Honduras Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) Hvordan fungerer Killingen i en slik setting? Har vurdert å anskaffe en "hytteseiler" som kan ligge på svai for en seiltur i ny og ne. Synes Killingen er penere enn f.eks Andunge. Er litt opphengt i at det skal se pent ut... Er litt sjeldne i Norge, men en Mini12'er (nå kalt 2,4mR) virker artige... Ser ihvertfall ut som en skikkelig seilbåt Redigert 8.Mars.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Odmar Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 2,4 meterene er kule de - stor klasse internasjonalt. Men arlig talt - er det ikke på tide å se at tiden går fremover - i dag er det laget mange moderne båter som er vakre å se på. Dem meste som seiler bra ser pent ut. Killing, BB11, Andunge osv osv er gammle tunge båter som ikke apelerer til enkle seilturer. Ynglingen er litt bedre, men den begynner også å bli gammel. I dag er fokuset når det gjelder utvikling av små seilbåter/joller at de skal være enkle å seile, enkle å rigge opp, enkle å traile og ikke minst seile bra.... Ikke glem at Laseren er 40 år i år - MAO ingen moderne båt lengere.... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Honduras Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) Så hvilke moderne, kjappe og pene seilbåter får man for en rimelig penge på ett studentbudsjett, slik strådstarter er ute etter? Redigert 8.Mars.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Odmar Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) Her kommer ett knippe - forskjelige prisklasser og typer. De er alle yngere enn 10 år. http://www.scandinaviancruisers.com/Scandi...ser_20_1_1.html http://www.rssailing.com/ har fler typer: K6, vision, Elite, Vario mf. http://lasersb3.com/ en ny type som er tilsvarene Melges 24 men biligere. Felles for de alle er at de har asymetrisk spinaker, det er nye enklere og morsomere enn en symetrisk.. Det var noen - skal komme emd fler etter hvert... Det er ikke noe problem å impotere fra England - send en IM så kan jeg gjerne bistå.... Redigert 8.Mars.2010 av Odmar (see edit history) Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
havmarius Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) Takk, Odmar! Er alle disse kjølbåter? Noen er dessverre litt over budsjettet vårt (som er rundt 30.000). Det virker som vi får mer for pengene om vi strekker oss opp til 40.000. Men må bruke en del på bekledning også. Og hvis vi sparer for lenge forsvinner jo sesongen! Dette er hva jeg fant ut på nettet: RS Vareo (England, brukt fra 2005) -- 30.000 kr RS Vision T -- 42.000 kr Laser SB3 -- ca. 40.000 kr Scandinavian Cruiser 20 -- 160.000 kr RS Elite -- 215.000 kr PS. Vi har egentlig ikke noe i mot å kjøpe brukt og gammelt. For vår del, i første omgang, er det viktigere å være i stand til å komme oss ut på vannet enn å se moderne ut når vi gjør det Sånn sett virker Yngling veldig grei. Redigert 8.Mars.2010 av havmarius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Ynglingen er kjempefin, det er også klasser rundt om i landet, men tilbake til hva vi snakket om først: hva med å se på hva som er i den lokale Seilforeningen. Det er den beste utgangspungtet, råd og tips er altid viktig. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Mulligan Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Alle jollers mor. Wayfarer. En av Ian Proctors genistreker. De er seilt oven Norskehavet, Nordsjøen, Kattegat og stort sett alle steder en båt kan flyte. En sånn kan du kjøpe hos Limeyene og seile den til Amsterdam. Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 I forhold til Wayfarer er jeg enig om at det er en meget god båt, kom ny produsent og skrogform på den sist år. Så her er det mulighet for en god pris på bruktbåt. Kontakt klasseklubben for råd og tips om ansaffelse. Det er og mange modeller ute å går - velg en som passer til ditt bruk. Båten er enkel å traile, enkel å rigge, seiler ok. Ikke mest moderne men ett godt og rimelig alternativ. Ca 6 til 10 aktive båter rundt og i Oslofjorden.. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Lett match Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Et av problemene med en liten katamaran som Hobie Cat eller tilsvarende er at dere muligens ikke vil seile noe annet etter å ha prøvd dette. Så hva med en liten prøveseiling først. Formula 18 klubben har av og til prøve seiling fra Sollerudstranda, etter å ha prøvd en slik vil du muligens synes at Hobie 16 blir litt tamm, men med prisforskjell på 100.000,- så er det greit å starte med Hobie 16. se http://www.flerskrog.org/Members/lars/nyhe...il-f18-seiling/ for mer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Formula 18 klubben Skal du skremme dem vekk fra seilsporten en gang for alle? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 å anbefale en hobie cat til noen som ikke engang kan det fundamentale med seiling er nærme idioti mener jeg. Ikke at den er så vanskelig å seile, men seiler man over evne skjer ting veldig raskt her. og den er ikke så enkel å snu om man kullseiler med den - utifra det jeg så i fjor. jeg holdt på å slå koldbøtte med den fordi skjøtet hang ned gjennom trampolina og holdt igjen storseilet da jeg slapp skjøtet. Kun "kroppsmassen" min reddet meg den gangen Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) Her er jeg sterkt uenig med Bitteliten, Larvik Seilforening har klart å rekrutere "voksene" mennesker til Hobbie cat 16 seiling. Deres grunnkurs er for de som ikke har seilt tidligere. De er aktive og har ett "program" for uinvidde i seilingens glede. Ta kontakt med Larvik Seilforening for mer info - eller Pål Fevang i Norges Silforbund Jeg støtter Lett Match i at nesten all seilig blir kjedelig etter å ha prøvd noe som er så artig som det å seile fort.... Redigert 8.Mars.2010 av Odmar (see edit history) Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
finnarne Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Er ikke 31000 kroner litt mye for en 12 år gammel jolle selvom mye av utstyret er fra 2008? Om skroget er tett er det ikke for mye. Selv har jeg en fra -77 som fortsatt kan brukes. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Bitteliten Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Her er jeg sterkt uenig med Bitteliten, Larvik Seilforening har klart å rekrutere "voksene" mennesker til Hobbie cat 16 seiling. Deres grunnkurs er for de som ikke har seilt tidligere. De er aktive og har ett "program" for uinvidde i seilingens glede. Det er en viktig forskjell - dere har et program. De gutta her spør om en båt de selv kan finne seilingens mysterier og løsninger med. Da er ikke Hobie Cat en rett båt mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Da tror jeg at jeg oppnådde det jeg ville. Å få litt diskusjon rundt stand kattamaraner (Små katamaraner man drar opp på stranden etter bruk) . Dersom man har lyst til å lære å seile synes jeg at dette er en båt type man bør vurdere. (Men som tidligere formann i Norges Flerskrog seilklubb er jeg ikke helt nøytral) På Sollerud (eller Larvik/Moss) finnes det et miljø for disse båtene og der vil man lære ganske raskt hvordan man håndterer disse båtene. Siden det er plass til 2 (evt. 3) er det lurt å ta med en erfaren på sin første tur. Fordi båtene er såpass raske finner man fortere ut av hvordan en båt reagerer på trimm osv. fordi en liten justering kan resultere i 3 knops fartsøkning. Man lærer derfor raskt hva som gjør at man seiler fort. En kullseiling er stort sett ikke noe stort problem (selv om man blir våt), den er enklel å rette opp når man har fått forklart hvordan man gjør det. Det jeg kan være med på å kalle idioti er å ta sin første tur i en slik båt i 10 s/m, men det kan være like vanskelig å håndtere en snipe under samme forhold uten erfaring. Ønsker Herrene lykke til med valg av båt, Pål er så vidt jeg vet på Kanariøyene og seiler nå noe som er hakket over Hobie Cat 16. Men det er andre som kan hjelpe dersom dere er interesert i nærmere info. om disse båt typene. Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 9.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2010 Uansett hva for jolle dere velger begynner man altid i lite vind, ta ett skritt av gangen. Bruk tiden godt. Ha det gøy - seiling er fortryllende... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.