Havneguiden Startet 3.Mars.2010 Del på Facebook Startet 3.Mars.2010 Min båt ligger innefrosset i 30 cm tykk is. Jeg ønsker å få den ut av havnen nå på grunn av vannskade. Isbryting er uakuelt på grunn av sakder som vil oppstå på brygger. Føler meg ikke trygg på at jeg kan gå på isen over alt med f.eks. motorsag. Noen gode forslag til løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Noen sjanser må man ta, 30 cm is høres jo ganske trygt ut. Hva med å bruke et par lengder med 2"x8" og skru en finerplate eller to på disse. da har du en plattform som fordeler trykket og som sikkert bærer deg om det skulle være steder som er litt svakere. Våtdrakt eller tørrdrakt og tau iland i tillegg burde gjøre dette enda tryggere. Sett gjerne opp et kamera på land så vi kan se resultatet etterpå, uansett hvordan det går. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
index Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Bruk en billig motorsag, den kommer til å ruste noe helt utrolig etter å ha vært oversprøytet med sjøvann i noen timer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) Vi har en gammel motorsag som har blitt brukt i isen gjentatte ganger siste 25 år, og lever i beste velgående. Den har vært mye brukt hver vinter(til privat å være) ellers også. Den får seg en god runde i dusjen hjemme etterpå, og har greid seg fint alle disse årene tross saltvann. Forøvrig er det greit å dra med seg ei jolle på isen å jobbe fra også. Redigert 4.Mars.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) Sett gjerne opp et kamera på land så vi kan se resultatet etterpå, uansett hvordan det går. Havnen har live web cams så og ta en titt er inget problem. Det er jo et stykke som må brytes/sages opp.. men tror det er helt overkommlig med en motorsag og ei jolle.. begynn ytterst og få flakene vekk.. Her er et bilde som viser hvor trådtarter må kjempe seg gjennom isen.. tatt for under en time siden Redigert 4.Mars.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
rover Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Start motor. og la den gå i gir. Propellvannet tiner fort en båtlengde eller to. flytt båten, tin is, flytt båten, tin is, flytt båten, drikk kaffe, tin is, ute:-) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Flytt båten? skal du ankre opp bortover da eller? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
index Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Det er da flytebrygger hele veien utover, så med et par lange tau så burde den saken være grei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Ikke dumt (hvis han klarer å lage så lang råk med en skarve seilbåtmotor) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mare Nostrum Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Start motor. .... Er det så lett/lurt da, med en motor som har vært under vann?? Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) Ups! Vannskade, betyr det motor under vann? Men, viss motor kan startes tiner propellvannet isen ganske kjapt. I hjemmehavnen her har vi nå 1/2 meter is, men jeg har det isfritt rundt båten. Starter motorer av og holder det åpent. Påhengsmotorer er enda mer effektivt, som blåser eksos under isen. Det kan være en løsning å hugge hull, og montere en 4 -5 hk. på en utliggersupereffektivt. Redigert 4.Mars.2010 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Da er det vel denne båten det gjelder. Trist sak. Håper ikke skadene er alt for omfattende. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Er det så lett/lurt da, med en motor som har vært under vann?? Om motoren har vært under vann, så er det viktigste man kan gjøre å få ut vannet, få på ny olje og diesel og få start på den igjen! Dette må gjøres så snart motoren komme rover vann igjen, ellers vil motoren ruste i stykker innvendig på kort tid! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Havneguiden Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Takker for mange gode forslag! Hadde planlagt motorsagvarianten i morgen, siden det er meldt sørvest. Det ville innebært at isen blåser ut av havnen. Foretok en test med vanlig motorsagblad i kveld. Resultat: Opptil en halv meter tykk is! Det blir rett og slett umulig. Har vært i kontakt med havnevesenet og de stiller opp med isbryter. Dette under forutsetning av at jeg perforere råket med hull. Isbor og isbryter - jeg går for den. Sender bilder og rapport i morgen kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 1/2 meter is, der borte!!!!!! Er vel det samme i utsettingsbåsen på Framnes da. :cryin: Jeg SKAL ha båten ut 30/31.03 :sweat: Mariell ligger med fendere og fortøyningstau klar (på land). Hun venter kun på at isen går og at jeg kommer hjem fra jobb. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Havneguiden Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Utsettingsbåsen på Framnes er så og si isfri. Det er der min båt skal opp. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) Har vært i kontakt med havnevesenet og de stiller opp med isbryter. Dette under forutsetning av at jeg perforere råket med hull.Isbor og isbryter - jeg går for den. Sender bilder og rapport i morgen kveld. Isbor har du flere som skal hjelpe deg og bore huller?? blir litt av en jobb.. Isen er vel kanskje ikke så tjukk lengst nord så det ut for? Jeg skal inn ibåsen min om en mnd som er nøyaktig rett nord for din på B brygga.. Men da må jo isen være langt vekk for en håpe.. For håpe du får det til i morgen.. tar meg en tur nedom på formidagen. Kan jo gi deg en hand hvis nødvendig. Edit: vil jo tro at om du sager et snitt langsetter råken med motorsag så vil det bli lettere for isbryteren(havnebåten) og bryte opp isen.. Redigert 4.Mars.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Havneguiden Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Motorisert isbor! Tar ca 5 sekunder pr. hull - er jeg blitt fortalt. Vi er tre mann, og stakkeren som er utpå isen har dykkerdrakt på. Som du selv påperker: det er tynnere is lengst nord. Starter kl 10.30 og håper å være ferdige kl 13-14. Hyggelig om du tar en tur. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Motorisert isbor! Tar ca 5 sekunder pr. hull - er jeg blitt fortalt. Starter kl 10.30 og håper å være ferdige kl 13-14. Hyggelig om du tar en tur. Ja da går det unna.. skulle til og nevne et slikt motorisert jordbor som jeg har brukt med hell ved bygging av veranda tidligere.. meget effektivt det ihvertfall. Sikkert samme saken. Tar en tur ned i morgen.. Så får vi håpe at du får båten bort til framnæs og får "reddet" den Ser på nicket ditt at du heter havneguiden... Han som skriver havneguiden er jo fra byn Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Havneguiden Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Vet hvem du tenker på. Kjenner han ganske godt Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Adresse til webcam, så vi nyskjerrige kan følge med? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 (redigert) http://www.thoroya.no/ Man ser best ved og bruke kamera nr 3 og dreie det nordover.. (det blir pila til høyre på panelet) Webcam 1 kan zoomes og få meget god oversikt over der båten skal begynne og knekke isen. hehe spørs åssen det går med linja nå da... hele bp skal prøve og kjøre webcam samtidig Redigert 5.Mars.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Thorlyn Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 (redigert) Var inne på web cameraet nå... det går alle veier Tviler vi får sett noe.. med tanke på alle som sitter og prøver og styre kameraet Ser av kamera 1 at det er folk ute på isen.. men det får vi ikke sett så myr til siden det ble for mange kokker Redigert 5.Mars.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Polarn Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Hvor får man kjøpt et sånt webkamera? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Thorlyn Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 (redigert) Da har jeg hvert en tur borte i havna.. Sandefjord Havnevesen stilte velvillig opp uten spørsmål Utrlolig hygglig med slikt flott havnevesen.. Video http://www.youtube.com/watch?v=b_YuLx7rNDY...feature=channel http://www.youtube.com/watch?v=2z7c68W_s0Y Redigert 5.Mars.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.