Jump to content

Bunnskraping m\mere - Hansvik 18 HT

Louieyo

Recommended Posts

Heisann.

Som ny båteier er jeg ganske fersk innen det å ta vare på båter etc.

Så det jeg lurer på om det er noen her som kan fortelle en som ikke har så veldig peiling

på det å skrape bunnen og smøre den igjen, hvordan dette gjøres trinn for trinn.

Gjerne også hvilke matrialer\kjemikalier jeg trenger etc. Har ikke noe peiling på dette!

Båten er en Hansvik 18 HT med en 50hk 4stroke motor.

Tror det er det eneste jeg trenger å vite, evt om det er noen der ute som vet om det er noe spesiellt med denne båten mann må passe litt extra på, så er det bare å rope ut !

MVH Petter!

Kjøp deg en skikkelig hardmetallskrape, rund av hjørnene litt sånn at den ikke riper, og sett i gang. Etter at du har skrapt pusser du vekk rester med eksentersliper, før du påfører fire-fem strøk med antipest primer. Deretter ett strøk med hardt bunnstoff i en annen farge enn du vil ha som toppstrøk, påført før antipesten har tørket helt for bedre feste. Avsluttes med to strøk selpolerende i ønsket farge.

Hvis derimot båten er antipestbehandlet fra før, eller du kun har den på sjøen noen måneder om sommeren, kan du nøye deg med å skrape alt løst før du flekker med selvpolerende samt eventuelt ett nytt strøk hvis det gamle er veldig slitt.

Plastpest er skjelden et stort problem, men om du likevel ønsker å skrape båten helt til bunns ville jeg nok ha gjort jobben 100%. Hvis ikke er det ikke noen spesiell grunn for å skrape den ned i det hele tatt, egentlig. Selvpolerende bunnstoff fungerer så lenge det er noe igjen av det, så da trenger du ikke påføre nytt før det gamle er slitt bort.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...