Bitteliten Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Lykke til KOB. Gleder meg til å se "V'ern" Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Gratulere med Nybåten KOB. Bra at det endelig ser ut til å ordne seg. Været er det desverre ikke noe å gjøre med, men får håpe at du får nyervervelsen i begynnelsen av helga. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
KOB Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Været er det desverre ikke noe å gjøre med Så sant, så sant. MajorAndy's varsler slo til, og med 15 m/s og 3m bølger ble Hannah V liggende i Gøteborg. Skuffende selvsagt, ikke minst med det flotte været vi har i Kragerø nå i helgen. Men - levering er garantert innen tirsdag - enten sjøveien søn/man eller med bil på mandag. Så får vi leve med det. Det er jo ellers nok å gjøre på hyttta i Kragerø - "våronn" ute, innendørsprosjekter etter å ha bygget nytt bad og utvidet soverom, nye brygger - må legge ut fortøyning så alt er klart til skibet kommer. Og så er jo min gode venn Dagfinn her med sin nye 340 Commander, så det blir nok både båtprat, pusling med båt og kanskje en båttur Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
MajorAndy Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Surt, som vi siger hernede. Men alt godt kommer til den, der venter :-) Andy Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 8.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2010 Gratulere , men hva koster båten ? Jeg har en Nimbus 320 Coupe 2008 for hånden med Volvo D4 260 og alt utstyr , er 1,6 mill for billig for denne? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Intet nyt her? Vi venter i spænding! Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 i dag er det så kaldt at fjorden snart fryser igjen -2 her i morges. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 KOB, vi saaaavner nyt her! Jeg håber, at alt er vel og at du bare er ude og sejle som en gal og ikke har tid til nettet. Men vi er altså nogle stykker, der godt vil høre om du er kommet på søen igen... Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Kommer snart Noen som vet hvordan en lagrer her underveis? Hadde skrevet en del men så forsvant alt Skriver nå i en annen editor hvor jeg får lagret. Kan si så mye at skibet er kommet, tatt i bruk og jeg er kjempefornøyd. Overgikk forventningene med stor margin. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
pam Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 ikke bare nyt - vi må have billeder ;) Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. skilsoboats på youtube Link to post
KOB Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Etter den første forsinkelsen skulle Hannah V leveres i Kragerø fredag 7. alt lørdag 8. mai. Men mye vind og sjø gjorde at ikke var forsvarlig å gå fra Gøteborg, så det ble ytterligere forsinkelse. Men alternativ bilfrakt ble forberedt, så vi var garantert levering i løpet av arbeidsdagene i uken før Kristi Himmelfart. Helgen ble imidlertid som planlagt tilbragt i Kragerø, og - ingen ting er så galt at det ikke er godt for noe - aldri har jeg vel få gjort så mye hagearbeid og annet forefallende arbeid på hytta som nå. Søndag var hjemreisedag, men jeg våknet til stor overraskelse: SMS fra Marius i Oslo Båtsenter - "Båten gikk fra Gøteborg i dag tidlig - forventes til Kragerø i ettermiddag. Fantastisk! Ettermiddag viste seg å skulle være ved 16-tiden, men økende vind og sjø gjorde at turen tok lengre tid enn planlagt. Så ved 17.30-tiden klappet herligheten til kai. Et ikke så lite antiklimaks ble det, for når vi var kommet så langt på dag var det ikke annet å gjøre enn å fortøye båten, kjøre de to som kom med den til Sandtangen hvor jeg ga dem Hannah IV som de skulle gå opp til Oslo med samme kveld, og deretter kjøre videre hjem til Oslo med yngstedatteren min og hennes venninne....... Jeg kunne jo knapt vente på å få komme ned igjen, så formell og praktisk overtakelse ble avtalt onsdag ettermiddag 12.05. Marius dro nedover litt før oss, men jobbedagen ble kort, og Julie (datteren) og jeg var avgårde ved 13.30-tiden og ankom ca kl 17 etter å ha handlet det mest nødvendige. Det tok ikke lang tid å komme seg ned til brygga for å ta herligheten i øyesyn. En grundig men allikevel rask gjennomgang av det viktigste. Alt virket egentlig veldig greit. Ting som manglet ble notert, og noe var det jo - kommer tilbake til det, Men ingen direkte kritiske ting. Så var det klart for en første liten prøvetur..... Jeg hadde vel tenkt at Marius skulle være med.... Men båt hadde jeg jo kjørt før, og han skulle over i en 340 Commander like ved for å se på en vinsj som sluret. Så jeg bakket forsiktig ut og satte motorene i fri for å ta inn fenderne. Det blåste litt men ikke noe å bry seg om. Så var vi igang - tomgang på begge motorene = 5 knop. For ordens skyld kikket jeg over alle motorinstrumentene, temp, trykk osv. Men var det ikke noe merkelig i displayet på begge turtellerne? Det var jo en alarm på begge to. Ingen lyd, riktignok, men etter hvert ble det klart at feilmelding var kode 1/1. Og det stod "kontroller motor" og "sjekk instruksjonsbok" - som om det hjalp. Å kjøre videre var ikke noe alternativ, så jeg fikk Marius ombord, men han er ingen teknisk ekspert og fant verken ut hva det var eller hvordan vi kunne bli kvitt den. Etter hvert ble jeg lei av å ligge å drive, så vi putret sakte ut sundet mens Marius kontaktet en tekniker hos Nimbus. Men heller ikke han kunne gi noe ummidelbart svar. Tipset var å stoppe motorene og slå av all strøm - et tips jeg kunne gitt også . eller - prøv svenskeknappen, som jeg pleier si når pc'en ikke vil mere. Vi gjorde det - første begge motorene, som vi startet igjen. Feilmeldingen forsvant på den ene motoren. Nytt forsøk - nå tok vi strømmen også. Og vips - alarmene borte, Siden har de ikke kommet tilbake, det kan jo være at systemene fikk "hikke" men rart at det kom på begge motorene. Og utilfredsstillende å ikke vite hva det var. Det hører jo med til historien at jeg fortsatt ikke vet det..... Så jeg forventer en tilbakemelding nå i morgen. Noen som har tips? Nåvel, Marius ble satt i land, og det var på tide å gjøre seg kjent med skibet. Først inn til Kragerø for å tanke diesel og spyle bort litt salt etter turen fra Gøteborg. Deretter en kosetur i Kragerøskjærgården: Østover Skåtøysund (på innsiden av Skåtøy), via Schweigårdsholmene retning Jomfruland og renna, så videre nordøstover, før jeg gikk NV inn Årøysund. Der lå en stor flokk sel og solte seg på skjæret rett S av Årøy. Skjønt solte seg - det var en grå dag, men de lå nå der og så nesten inntørket og stive ut. Men de var i live Turen gikk videre inn i Skutevikskilen NØ på Gumøy. Måtte bare teste innseilingen, selv om jeg har vært der med alle båtene mine og sett 50-fotere gå inn. Så tilbake og inn til Tårnbrygga på Jomfruland. Mye båter innenfor molen men forholdsvis godt om plass utenfor. Jeg hadde veldig lyst til å sige helt inn forbi moloen og teste meg snu og komme ut. Men det var første tur med båten, og alt satt ikke i fingrene ennå. Så siden det var såpass fullt der, med flere utenpå hverandre langs brygga, ble det til at jeg stakk baugen inn, men så bakket ut igen og snudde. Siden har jeg lært at båten snur på en 5-øre med en motor forover og en bak - noe jeg forsåvidt visste, men det oppleves nesten mer forutsigbart enn på W37. Turen gikk videre Ormeleia mot Korset på Skåtøy. Litt flaut, men mens jeg stirret i den retningen jeg skulle og hadde all verdens navigasjonshjelpemidler, så presterte jeg faktisk å gå feil - inn Bråtøybukt litt lengre N. Syntes det ble litt merkelig etter hvert, for det var jo ingen vei videre.... Så inn på den smale sti igjen. Lavt vann den dagen men det er stort sett ikke under 3,5m på strekningen så det gikk greit. Etter Korset videre på innsiden av Rauane, ut i ytre del av Kragerøfjorden. Så "til havs" forbi lykta (eller fyret?) som jeg aldri husker navnet på, men kaller "oljeplattformen" fordi den ser ut som en plattform i miniatyr. Derfra sydover langs kysten, på utsiden av Portør. Studerte kartet på C120W og så at her var ledstrekene jeg hadde savnet etter at jeg byttet fra Simrad tilbake. Så nå var det lett å finne alle 3 innesilingen til Portør fra leden utenfor. Jeg fortsatt sydover og tok en 270 graders sving ut og så inn - rett på ledstreken som fører inn i havnebassenget i Portør. Deretter gikk det i dorgefart innover innerste delen av Stølefjord, og inn i Haslumkilen. Vel tilbake strålte jeg som en sol. Og enda mer de påfølgende dagene med sol og Kragerøturer "for å kjøpe noen skruer" og sitte i solen på brygga. Båten? Overgår alle foventninger og mer til. Jeg har alltid sagt at kjøpet av Hannah III (W37) var en opplevelse og båten fantastisk. Men jeg må nesten si at dette er i en annen klasse. Den har ikke Windy's eleganse og heller ikke samme kvalitet i alle detaljer og finish. Men det er utrolig ordentlig og skikkelig og over-over-dimensjonert. Jeg kaller det Volvo (kjøpte selv Volvo i 2008 ) Noe skyldes nok at båten er lukket. Steng bakdøren og det er nesten ikke støy. Omtrent ingen planingsterskel. Et enormt trykk - den gjør ca. 39 knop. Har ennå ikke rørt trimmen på drevene. Trimflaps kun til å balansere ved sidevind. Et lite dytt på gasshåndtakene, og du ligger umerkelig i 25 knop. Litt til, og du ligger i 30+ helt uanstrengt. Merker ingen ting. Synes sånn sett den ligner mer på 300R i oppførsel enn noen annen båt jeg har kjørt. Selv om Marius sier den er ganske lik W37 i sjøen - jeg synes den går bedre. Walkaround-konseptet er jo grunnen til at jeg kjøpte båten. Fantastisk å kunne gå rundt på båten så trygt og enkelt. Og det er alltid og overalt noe å holde seg i - utvendig som innvendig. Og det er solid. Og selv om båten er lukket har den et enormt akterdekk med faste benker og to bord + løse stoler. Og en enorm badeplattform. Samtidig er salongen ganske romslig, og under dekk to gode kabiner og et helt ok bad, selv om det mangler separat dusjnisje. Enormt mye stuveplass under dekk akter, samt bra med skap under dekk. Byssa rekker, med 2 gassbluss, div skuffer og skap samt Nimbus servise og bestikk, men uten stekovn. Jeg savner et stuerom for skipperen - til skippersaker som kikkert og alt annet en har rundt seg. Plassen under førerstolen kunne vært bedre utnyttet til dette. Båten er stooooor. Enormt høyt fribord - faktisk vanskelig å komme ombord uten å legge til med akter inn. Så et fenderstep ble prompte anskaffet. W37 blir en pingle... Den er en laang 35-foter - 11,45 (inkl baugspyd) mens W37 er en liten 37-foter med sine 11,14. Til gjengjeld er W37 3,50 bred mens Novaen er 3,35. Det elektroniske utstyret er fantastisk. C120W, HD digital radar (som ikke er testet ennå), Autopilot, VHF. Kartene er jo flotte med den store skjermen. Og jeg som alltid har sverget til nord opp tok meg i at å endre fra baug opp, som var innstillingen da jeg overtok båten, ikke var noe å tenke på. Er nå veldig komfortabel med det. Autopilot var kjempekjekt. Ikke testet annet enn å holde kurs og endre kurs via autopilot. Men du verden så enkelt og så praktisk. Både underveis (holder kursen mye bedre enn jeg) og når jeg skal i havn - tomgang, 5 knop, på med autopilot. Og så ut og i ro og mak og henge ut fendere og klargjøre fortøyninger. Masse, masse igjen å utforske. Men jeg må bare gjenta - dette var bare helt fantastisk. En enestående båt som overgår alle forventninger. Og reaksjone fra alle - en utrolig tøff og stilig båt. Og det er jeg jo enig i Tar bilder i eget innlegg. Litt om mangelliste etc også. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 grattis KOB - og så morsomt at du er fornøyd Ad feilmelding på motorene: Sjekk kjølevannsnivået. motorene er følsomme for det. Ellers er det slik at feil som forsvinner når du slår av motoren og ikke kommer igjen er OK nå. Mange her har masser av erfaring med D motorene så spør i vei. Velkommen etter i "kurs opp" gjengen. Jeg har aldri forstått de som kjører nord opp Men jeg vet det er en del som liker det. Jeg har alltid dreid papirkartet slik at det som er foran meg i leden er opp Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Grattis igjen ja KOB, spennende lesning! Som Bitteliten sier; i dagens "elektroniske verden" må man "tvinge seg" til å godta uten å forstå alt. Jeg opplevde også alarm på kjølevannsnivå da mine motorer (W33'en) var helt nye. Etterfylte litt, ingen alarm eller vannforbruk etter det. Kos deg videre! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Dejligt med nyt - og at du nyder båden. Næst efter børnefødsler er nye både virkelig blandt de store oplevelser i livet... Og godt at høre at du synes om søegenskaberne. Jeg mener, at det er et Rolf Eliasson-design, ikke? Han er jo også manden bag Aquador'erne og laver flotte undervandsskrog, synes jeg. Bitteliten siger jo altid, at Nimbus er hårde i modsø - jeg glæder mig til at høre dine erfaringer med den i lidt hårdere vejr. 11.45 lang og kun 3.35 bred er jo en slank båd! Indretningen er jo en smagssag. Personlig er jeg vild med både den gamle og den nye Nimbus-stil. Jeg glæder mig til at studere billeder af vidunderet! Mange gratulationer Andy Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Noen bilder Hannah V i Kragerø Ved brygga i Haslumkilen Forfra... Høyt fribord Radarmast Brygga i Kragerø Salongen Styreposisjon Instrumentbord VHF oppunder taket Styreposisjon - oversiktsbilde Akterdekk Bakvegg Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
KOB Svart 17.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 (redigert) Dejligt med nyt Ikke helt nytt, da. 2009-modell. Men en gledelig overraskelse at det stod 54t på motorene ved ankomst Kragerø mens jeg var forespeilet 85t før avgang Gøteborg. Mht lengde så er det jo et langt baugspyd og en ganske så stor badeplattform. Så skroglengden er vel ikke så ulik W37 når det kommer til stykket. Redigert 17.Mai.2010 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
MajorAndy Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Jeg synes det er en flot båd: Plotteren er godt integreret i instrumentbordet og virker ikke "påklisteret". Den er lys og moderne i designet. Jeg kan især godt lide agterdækkets åbenhed og den måde det åbner op mod badeplatformen. Det må være herligt i godt vejr - noget jeg er sikker på at vi får rigtig meget af når denne endeløse vinter er overstået.... Andy Sitér dette innlegget Link to post
pam Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 (redigert) Flotte billeder, det understreger at det er en meget elegant båd - den er næsten i fart selvom den ligger stille. Fantastisk lys. Endnu engang tillykke - den skal du nok blive glad for:) @MajorAndy - det bliver ALDRIG sommer nede hos os... ;) skulle snige sig op på 23 grader fredag så vi kan jo krydse fingre.. Redigert 18.Mai.2010 av pam (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. skilsoboats på youtube Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 KOB: LOA du viser til - er det inkludert baugspyd - på samme måte som bauganker er med i LOA på W37? Lekker båt med flotte farger. Er det faste, støpte benker på akterdekket under trekkene? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 18.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Ja, lengde m søkke og snøre. Ja støpte benker med puter, masse stuveplass. Tildekket for å ta vare på putene. På nimbus.se ser du båten uten trekkene. I tillegg to løse bord på søyle, samt to løse teakstoler Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 (redigert) Lekkert med de faste benkene. Det er en flott uteplass som kan fylles med vannleker og annet morro. Regner med at det står både vannski og wakeboard på programmet for i sommer Redigert 18.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Som sagt tidligere en veldig flott båt. (og hytte i tillegg ) Feilemeldinger kan godt komme før ting kom skikkelig i gang (kjølevann, indre kjøling, dieseltilførsel). Om det ikke kommer igjen så er det ikke noe og bry seg om. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Flott båt, misunner deg akterdekket! Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 gratulerer, flott båt Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2010 Grattis ! Nydelig båt dette ja :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.