Jump to content

Må ha nye forbruksbatteri. Hva bør jeg gå for?

Sollux 27

Recommended Posts

Høres tungvindt ut med agm....enklere å kjøpe noko billige vanlige blysyre batterier. Nytter ikkje å bytte ut ladere å dynamo og sjekke temperaturer og +-0,3volt......

Enig. Må bytte ut et av batteriene min før sesonger starter, og kommer nok til å gå for det "tradisjonelle". Ikke har jeg landstrøm, jeg har gammel båt med gammel dynamo, gammel regulator og jeg har en gammel batterilader hjemme. Alt funker helt fint, så jeg holder meg til "gammel" batteriteknologi en stund framover. :yesnod:

Don't change a winning team. :cheers:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

jeg har gammel båt med gammel dynamo, gammel regulator og jeg har en gammel batterilader hjemme.

Du skal ikke se bort fra at alt dette er gode argumenter for, nettopp, å skifte TIL AGM.

Vedlikeholdslading, spenninger o.s.v. er helt uinteressant i ditt tilfelle. Det du trenger er et batteri som spiser effektivt lading når det får det, og holde godt på strømmen sin når det ikke er mat å få (som f.eks. over vinteren). --->>> AGM.

Mulig det var AGM eg skulle hatt også? Har kun 14,2V ladespenning, og mangler strøm på kaien. Har en 15A Waeco lader, denne kan eg justere spenningen på når eg ligger i gjestehavn.

Med AGM, så er vel 14,2V idiell ladespenning?

Har nå 3 Nautilus batterier som er brukt 3-4 sesonger. etter et døgn med kjøleskap og litt lys er spenningen komt under 12V, men dette har igrunn vert siden batteriene var nye omtrent. Litt dårligere siste året.

som er brukt 3-4 sesonger.

er spenningen komt under 12V,

men dette har igrunn vert siden batteriene var nye omtrent.

=> Har kun 14,2V ladespenning == for lite spenning for ordentlig gjennomlading

=> og mangler strøm på kaien == for lite og skjelden lading

=> Har nå 3 Nautilus batterier == med sansynligvis for liten lader

= sulfatering.

Da har du vel gitt svar til deg selv, du visste antakelig bare ikke hvordan du kan tyde det.

Dårlige Nautilus + maks ladespenning av bare 14,2V = permanent for lite lading = "trappe-effekt" som betyr at neste dårlige ladingen forverrer forrige dårlig tilstands av selve batteriet.

Et bedre type batteri ville trekke det litt i lengden, men i grunnen trenger du minst en lader som er tilpasset batteriene. eller lading i det hele tatt.

Hvis det ikke finnes strøm på brygga da skulle du kanskje unne deg noe som er uavhengig 230V-nettet, f.eks. solcelle og regulator.

Og hvis du bruker båten jevnt da kunne du gjøre noe med dynamoen din.

Forresten hadde det vært enkelt å observere med en batterimonitor, da ville du ha sett utviklingen lenge før.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Her er to innlegg som beskriver noe av utfordringen med informasjon.

AGM batterier har glimrende egenskaper og svært lang levetid sammenlignet med åpne batterier med flytende syre. Forutsetningen er at de blir behandlet riktig mesteparten av sitt liv, d.v.s. når båten ikke er i bruk.

Vanskeligere er det ikke, men man bør jo sette seg inn i hvordan man kan utnytte egenskapene i de forskjellige batteritypene.

Nå har jeg bestilt 2 stk 140 ah AGM batteri fra hyttetorge.

Nå trenger jeg ikke være forsiktig med strømen.. Har en del led lys også, så holder noen døgn nå..

Dette er et klassisk problem, for det er mange som tror at bedre batterier løser ethvert problem. Dette så vi når Gel batteriene kom på markedet. Når også disse batteriene tok kvelden så skjønte man ikke noen ting.

Jeg vil påstå at de fleste batteriproblemer skyldes feil / ubevisst bruk. Hvis man først konsentrerer seg om å finne ut hva man gjør galt og deretter ser på egenskapene i de forskjellige batteriene så går det som regel meget bedre.

Det er laderen som vises "ferdig med sitt",

men det betyr ikke automatisk at også batteriene er ferdig.

Spesiellt ikke med en lader som bare leverer 14,2 V.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det er ofte laderen som berger batteriene i en båt og dynamoen som etterfyller strøm når man er under veis. Hvis du ikke har tilgang på landstrøm så kan jo et solcellepanel være et godt alternativ. Ja takk begge deler er alltid mest effektivt for da blir det mulig å ha et variert brukermønster.

Låner tråden litt, da jeg har batteribytte på gang. Lurer på å gå over til agm på forbruk, og lurer på om disse kan ligge på siden og fungere like godt(begrenset høyde der de skal flyttes)?

Hvis noen vet om gode kjøp på 100-150Ah agm, så kom gjerne med tips.

• 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg ville valgt batterier som kan etterfylles. Vedlikeholdsfrie i denne sammenheng betyr "kan ikke vedlikeholdes". Litt fordamping får du uansett, og når de da ikke kan etterfylles er det etter en stund game over. Særlig i en båt, der du på grunn av stort forbruk og kraftig lading gjerne har litt ekstra fordamping...

Og hva du enn gjør, hold deg langt unna Sønnak Nautilus Freeline! Dette må være de dåligste forbruksbatteriene som er produsert! Prøv bare et såk her på baatplassen, og se hvilke problemer som popper opp! Selv har jeg hatt slike som forbruksbank i tre år, og det er nøyaktig tre år for lenge!

Jeg har 2 stk Sønnak Nautilus Freeline 115ah de er fra 2007 og nå er begge kaputt....

Elendig....

Jeg har 2 stk Sønnak Nautilus Freeline 115ah de er fra 2007 og nå er begge kaputt....

Elendig....

Sådan at det ene tok knekken på det andre ved at ei celle kortsluttet.

Tok kontakt med Sønnak, region Sør og Vest.

Fikk 2 ny tilkjørt fra Stavanger til Kr.sand.

Snakk om service. Meget bra Sønnak :clap:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...