Havneguiden Startet 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2010 Om strømmen i boblehavnen svikter uten at du er klar over det og det er 20 kullegrader ute, synker fort temperaturen i båten til under 0 grader. Til nå har jeg forberedt med på denne eventualiteten ved å la kuleventiler stå åpne. Tanken har vært at eventuell is dermed kan utvide seg lengdevis og over i en elastisk slange. Så lenge kuleventilene står åpne får jeg naturligvis ikke frostveske lengre ned en til vannlina. I tillegg har jeg har automatisk lensepumpe vært satt inn med frostveske. Likevel førte strømbrudd til at en slange sprakk og båten tok inn vann. Brannvesenet fikk pumpet den når ripa fremdels lå 30 cm over vannet. Til neste vinter er jeg klar for å bytte strategi og lukke kuleventilene. Mitt spørsmål er derfor om det finnes noen kuleventiler som er 100 % frossikre? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Nei, det finnes ikke. Har du frostveske i slangen og lukket ventil så er den frostfri, den andre versjonen har du jo forsøkt alt, den kan bli dyr. Hva var argumentet for å ikke stenge kranene? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Jeg har god erfaring med og borre et lite hull i siden på en vanlig kuleventil da dreneres den innvendig i stengt stilling. Abret er at det kommer ut noen dråper når ventilen stenges. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Så lenge kuleventilene står åpne får jeg naturligvis ikke frostveske lengre ned en til vannlina.I Skjønner ikke helt hva du mener... Den vanlige måten å frostsikre kuleventiler på er jo å fylle frostvæske ovenfra og stenge ventilen når du vet at det står frostvæske i kula. Sitér dette innlegget Link to post
Havneguiden Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Nei, det finnes ikke. Har du frostveske i slangen og lukket ventil så er den frostfri, den andre versjonen har du jo forsøkt alt, den kan bli dyr. Hva var argumentet for å ikke stenge kranene? Når båten er i vann og jeg stenger kuleventilen vil den automatisk fylles med sjøvann på grunn av vanntrykket. Skjønner ikke hvordan jeg skal få frostveske i en kuleventil som er under vannlina? Agrumentet for å ha den åpen er at en eventulle isdannelse "kan finne veien ut" av ventilen i f.eks slangen som er elatisk. Sitér dette innlegget Link to post
Havneguiden Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Jeg har god erfaring med og borre et lite hull i siden på en vanlig kuleventil da dreneres den innvendig i stengt stilling. Abret er at det kommer ut noen dråper når ventilen stenges. Høres smart ut. Bedre med noen dråper enn halvfull båt med sjøvann Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 (redigert) Hell frostveske i slangen du, etter å ha stengt krana så går det bra. Argumentet med elastiske slanger har du jo testet ut, hvordan gikk det med maskin? har du plukket ut starter og dynamo? fått vann i motorolja? Det går an å redde det meste om en er grundig å kjapp, eller hadde du griseflaks? Redigert 2.Mars.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havneguiden Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Hell frostveske i slangen du, etter å ha stengt krana så går det bra. Argumentet med elastiske slanger har du jo testet ut, hvordan gikk det med maskin? har du plukket ut starter og dynamo? fått vann i motorolja? Det går an å redde det meste om en er grundig å kjapp, eller hadde du griseflaks? Om jeg heller frostveske i slangen etter å ha stengt krana vil det ikke komme noe frostveske inn i selve kuleventilen. Sliter fremdels med å se på det som en sikker løsning? Fikk berget maskinen. Stempler og olje er OK nå, men dynamo og starter må naturligvis byttes i likhet med alt eletrisk om bord. Har heldigvis Panetius Forsikring i Danmark. MEGET BRA behandling. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Den trygge og enkle måten å frostsikre en kuleventil på: 1. Steng ventilen 2. Ta av eksisterende slange 3. Tre på en ny slange i samme dimensjon som er lang nok til å gå 50cm over vannlinjens "høyde". (Fest denne midlertidig) 4. Fyll denne slangen med frostvæske/vann 50% 5. Åpne ventilen halvveis og steng den raskt når frostvæsken i slangen nærmer seg vannlinjens "høyde". 6. Ta av den nye slangen. Det blir litt klin. 7. Sett den originale slangen tilbake på plass. Trekk til begge slangeklemmene med riktig moment. Hvor enkelt dette faktisk er kan jo diskuteres. Det avhenger av hvor godt eksisterende slange sitter fast. Mange av de kan med fordel løsnes et annet sted enn på ventilen. En varmluftpistol er kanskje ikke dumt. Flyter ennå etter 5 sesonger på vannet, uten uhell. Sitér dette innlegget Link to post
Havneguiden Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Video fra redningsoperasjonen http://www.seilmagasinet.no/id/26200 Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Du er moden for disse ventilene: Blakes seacocks. De koster litt, men er suverent overlegent alt annet på markedet. Her er det ikke noe vann som fanges inni noen kule. Spindelen er kon og åpen ut mot sjøen. Fyll opp slangen/utløpet med frostvæske og lukk ventilen. Klart for vinteren. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Havneguiden Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Den trygge og enkle måten å frostsikre en kuleventil på:1. Steng ventilen 2. Ta av eksisterende slange 3. Tre på en ny slange i samme dimensjon som er lang nok til å gå 50cm over vannlinjens "høyde". (Fest denne midlertidig) 4. Fyll denne slangen med frostvæske/vann 50% 5. Åpne ventilen halvveis og steng den raskt når frostvæsken i slangen nærmer seg vannlinjens "høyde". 6. Ta av den nye slangen. Det blir litt klin. 7. Sett den originale slangen tilbake på plass. Trekk til begge slangeklemmene med riktig moment. Hvor enkelt dette faktisk er kan jo diskuteres. Det avhenger av hvor godt eksisterende slange sitter fast. Mange av de kan med fordel løsnes et annet sted enn på ventilen. En varmluftpistol er kanskje ikke dumt. Flyter ennå etter 5 sesonger på vannet, uten uhell. Jepp! Overbevist! Mange takk! Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Bruk sluseventil så er problemet løst. Fyll sjøvannsfilteret med frysevæske, åpne ventilen litt slik at alt vann renner ut. Etterfyll så til filteret er fullt igjen og båten er klar til start til våren. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 2.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Jeg forstår hva du mener selv om jeg ikke har hørt at det er et problem med en skvett i kula. Du bør finne deg en metode for hver kran du har, lager du overtrykk så er det ikke et problem. sjøvannsfiltret står ofte over vannlinja, hvis ikke må du finne et punkt som er høyere en det å helle inn der, den ovenstående løsningen med løse slanger høres litt omfattende ut, enklere å bare sku av et lokk eller om nødvendig ei slangeklemme, men får du ikke til noe annet så kan du jo bruke den metoden. Septikken er enklere, der er det bare å helle frostis i dass, (det må du jo uansett) å så pumpe over i septikktanken, så er det bare å pumpe litt på tømmingen og stenge krana. så er det dassen , den har også ei kran. Vil anbefale hyppig olje og filterskift fremover. Fint å høre at du er godt forsikret, det gjør hele forskjellen! Sitér dette innlegget Link to post
Havneguiden Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Mange gode forslag og bytte til sluseventil blir nok vurdert. En liten ulempe er at en sluseventil ikke er så rask å lukke, men kan ikke se at det er noe stort problem. Det var forresten slange til lensing av cockpit som sprakk og ikke til septik. Det har uansett ikke noen betydning for diskusjonen. Jeg tror det finnes noen båteiere som tror at de har frotsveske i sine kuleventiler, mens de i virkeligheten har sjøvann. Etter den strengeste vinteren på mange år, tor jeg dessverre mange båteiere går en spennende vårløsning i møte. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Ingen kuleventiler er frostsikre. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Du er moden for disse ventilene: Blakes seacocks. Fyll opp slangen/utløpet med frostvæske og lukk ventilen. Klart for vinteren. Helt enig med 'ÅtteGlass' fabelaktige ventiler. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Jeg tror det finnes noen båteiere som tror at de har frotsveske i sine kuleventiler, mens de i virkeligheten har sjøvann. Etter den strengeste vinteren på mange år, tor jeg dessverre mange båteiere går en spennende vårløsning i møte. Poenget når du skal frostsikre kuleventiler er at slangen du fyller i er godt over vannlinjen. Da vil frostvæsken fortrenge vannet helt ut i sjøen og ventilen er fyllt med frostvæske i det øyeblikket du stenger den. Det lille væskevolumet som du stenger inne i kula når du lukker ventilen vil dermed bestå av frostvæske i stedet for sjøvann. Da er du sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Hell frostveske i slangen du, etter å ha stengt krana så går det bra. Da sikrer du slangen men ikke ventilen! Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Som "sailorboy" sier så er ingen kuleventiler frostsikre. De fryser i stykker enten de er stengt eller åpne. Om der borres opp liten "drain" på siden vil det innestengte vannet dreneres ut og ventilen blir frostsikket. Ulempen da er en liten vannskvett når den åpnes/lukkes. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Om der borres opp liten "drain" på siden vil det innestengte vannet dreneres ut og ventilen blir frostsikket. Ulempen da er en liten vannskvett når den åpnes/lukkes. Vet ikke om jeg liker løsningen med å borre hull inn i kula. Hvis jeg forstår deg rett så borrer du da gjennom selve huset, nylonforingen og deretter kula. Borehull i stål vil som regel få ujevnheter der boret går inn og der det går ut. Disse ujevnhetene vil etter hvert kunne ripe opp nylonforingen og du vil kunne sitte igjen med en lekk ventil hvor lekkasjen ikke forsvinner om du stenger ventilen. Har jeg rett eller er muligheten bare teoretisk? Å demontere ventilen etter borring for å file flatene er vel ikke mulig tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Har jeg rett eller er muligheten bare teoretisk? Å demontere ventilen etter borring for å file flatene er vel ikke mulig tror jeg. Du tar feil. Ikke borre i kula, men i ventilhuset. Der er det verken pakninger eller kontakt med kula. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Ikke borre i kula, men i ventilhuset. Der er det verken pakninger eller kontakt med kula. Da skjønner jeg Tror ikke jeg vil bruke løsningen for septikutløpet Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Septikventilen til Blakes er frostsikker og utført i bronse. Den krever ingen avtapning. Forhandles av Progress Ingeniørfirma As. Ellers har Groco en serie kuleventiler i bronse med avtapping for innestengt vann slik at de blir frostsikre. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 3.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2010 Jeg har også sett kuleventiler me 1/2 kule. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.