Jump to content

Kjenner noen Boschgenerator for Mercedes Actros?


Poseidon

Recommended Posts

Jeg er for øyeblikket på jakt etter ny 24V-generator for Poseidon.

 

Nå har jeg muligens funnet en Bosch som heter 0120 469 116 henholdsvis 0986 039 790.  Det skal være en 24V generator, med 80 Amp strøm og som brukes i bl.a. Mercedes Actro  -  hva det enn måtte være.

 

Dermed kommer spørsmålet: sitter noen av baatplassens mange årvåkne brukere med tilgang til Bosch-katalogene, slik at man kan fortelle om dette er en generator med isolert minus? Jeg  må nemlig kunne bruke den på et anlegg som ikke har "minus til karosseriet".

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei

Eg ska sjekka i mårå ka så står i min båd,den ligge jo tvers øve vigå ifra din.

den e 24v ca 80 amp me kan jo måla oss te det.

Hilsen Blobb :flag:

Hei igjen Blobb,

 

Bosch leverer "drøssevis" med forskjellige generatorer, sikkert også svært mange 24V / 80 Amp.

 

Men det som jeg var på jakt etter, det er om akkurat den angitte modellen har isolert minus.

 

Jeg kan nemlig få kjøpt en slik for en rimelig penge  -  men har den ikke isolert minus så blir den vanskelig å bruke.

 

Takk i alle fall!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Den eneste lastebil jeg vet om som har/hadde 2 polet system var Ford Transcontinental. Neppe mange av disse på veien nå lenger.

 

Kontakt ditt nærmeste Bosch-verksted og du vil trolig få den nødvendige info. Hva med å kontakte en MB lastebilforhandler ?

 

Har en kompis som har liggende et stort svin av en 24V dynamo, om du ønsker at jeg skal sjekke opp denne kan du sende en IM

Link to post
Share on other sites

Den eneste lastebil jeg vet om som har/hadde 2 polet system var Ford Transcontinental. Neppe mange av disse på veien nå lenger.

Kontakt ditt nærmeste Bosch-verksted og du vil trolig få den nødvendige info. Hva med å kontakte en MB lastebilforhandler ?

Har en kompis som har liggende et stort svin av en 24V dynamo, om du ønsker at jeg skal sjekke opp denne kan du sende en IM

Hei TMe,

 

Mange takk for svaret.

 

Jo, jeg har allerede sendt en mail til Bosch, men man vet jo aldri hvor lang tid det tar før noen svarer  -  derfor satset jeg samtidig på baatplassens store og brede kompetanse i håp om et hurtig svar.

 

Når det gjelder "et stort svin", så er jeg ihvertfall interessert i å vite litt mer hva det dreier seg om. Vekt er nemlig ingen begrensning når båten allerede veier 70 tonn. Lengden derimot kan bli knapp, men det må jeg sjekke når målene er kjent.

 

mvh og takk igjen

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Forsøkte et søk på Google med 0120469116 og fikk napp hos Bosch i Brasil   :headbang:

 

Finner følgende: Alternador:0120469116 (A)   Tipo:NL1    Amp: 80   Volt: 28   + delenummer på hver komponent i generatoren.

 

Kan Tipo: NL1   dekodes og gi svar på ditt spørsmål?

 

Link til pdf-katalog her

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen TMe,

 

Det er som du sier alltid en mulighet å montere generatoren på et isolert fundament, jeg har selv vært inne på tanken. Men i en stålbåt vil den være omgitt av ledende materiale på alle kanter og dermed være en konstant kilde til en virkelig solid kortslutning.  Jeg har selv sett både skiftenøkler og skrujern "forsvinne i et lyshav" av samme årsak  -  og det frister svært lite . . . .

 

Nå ser det ut for at jeg ganske enkelt kjøper meg en ny / fabrikkoverhalt generator som passer rett inn på de gamle festene  -  og dermed sparer meg for både bryderi og "fikling".

 

Men takk i allefall for innsats og velvilje.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...