Jump to content

Trenger råd ang. båtkjøp


Pjolter

Recommended Posts

Kjære alle baatplass venner og bekjente,

Jeg har funnet drømmebåten min.....  det står skrevet Pjolter over hele båten.

Problemet er at den er ca dobbelt så dyr som det jeg hadde lagt av til båt.  Tror nok jeg får prutet en del, men fremdeles vil den være ca dobbelt så dyr som det jeg har lagt av til båt.

Kona tente på båten første gang hun så den, men er ikke sikker på at det er båtliv hun vil prioritere i denne fasen i livet. Jeg er som en unge og vil bare ha NÅ. tenkte jeg kunne få noen synspunkter fra dere på dette.  Vi begge elsker båtlivet og er på sjøen så ofte vi kan. Riktignok ble det en litt annen type båt liv nå lettmatrosen kom til, men nå som han nærmer seg 2 ( om 4 mnd) så er det enklere en før. Noen som har vært borti samme problem?

Jeg vil bruke penger på båt, og jeg har til dags dato bare tjent på alle båtene jeg har kjøpt og solgt. Noe kona har satt pris på. Men nå lurer hun på om vi ikke burde bruke pengene på å få hjemmet opp på den standarden hun og iogfor seg jeg ønsker.Ikke det at vi har noen dårlig standard i dag, men det er bestandig ting som kan skiftes ut og som vi har snakket om bør skaffes.  Jeg er ulykkelig uten båt. jeg tenker båt, snakker båt, diskuterer båt til enhver tid.  En ting til: jeg ønsker å være på sjøen MED kona og resten av familien. Uten de blir jeg bare halv....

Vel leser gjerne innspill på dette.

 

Mvh

Pjolter som har funnet drømmebåten

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Forstår ditt dilemma. En gylden regel i alle båter (og hjem??) er:

1. skipperen har alltid rett

2. om det skulle vise seg at skipperen faktisk tar feil gjelder allikevel regel nr 1  :lol:

 

Jeg har alltid måtte strekke strikken mye lenger enn det kona har vært villig til å gå med på ved båtkjøp, så vi har hatt noen "gode" diskusjoner. Dog har vi alltid tjent litt på båtene våre når vi har solgt dem - ikke mye - men litt mer enn vi har betalt for dem har vi fått igjen. Det gjør at man kan argumentere med at dette ikke er som å kjøpe bil der 20% forsvinner ut av vinduet så fort du har startet bilen. Således er et båtkjøp en ganske sikker investering der man først og fremst bør konsentrere seg om hvordan man skal få likviditeten (dvs. penger inn er minst like stort som penger ut hver måned) til å strekker til. Om man har litt gjeld på båten er ikke det noe problem mener jeg - for gleden er større enn byrden. Det er heller ikke noe problem å få lån til båt med sikkerhet i båten så lenge man har minimum 35% i egenkapital.

 

Dette med hus kontra båt er jo alltids en diskusjon man kommer opp i. Jeg tror man har større nytta og glede av pengene om man bruker dem på båt enn på hus - men så er jo jeg "båtoman" da (er det noen her som ikke er det?).

 

Rent økonomisk kan i hvertfall ikke jeg si at det å ha båt forsvarer seg. Til det ligger båten altfor mye ved brygga uten å bli brukt. Men verdien av de flotte dagene med bading, lykkelige unger og flotte solnedganger er stor for meg. Om man da ikke kjøper så stor båt at man ikke trenger hus - kanskje det er løsningen?

 

Forøvrig er den situasjonen du har kommet opp i et stort varsko for alle oss andre: selg ikke båten din før du har kjøpt ny, for har man penger tilgjengelig i famlien er det ikke måte på hva man tenker at de kan brukes til.

 

En bekjent av meg ønsket seg ny genoa - mens kona ønsket seg salong. På en seiltur med venner da dette ble diskutert grundig utbrøt en av vennene "Men kjære deg - man kan da ikke seile med en salong". Det gjorde underverker - så nå har han fått ny genoa - og salongen må vente på neste feriepenger. (og da snakker han om nytt storseil  :yesnod:)

 

Ville bare fortelle den historien fordi den ligner litt på din.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Pjolter, det virker som om du har et godt utgangspunkt:  Kona tente på båten med en gang, dere elsker båtlivet begge to. Hva er da problemet :yesnod:  At dere kanskje burde bruke noe penger hjemme?  "......kanskje burde......"  :lol:   Og en liten lettmatros på 2 må riktignok passes på ombord, men det er det mange som har gjort før dere.  Ja, for det høres ut for meg som om drømmebåten blir kjøpt ganske fort.  LØP OG KJØP   :lol:  (så lenge det kan forsvares økonomisk, og det kan det vel......)

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, hvor har jeg hørt den før?

 

Har selv vært gjennom denne diskusjonen noen ganger, og har på et eller annet underligvis vis klart å lande på en forholdsvis grei kombinasjon av båt og hus. Som jeg har sagt til fruen og de tre lettmatrosene - vi klarer oss sannsynligvis ikke uten båt, og selger vi eller investerer pengene i noe annet, får vi "aldri" råd til å kjøpe ny båt igjen.

Begynner du å bruke penger på å pusse opp huset i et hjørne, er dere ikke fornøyde før det er tatt rund baut (og det gjelder selvsagt ikke båt :flag:)

MEN, noe må vi ha å gjøre om vinteren også, og da kan skipper'n rydde i hus og hjem, og ta ting litt stegvis. Dette har jeg hatt stor suksess med (litt avhengig av hvem du spør, selvfølgelig). Sett dere noen mål om hva som skal gjennomføres på huset gjennom en lang vinter, gjør det, og veien til en ny båtsesong blir kortere.

Hus går ingen steder, men det gjør båter man bare må ha!

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, hvor har jeg hørt den før? Har selv vært gjennom denne diskusjonen noen ganger, og har på et eller annet underligvis vis klart å lande på en forholdsvis grei kombinasjon av båt og hus. Som jeg har sagt til fruen og de tre lettmatrosene - vi klarer oss sannsynligvis ikke uten båt, og selger vi eller investerer pengene i noe annet, får vi "aldri" råd til å kjøpe ny båt igjen. Begynner du å bruke penger på å pusse opp huset i et hjørne, er dere ikke fornøyde før det er tatt rund baut (og det gjelder selvsagt ikke båt :lol:)

MEN, noe må vi ha å gjøre om vinteren også, og da kan skipper'n rydde i hus og hjem, og ta ting litt stegvis. Dette har jeg hatt stor suksess med (litt avhengig av hvem du spør, selvfølgelig). Sett dere noen mål om hva som skal gjennomføres på huset gjennom en lang vinter, gjør det, og veien til en ny båtsesong blir kortere.

Hus går ingen steder, men det gjør båter man bare må ha! Lykke til!

Støttet!! :flag: Her var det mye "livsvisdom"! Samme syn, overveininger og diskusjoner som vi ALLE (båtgale) er igjennom HVER gang vi bytter (eller oppgraderer) båt... Mitt råd? Tja...: Kjøp båten, hvis ikke økonomien (for de primære behov) begynner å svette! Fordelen med de fleste båt- og hytteinvesteringer er at "det går alltids an å selge herligheten" hvis ting endrer seg på (bl.a.) det økonomiske plan!

Men husk at: HVIS denne handelen går i vasken (en annen kjøper den før deg), så dukker det alltids opp en ny båt (som kanskje er ENDA "bedre")!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

.....Jeg har funnet drømmebåten min.....Problemet er at den er ca dobbelt så dyr som det jeg hadde lagt av til båt..........Kona tente på båten første gang hun så den, men er ikke sikker på at det er båtliv hun vil prioritere i denne fasen i livet. Jeg er som en unge og vil bare ha NÅ....

Ser at du har gått i samme fella som jeg har vært oppi så mange ganger, Pjolter!  :nono: Å gå og se på båter som er dobbelt så dyr som man har satt av!  :lol:  :lol:  :lol:

 

Ikke lett å gi råd i et sånt tilfelle, nei! Kjenner igjen denne følelsen. Forelskelse, heter det! Man har funnet drømmebåten, men akk så dyr.... :lol:  ...det blir nok noen søvnløse netter heretter, og ukonsentret om allt annet enn båt. :flag:

 

Tror du er heldig som har en kone som "tente" på båten. De fleste båtkoner jeg kjenner er nok med på å "holde båtmannen i øra", sånn nogenlunde i hvertfall - slik at vi ikke tar av helt! Hva med et kompromis? Kjøpe "noe" til kona / huset, som du vet hun "innmari" vil ha (gjort)? Og så prøve en forsiktig pruterunde med selgeren? Kanskje du klarer "begge deler", som Ole Brum sa....?

Uansett, hus er viktig, husfreden likeså. Og følelsen av å ha gjordt et godt kjøp må heller ikke undervurderes. Når du / dere er så opptatt av båtlivet så gir jo også båten tilbake i form av livskvalitet, og økt glede ved økt bruk. Antageligvis er den "nye, dyre" båten såpass at dere vil ha mulighet til å bruke den mere, ikke bare om sommeren, men også utenfor sesongen. Og da er det en god investering.

 

Rent pengemessig er båt alltid en god ivestering, såsant man ikke kjøper en uaktuell båt. Jeg ønsker deg lykke til i ditt / deres valg og håper at dere klarer å lande, begge to!  :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...