Jump to content

Motorbåt 100.000-150.000


jonsverre

Recommended Posts

Hei, et vennepar av oss vil kjøpe seg båt, vi har desverre ikke klart

å seil-frelse de, så de vil ha med motor og uten mast.

 

Dette er hva de ønsker seg:

- 22-25 fot

- Soveplass til 4-5 mennesker

- Do & Pentry

- Motor nok til 20 knop

- budsjett: 100.000 - 150.000 nok.

 

I tillegg så ønsker jeg litt for de også:

- Stødig motor som er grei å vedlikeholde og med lav sjangs for dyre overraskelser.

- rimelig sjødyktig skrog.

 

Tips tas i mot med takk :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ut i fra beskrivelsen din av rammene må nok dette bli en ganske gammel båt. Jeg kjørte søk på Finn og fant en Fjord 24 Weekender, Windy 22, Marex 23, Vannsjø Tela (?), Draco 2300

 

Foreslår at dere kjører samme søket på Finn sammen med vennene - det finnes en mass, eldre og fine båter. Båtene kan ofte ganske enkelt pusses opp - men så var det dette med over 20 år gamle motorer da- da bær man nok regne med å ha litt ekstra på sparekontoen når (ikke om) noe går i stykker. Anbefaler at de kjøper et kurant og velkjent merke - det er lettere å selge når (ikke om) de bytter båt

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg vil anbefale dem å renonsere på kravet til fart.  Farten koster uforholdsmessig mye, både når du skal kjøpe båten, og når du skal fylle drivstoff, og som seiler vet jo du, at når du har sluppet fortøyningene er du "underveis".

 

Var jeg i den samme situasjon, ville jeg kjøpt en eldre Nidelv 24, som kjent en populær snekke som holder prisen sin godt. Den har ikke farten som man kanskje ønsker seg, men ellers tilfredsstiller den det meste.  Da sitter man igjen med en koselig båt med relativt god plass, dieselmotor, og god driftsøkonomi.  Kort sagt en kostnadseffektiv båt. Skulle man ønske å bytte båt, er den lett å selge, og man får stort sett igjen pengene sine.

 

Jeg kan referere fra mine egne tanker om bytte av båt fra 1998 til 2001.  I hele denne perioden var jeg på utkikk etter større båt.  Jeg hadde en Skarpnes 30 fra 1984, med MD40. Marsjfart ca 9 knop. Ønsket mitt var en større båt med akterkabin som "soverom", hvor vi slapp å rydde bort sengetøy ned i benken hver dag. Sengene skulle være oppredd, slik at det bare var å stupe i seng når man utpå kvelden fikk behov for det. Båten skulle ha to motorer (lett manøvrering, sikkerhet). Admiralen ønsket seg en rask båt, gjerne opp mot 15 knop. Budsjett, 5 - 800 000. Urealistisk vil mange si, og tiden det tok viser jo at dette er ikke enkelt.  Farten er det dyreste kravet i sammensetningen, og har endel parametre som man bør tenke på før man kjøper båt.

 

Jeg forutsetter at den båten vi snakker om skal benyttes til ferieturer og helgeturer med overnatting i uthavner. Fart krever store motorer - kostbare motorer. Kostnadene til drivstoff øker, ofte med en kurve som kan nærme seg proposjonalitet med kvadratet av farten. Når du har ligget en tid i en uthavn, og skal gå videre til neste havn trenger du å lade batteriene før du er fremme.  Høyere fart gir ikke mere lading, bare kortere ladetid, og ladingen er stort sett den samme fra 1200 rpm og oppover. Hurtige båter er ofte bygget slik at innvendig plass blir mindre, lavere, smalere, og egner seg derfor dårligere til ferieturer enn for eksempel snekker. Dette gjelder særlig eldre båter som vi her snakker om.  Selv om jeg skulle ha en større båt en snekke, gjaldt de samme tingene. Etterhvert fikk jeg admiralen til å forst at om vi renonserte på hastighetskravet kunne vi få en mye bedre båt å leve i når vi tok våre helgeturer og ferieturer. Da ble letingen lettere. Vi endte tilslutt opp med en Broom 37 Ocean (erfaringsdatabase) som jeg fant i Aftenposten en tidlig morgen.  Samme dag klokken 1400 var båten min. Gammel, ja, fra 1971, godt vedlikeholdt, to motorer, toppfart, 16 knop med medvind, hjemlengsel og sola i ryggen (gunstigst mulig parametere).

Den første tiden ble den kjørt noe opp mot full fart.  Så fant jeg ut at en grei marsjfart var 12 knop, men i dag, etter å ha hatt båten i tre år, er det området mellom 7 og 10 knop som er mest brukt. Dette er en koselig fart på sjøen, motorene bare maler på 1300 - 1800 rpm, og allt er fredelig. En kamerat av meg som hadde et noe større budsjett endte opp med en 36 fot Sealine som går 28 knop. Han trives også i hastigheter rundt 8 - 10 knop, og kun unntaksvis drar han båten opp i over 20 knop. Drivstofforbruket stiger katastroflt de gangene det skjer, og når han kommer frem dit han skal tilbringe natten må han kjøre aggregat for å toppe batteriene.

 

Jeg sier ikke at jeg ikke ville kjøpt en rask båt hvis budsjettet tillot det, hadde budsjettet vært stort nok hadde jeg endt opp med en Storebro Royal Cruiser 400+, kanskje helt ny, men når budsjettet ikke akkurat er svimlende foretrekker jeg komfort fremfor fart.

 

Håper at dete kan gi dine venner noe å tenke på i forbindelse med hvilken type båt de velger, og håper de ender opp med en farkost som de får mye glede av, og som gjør at båtlivet blir like herlig for dem som for de andre her på baatplassen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler synet at 150.000 for en båt med 4 senger og 20 knop gjør at utvalget blir litt snevert. Det er på en måte ikke sammenheng mellom ønsker og penger her - med mindre man kan akseptere en båt som er mer enn 25 år gammel.

 

Kurante merker er Fjord, Windy, Nidelv, Marex, Draco. Like viktig er det at motoren er av anerkjent merke, vedlikeholdt profesjonelt og at den er ferskvannskjølt. En motor som har gått med saltvann som kjølevann i 25-30 år har nok rustet en del innvendig, og det er ikke lett å si hvor lenge den varer.

 

Jeg tror at utvalget blir betydelig større og bedre om de kan strekke seg til 200.000 kroner. Rådet om en Nidelv 24 er et godt råd synes jeg. Det er mye båt for pengene, selv om farten er begrenset (max 8-9 knop). Det er produsert over 4000 stk av denne båten - den er anerkjent og har god kvalitet. Også her er motoren viktig - den må være godt holdt.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det som slår meg er at med det kravet om fart og beløpet som er tilgjengelig for innkjøp vil de fleste aktuelle båter ha stor bensinmotor. Det er klart at med 20 knop + kommer du et stykke på den timen, men det koster deretter. Desuten blir gjerne turene lenger med mulighet for høyere fart.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Drev og ryddet opp litt i tråden "Jeg fant, jeg fant...". Kom til å tenke på en båten eysteind tipset om for en stund siden. Ikke bare er den billig, men har også ny motor og flere parametere stemmer med de oppgitte krav. Det spørs vel bare om den ikke alt er solgt til denne prisen...

 

Scand Classic 25, Yanmar 70HK, nytrekt innvendig, antipestbehandlet m/garanti, kr. 130 000,-

http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/prospect...66249&username=

Bilde

Link to post
Share on other sites

Drev og ryddet opp litt i tråden "Jeg fant, jeg fant...". Kom til å tenke på en båten eysteind tipset om for en stund siden. Ikke bare er den billig, men har også ny motor og flere parametere stemmer med de oppgitte krav. Det spørs vel bare om den ikke alt er solgt til denne prisen...

 

Scand Classic 25, Yanmar 70HK, nytrekt innvendig, antipestbehandlet m/garanti, kr. 130 000,-

http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/prospect...66249&username=

Bilde

Ja, det skal vel godt gjøres at den ikke er det til den prisen.  Min svoger hadde en slik båt engang.  Meget bra, marsjet på ca 8 knop.  Den hadde en 36 HK (?) tresylindret Buck motor som også virket fint.  Det er grunn til å tro at den Yanmarmotoren det her er snakk om er mere stillegående?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...