Sollux 27 Startet 3.Mars.2010 Del på Facebook Startet 3.Mars.2010 (redigert) Jeg må erstatte 2 stk 110ah fritidsbatteri.. Har idag sånne som enn kan etterfylle. Har tenkt litt på Biltema sine 110 ah. De er vedlikeholdsfrie. (tette). Noen som har noen anbefalinger på gode baterier til en fornuftig pris.. Redigert 3.Mars.2010 av Sollux 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Hva er prisen for batteriene på biltema er de rimelig. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Sollux 27 Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 110 ah koster 1190.- Har ikke sjekket så mye rundt enda.? men har hørt mye bra om de.,. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Nautilus Freeline/Marine, art.nr. 61500. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
index Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 (redigert) Jeg ville valgt batterier som kan etterfylles. Vedlikeholdsfrie i denne sammenheng betyr "kan ikke vedlikeholdes". Litt fordamping får du uansett, og når de da ikke kan etterfylles er det etter en stund game over. Særlig i en båt, der du på grunn av stort forbruk og kraftig lading gjerne har litt ekstra fordamping... Og hva du enn gjør, hold deg langt unna Sønnak Nautilus Freeline! Dette må være de dåligste forbruksbatteriene som er produsert! Prøv bare et såk her på baatplassen, og se hvilke problemer som popper opp! Selv har jeg hatt slike som forbruksbank i tre år, og det er nøyaktig tre år for lenge! Redigert 3.Mars.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sollux 27 Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Takk for innspill. Kan få kjøpt Varta 110 ah igjennom jobb. 895 pr stk. Det er med skru lokk. Men var litt usikker på det med dampen..? Gjør kanskje ikke noe..? Sitér dette innlegget Link to post
Sollux 27 Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 (redigert) Takk for innspill. Kan få kjøpt Varta 110 ah igjennom jobb. 895 pr stk. Det er med skru lokk. Men var litt usikker på det med dampen..? Gjør kanskje ikke noe..? Redigert 3.Mars.2010 av Sollux 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Hva med Sønnak 90 Ah AGM batterier? 2 av disse burde gi samme kapasitet som 2 stk 110 Ah "vanlige"syre-batterier. Vedlikeholdsfrie, sikre mot lekkasje og tåler flere dyputladninger har jeg latt meg fortelle. Har funnet disse til kr. 1607 på Maritim, gunstigste pris jeg har klart å finne. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Men var litt usikker på det med dampen..? Gjør kanskje ikke noe..? Hvorfor skulle det gjøre noe? Det er ikke snakk om en dampsky da, jeg for min del har ikke hatt behov for å fylle noe som helst på tre år. Men muligheten er der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tine IV Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Kan få kjøpt Varta 110 ah igjennom jobb. 895 pr Bytta ut forbruksbanken i fjor , hadde 3x 110 Varta men bytta til 3x 125 Varta.Litt nedelag da jeg har jobba neste 15 år på Sønnak ,men kjempe batterier og bra pris .Fikk dem på tilbud til 995-pr stk ,dem koster nok endel mere .Så løp å kjøp .Som andre sier her ,jeg syntes også det er lurt å ha noen du kan etterfylle.For dem bruker litt vann i løpet av sesongen ,kan fort gå på edel da batterier blir varme å det er varmt i lufta. Men smak sak det ,men å kunne etterfylle syntes jeg er ok.Dampen hos deg fra 2 batterier ,det kan ikke være så mye å bekymre seg over vil tru . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Tommy_H. Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Hva med Sønnak 90 Ah AGM batterier? 2 av disse burde gi samme kapasitet som 2 stk 110 Ah "vanlige"syre-batterier. Vedlikeholdsfrie, sikre mot lekkasje og tåler flere dyputladninger har jeg latt meg fortelle.Har funnet disse til kr. 1607 på Maritim, gunstigste pris jeg har klart å finne. Gode batterier, har 6 av disse. 4 på forbruk og 2 på start. Tåler å bli kjørt lengre ned enn vanlige blybatterier. Veiledende pris er over 2500 kroner. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Sollux 27 Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Er det dette folk kaller gele batteri..??? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Om du er bekymret for syredamp kan du kjøpe batterier med sentralutlufting/tette korker og føre dampen ut av båten med en slange. Alt. kjøpe et utluftingssett for skrukorker. Dette leveres av de fleste seriøse batteriforhandlere. Videre lønner det seg å satse på batterier i HD-utførelse. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Er det dette folk kaller gele batteri..??? Vedlikeholdsfrie ja , eller gel....... Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sollux 27 Svart 3.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Sitter å kikker på hyttetorget.. Her får enn 2 stk AGM 140 ah for 3580,- var det så stein galt.. Har noen hørt om det merket (VERA) http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=4287 Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Vedlikeholdsfrie ja , eller gel....... Tine IV AGM er ikke gel batterier. Se utklipp fra Sønnak: Exide AGM (Absorbent Glass Mat) er utviklet i samarbeid med Europas fremste bilprodusenter. Batteriet er utstyrt med den mest avanserte batteriteknologien som finnes i dag. Det betyr at vi kan tilføre optimal ytelse for anvendelser som krever ekstrem sykling. Ytelse gjelder både kapasitet og lademottakelighet. Dette er helt grunnleggende for mikrohybridbiler som er utstyrt med Stop & Start-system og energigenererende bremsesystem. Exide Technologies nye AGM-utvalg kjennetegnes av: - Høy kvalitet og teknologi - Ekstrem utholdenhet: tre ganger høyere syklingskapasitet enn standardbatterier. - Maksimal sikkerhet: hermetisk lukket batteri med overtrykksventiler og rekombinasjonsteknologi, som gir sikkerhet ved montering i kupeen. Batteriet egner seg også svært godt til andre formål hvor det er et stort energibehov, for eksempel i båter, campingvogner og konvensjonelle biler med mange elektriske installasjoner, så som ambulanser, politibiler osv. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Athene Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Har noen hørt om det merket (VERA) VERA er neppe produsentnavnet.. Hyttetorget "overtok" navnet og enkelte produkter etter at VERA fabrikker i Sandefjord ble nedlagt for flere år siden. VERA fabrikker var en datterbedrift av Jotun og drev med rør og tanker i glassfiber, bla snurredassen som var veldig populær på hytter uten kloakktilknytning, - men batterier har de aldri produsert.... Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Men han spurte om gele batterier var vedlikeholdsfria ,det svarte jeg ja på .Det var det da jeg var med å lagde dem på 90 tallet,vedlikeholdsfrie blei fylt med en geleguffe som jeg ikke husker navnet på og proppa dem igjen .Men er jo ørtten forskjellige typer idag,da jeg jobba med det .Da var det gelebatterier og vanlige syrefylte .Gelebatteriene blei fort en salgs suksess ,da kraftverk/sykehus osv .Fikk plass til mange flere batterier på liten plass ,da dem kunne legge dem i hyller .Vedlikeholdsfrie mener jeg da med batterier du ikke kan etterfylle ,men du må selvsagt lade dem Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Shore Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Hvorfor skulle det gjøre noe? Det er ikke snakk om en dampsky da.... Batterier under lading kan utvikle knallgass, som er meget eksplosivt. Jeg hadde nok drenert batteriene eller truffet andre tiltak om jeg hadde hatt batterier under lading i tette omgivelser. En til. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Sollux 27 Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Takk for mye godt lesestoff. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Og hva du enn gjør, hold deg langt unna Sønnak Nautilus Freeline! Dette må være de dåligste forbruksbatteriene som er produsert! Du har sikkert rett. Mine har fungert tilfredstillende til mine behov i 7 år, skal prøve den åttende sesongen nå. Sitér dette innlegget Link to post
hanmar Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 noen her med erfaring på Hankook sine 115 amp fritidsbatteri da ? Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Kjøp AGM Sitér dette innlegget Link to post
SO-VALL Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Like mange meninger om batterier som båteiere, men lever vi i 2010, og da er det vel greit å følge utviklingen. AGM er svaret på det! Sjekk ut Staubo.no. Mastervolt på det som server batteriene, og du skulle være i mål! Sitér dette innlegget ....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder?? Link to post
Regina III Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Kjøp AGM :yesnod: Prisen på AGM har nå kommet så langt ned at det er det eneste fornuftige alternativ hvis en skal skifte ut forbruksbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.