Bjartn Startet 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2010 Ser det er enkelte som annonserer stort på bl.a. Finn med brukte påhengsmotorer i alle størrelser og årsmodeller. Det oppgis at de er overhalt, skiftet diverse oljer, impeller etc. Det slår meg at jeg syns prisene er rimelige. Og det gir meg en slags trygghetsfølelse å skulle handle fra en "proff" aktør. Men det er jo mange historier om bruktbilselgere og dette er vel en grei parallell. Det som gjerne teller positivt er vel at det kommer innunder forbrukerkjøpsloven og ikke kjøpsloven? Det gir i tilfelle en ekstra trygghet. Det er vel kanskje sånn at du kan finne gode eksemplarer i privatmarkedet til en god pris, men det forutsetter litt kunnskap. For oss som ikke har så god peiling på dette, så er det verdt noen små båtpenger å få en motor som er sagt å være bra? Er bare litt nysgjerrig på hva folk tenker om dette. Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
Rikosjett Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Tja kjøpte brukt av en som holder til i Gvarv og selger masse brukt, spes Yamaha! Var grei og sendte nye bruktdeler da ladereleet ikke virka Fikk releet og stator er vel en fordel at impeller og girolje er byttet. Men en kompresjons test samt at motoren har lite tæring er vel likeså viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Bjartn Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Tenker f.eks på Outboard Graveyard. Jeg har ikke kjennskap til dem, men jeg syns prisene fremstår som rimelig og det virker fristende å velge å handle fra f.eks disse. Noen som har erfaringer derfra? Sitér dette innlegget Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
lgboat Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Ett spørsmål, bare: Hvor får de alle disse brukte motorene fra? Og to til: Kan deres tidligere eierskap dokumenteres? Spør kjøpere etter papirer? Dette er vel like viktig for selger som kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Noen som kjenner tilnoen på Haugalandet som driver med dette? Skal være en fra Røyksund, husker ikke navnet. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Ra Balder Svart 4.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2010 (redigert) Jeg og sønnen var i fjor vinter og vår rundt i markedet på jakt etter en nyere bra 40hk. Vi på på mange motorer, og snakket med ganske mange selgere, både private, halv- og helproffe. Erfaringen vår var at dette er et høyst useriøst og spekulativt marked. Det er ufattelig mange nummerplater som "merkelig" nok er borte, og så og si alle spekulerer mer eller mindre bevisst i at folk flest vet alt for lite om påhengsmotorer. Mitt råd er at de ekstra pengene du gir for å kjøpe brukt av en helproff, (= forhandler) absolutt er verdt pengene. Dessverre... Redigert 4.Mars.2010 av Ra Balder (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.