brått stoppet og ga hvit røyk. Der var det lekkasje så varmeren fikk luft i dieselsystemet. Måtte skifte div. slanger, kobberskiver og pakninger før jeg fikk orden på den. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Mare Nostrum Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 ... en webasto på 30KW.... Det får`n si er litt av en varmer... Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Den sitter ikke i en båt. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Petterøe Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Noe som har betydning er på hvilken måte den stopper. Det du beskriver tidlig i innlegget, at det ryker hvitt, er det fortsatt tilfelle? Hadde den stoppet pga høy temperatur eller andre årsaker ville den foretatt en kontrollert stopp, dvs stoppet dieseltilførselen og latt den brenne ut av seg selv. Da kommer det ingen røyk. Takk for svar! Fulgte selv den samme logikken, men skjønte ikke hvorfor varmeren nektet å godta diesel hverken fra hovedtank eller provisorisk tank, mens lampeolje godtok den øyeblikkelig. Fikk nå i dag tydeligvis fatt i riktig vedkommende i Termomarin. En hyggelig og hjelpsom kar som hadde TID. Vi fikk pratet problemet i stumper og stykker, hvorpå han ble litt i tvil. Men han luftet en god teori som jeg nå tar fatt i. Det er en kombinasjon av flere forhold. Lengden og dimensjonen på tilluftsrøret ombord: Jeg har ca 3 meter 75 mm. tilluftsrør, og henter friskluft fra et uttak i maskirommets friskluftinntak. Dette er iflg Termomarin helt i grenseland for varmeren. Dersom lengden på tilluftsrør overstiger 3 m, må rørdimmen økes til 90 mm rør! Dersom da også glødegitteret i varmeren har sett sine beste dager, kan dette være nok til at dieselforbrenningen forstyrres, mens "renere" lampeolje går greit. Han opplyste forøvrig også om at lampeolje er helt greit å bruke som permanent brennstoff i D4`ern, noe jeg trodde ikke var anbefalt. Dersom denne teorien ikke fører frem, står flammevakten for tur! Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Gå over alle sjøter på dieselslangen,pass på at plastslangene butter mot værandre inn i gummislangesjøtane. Kast det bittelille dieselfiltret ,å gi på med lampe olje.Kjører du en 2-3 5 litere med lampeolje ,da brenner du varmer'n rein .Da tipper jeg den går etterpå også ,men klart flammevakte kan begynne å bli nesota nå.Om det ryker sånn du sier ,men den kan du jo tørke rein igjen .Nettopp montert en D4 ,har vel minst 4 meter friskluftslange på inntaket i standard str. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Ingar Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Hvis det var noe tull med flammevakten ville varmeren fortatt en kontrollert nedstengning, uten hvit røyk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Skru den opp å sjekk nettingen, det er vel den som overtar "glødinga" når pluggen slukkes Ellers så rykker det endel i kritikkfingrene når emnetittel endres, og inneholder ordet "produksjonsfeil" på en brenner som er 8 år gammel.....overskrift gir nypreg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Servicemannen Svart 6.Mars.2010 Del på Facebook Svart 6.Mars.2010 Var i vinter om bord i en båt med 2stk D5 med liknende problem. Diseltilførsel var kablet til uttak nederst på tank der ene hovedmotoren hentet sitt drivstoff. Med å installere separert vannutskiller til varmerene ble problem løst der dem tok med seg vann fra bunn av tanken. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.