Jump to content

Kan jeg få garmin, raymarine og simrad til å snakke samme språk?

windystorm

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt garmin 4008 plotter. Har en raymarine tridata og en simrad autopilot, klarer jeg å koble dette sammen?

Kanskje, via NMEA 183. Spørs hvilken årgang tridata du har. Så vidt jeg husker så har ST60 serien NMEA 183 utgang, mens på ST60Plus tror jeg NMEA 183 er en opsjon.

tar forbehold om alderen og at jeg ikke kjenner detaljene rundt det du har.

I prinsippet mener jeg at dette må gå bra , men du finnes ingen gratis lunsj , du må gjøre leksene dine

og finstudere bruker manualer og lese deg opp på NMEA 0183 og den nyere NMEA 2000

NMEA 0183 opererer med sender og mottaker , ofte kalt Tx og Rx ( transmitter og reciever )

1 sender kan drive 3 mottakere - du kommer ikke utenom og gjøre noen innstillinger på hvert apparat.

Nyere Simrad er ( nesten ) direkte kompatibelt med NMEA 2000 , så dersom noen av sakene dine har NMEA 2000 ,

anbefaler jeg at du setter opp et nytt NMEA 2000 nettverk og bruker en dings som heter Simrad AT10 for å koble mot

det eldre NMEA 0183. Overgang fra Simrad kabler til NMEA 2000 fåes kjøpt , eller kan lages selv ved å sette på en nmea 2000 plug

fra Martetron i ene enden av Simrad kabelen.

Jeg har selv nyere Simrad autopilot , Lowrance kartplotter , Furuno ekkolodd , vhf + litt till

og alt snakker med alt , og egentlig var det ikke så veldig vanskelig å få til , men du må lese manualer , tenke og gjøre noen skissser og planlegge - lykke til

Ikke noe NMEA på ST60 serien. Der er det vel kun Seatalk.

Njaa, såvidt jeg vet støttes NMEA både inn og ut på ST60Plus, se her

så dersom Tridata'n er en ST60Plus burde det gå relativt greit å få signalene inn på Simrad utstyret dersom disse kan ta inn NMEA 0183

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jaja. Så har jeg kludra det litt til igjen. Årsaken er et besøk ombord i en båt hvor eier sa at NMEA dataene jeg logget kom fra ST60. Det han ikke sa var at de kom via E85001 (antagelig visste han det ikke engang).

Krysser derfor fingrene og prøver følgende konklusjon: Man kan få NMEA fra både ST60 og ST60+ ved hjelp av E85001.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...