windystorm Startet 3.Mars.2010 Del på Facebook Startet 3.Mars.2010 Jeg har nettopp kjøpt garmin 4008 plotter. Har en raymarine tridata og en simrad autopilot, klarer jeg å koble dette sammen? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Jeg har nettopp kjøpt garmin 4008 plotter. Har en raymarine tridata og en simrad autopilot, klarer jeg å koble dette sammen? Kanskje, via NMEA 183. Spørs hvilken årgang tridata du har. Så vidt jeg husker så har ST60 serien NMEA 183 utgang, mens på ST60Plus tror jeg NMEA 183 er en opsjon. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.Mars.2010 Del på Facebook Svart 3.Mars.2010 Ikke noe NMEA på ST60 serien. Der er det vel kun Seatalk. Mener det finnes Seatalk->MNEA oversetter Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 tar forbehold om alderen og at jeg ikke kjenner detaljene rundt det du har. I prinsippet mener jeg at dette må gå bra , men du finnes ingen gratis lunsj , du må gjøre leksene dine og finstudere bruker manualer og lese deg opp på NMEA 0183 og den nyere NMEA 2000 NMEA 0183 opererer med sender og mottaker , ofte kalt Tx og Rx ( transmitter og reciever ) 1 sender kan drive 3 mottakere - du kommer ikke utenom og gjøre noen innstillinger på hvert apparat. Nyere Simrad er ( nesten ) direkte kompatibelt med NMEA 2000 , så dersom noen av sakene dine har NMEA 2000 , anbefaler jeg at du setter opp et nytt NMEA 2000 nettverk og bruker en dings som heter Simrad AT10 for å koble mot det eldre NMEA 0183. Overgang fra Simrad kabler til NMEA 2000 fåes kjøpt , eller kan lages selv ved å sette på en nmea 2000 plug fra Martetron i ene enden av Simrad kabelen. Jeg har selv nyere Simrad autopilot , Lowrance kartplotter , Furuno ekkolodd , vhf + litt till og alt snakker med alt , og egentlig var det ikke så veldig vanskelig å få til , men du må lese manualer , tenke og gjøre noen skissser og planlegge - lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) Ikke noe NMEA på ST60 serien. Der er det vel kun Seatalk. Njaa, såvidt jeg vet støttes NMEA både inn og ut på ST60Plus, se her så dersom Tridata'n er en ST60Plus burde det gå relativt greit å få signalene inn på Simrad utstyret dersom disse kan ta inn NMEA 0183 Redigert 4.Mars.2010 av Rolf (see edit history) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Njaa, såvidt jeg vet støttes NMEA både inn og ut på ST60Plus, se her NMEA input and output (0183): option via E85001 En option til ca. 150 US$ Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Njaa, såvidt jeg vet støttes NMEA både inn og ut på ST60Plus Det er korrekt, men mitt svar gikk på det 2nd Trikker'n skrev om ST60: Så vidt jeg husker så har ST60 serien NMEA 183 utgang, mens på ST60Plus tror jeg NMEA 183 er en opsjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Raymarine selger en "PC-SeaTalk-NMEA Interface box" som du kan bruke til å konvertere logg, dybde vind osv. fra SeaTalk som ST60 snakker til NMEA 0183 som "alle" snakker. Se denne linken for mer info. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Jaja. Så har jeg kludra det litt til igjen. Årsaken er et besøk ombord i en båt hvor eier sa at NMEA dataene jeg logget kom fra ST60. Det han ikke sa var at de kom via E85001 (antagelig visste han det ikke engang). Krysser derfor fingrene og prøver følgende konklusjon: Man kan få NMEA fra både ST60 og ST60+ ved hjelp av E85001. Sitér dette innlegget Link to post
windystorm Svart 5.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Takk for mange bra svar. Til info så er Tridata: Raymarine ST 60 og Autopilot: Simrad Robertson Ap 300x Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.