Jump to content

Må ha nye forbruksbatteri. Hva bør jeg gå for?


Sollux 27

Recommended Posts

Jeg ville valgt batterier som kan etterfylles. Vedlikeholdsfrie i denne sammenheng betyr "kan ikke vedlikeholdes". Litt fordamping får du uansett, og når de da ikke kan etterfylles er det etter en stund game over. Særlig i en båt, der du på grunn av stort forbruk og kraftig lading gjerne har litt ekstra fordamping...

 

Og hva du enn gjør, hold deg langt unna Sønnak Nautilus Freeline! Dette må være de dåligste forbruksbatteriene som er produsert! Prøv bare et såk her på baatplassen, og se hvilke problemer som popper opp! Selv har jeg hatt slike som forbruksbank i tre år, og det er nøyaktig tre år for lenge!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Men var litt usikker på det med dampen..? Gjør kanskje ikke noe..?

 

Hvorfor skulle det gjøre noe? Det er ikke snakk om en dampsky da, jeg for min del har ikke hatt behov for å fylle noe som helst på tre år. Men muligheten er der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Kan få kjøpt Varta 110 ah igjennom jobb. 895 pr

Bytta ut forbruksbanken i fjor , hadde 3x 110 Varta men bytta til 3x 125 Varta.Litt nedelag da jeg har jobba neste 15 år på Sønnak ,men kjempe batterier og bra pris .Fikk dem på tilbud til 995-pr stk ,dem koster nok endel mere .Så løp å kjøp .Som andre sier her ,jeg syntes også det er lurt å ha noen du kan etterfylle.For dem bruker litt vann i løpet av sesongen ,kan fort gå på edel da batterier blir varme å det er varmt i lufta. Men smak sak det ,men å kunne etterfylle syntes jeg er ok.Dampen hos deg fra 2 batterier ,det kan ikke være så mye å bekymre seg over vil tru .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Hva med Sønnak 90 Ah AGM batterier? 2 av disse burde gi samme kapasitet som 2 stk 110 Ah "vanlige"syre-batterier. Vedlikeholdsfrie, sikre mot lekkasje og tåler flere dyputladninger har jeg latt meg fortelle.

Har funnet disse til kr. 1607 på Maritim, gunstigste pris jeg har klart å finne.

Gode batterier, har 6 av disse. 4 på forbruk og 2 på start. Tåler å bli kjørt lengre ned enn vanlige blybatterier. Veiledende pris er over 2500 kroner.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Vedlikeholdsfrie ja , eller gel.......

 

Tine IV

AGM er ikke gel batterier. Se utklipp fra Sønnak:

 

Exide AGM (Absorbent Glass Mat) er utviklet i samarbeid med Europas fremste bilprodusenter. Batteriet er utstyrt med den mest avanserte batteriteknologien som finnes i dag. Det betyr at vi kan tilføre optimal ytelse for anvendelser som krever ekstrem sykling. Ytelse gjelder både kapasitet og lademottakelighet. Dette er helt grunnleggende for mikrohybridbiler som er utstyrt med Stop & Start-system og energigenererende bremsesystem. Exide Technologies nye AGM-utvalg kjennetegnes av:

 

- Høy kvalitet og teknologi

 

- Ekstrem utholdenhet: tre ganger høyere syklingskapasitet enn standardbatterier.

 

- Maksimal sikkerhet: hermetisk lukket batteri med overtrykksventiler og rekombinasjonsteknologi, som gir sikkerhet ved montering i kupeen.

 

Batteriet egner seg også svært godt til andre formål hvor det er et stort energibehov, for eksempel i båter, campingvogner og konvensjonelle biler med mange elektriske installasjoner, så som ambulanser, politibiler osv.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Har noen hørt om det merket (VERA)

VERA er neppe produsentnavnet.. Hyttetorget "overtok" navnet og enkelte produkter etter at VERA fabrikker i Sandefjord ble nedlagt for flere år siden. VERA fabrikker var en datterbedrift av Jotun og drev med rør og tanker i glassfiber, bla snurredassen som var veldig populær på hytter uten kloakktilknytning, - men batterier har de aldri produsert....

Link to post

Men han spurte om gele batterier var vedlikeholdsfria ,det svarte jeg ja på .Det var det da jeg var med å lagde dem på 90 tallet,vedlikeholdsfrie blei fylt med en geleguffe som jeg ikke husker navnet på og proppa dem igjen .Men er jo ørtten forskjellige typer idag,da jeg jobba med det .Da var det gelebatterier og vanlige syrefylte .Gelebatteriene blei fort en salgs suksess ,da kraftverk/sykehus osv .Fikk plass til mange flere batterier på liten plass ,da dem kunne legge dem i hyller .Vedlikeholdsfrie mener jeg da med batterier du ikke kan etterfylle ,men du må selvsagt lade dem

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Hvorfor skulle det gjøre noe? Det er ikke snakk om en dampsky da....

 

Batterier under lading kan utvikle knallgass, som er meget eksplosivt. Jeg hadde nok drenert batteriene eller truffet andre tiltak om jeg hadde hatt batterier under lading i tette omgivelser.

 

 

En til.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Like mange meninger om batterier som båteiere, men lever vi i 2010, og da er det vel greit å følge utviklingen. AGM er svaret på det! Sjekk ut Staubo.no. Mastervolt på det som server batteriene, og du skulle være i mål!

....båt, båt, båt, båt, ??????, båt ,båt, båt.....er det noe annet som gjelder??

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...