bavariaeier Startet 4.Mars.2010 Del på Facebook Startet 4.Mars.2010 Noen som har erfaring med disse? Link til Snap Davit Økonomi fra Seatronic til kr 990 (eller lignende) Tenkte å ha de til å feste en 277 cm lang gummibåt bakpå seilbåten. (Dette er den nye 32 som har rett bakende med utfellbar badeplattform. Her kan man se hvordan den ser ut bak Bilder av bavaria 32 Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Hvor vil du feste snap davitene ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 jeg har sett en seilbåt med snap daviter en gang for noen år siden og da tenkte jeg at det var en god ide. Men man bør nok tenkte på om jolel subber nedi vannet når båten krenger når man seiler Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Men man bør nok tenkte på om jolel subber nedi vannet når båten krenger når man seiler Kanskje montere slik at båten vippes opp på høykant? Men det tar jo litt sikt bakover fra cockpit. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bitteliten Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 hvordan skal du da montere snap davitene på jolla? Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) Hvis han har ment å montere davitene på plattformen,blir det kansje et problem når han hiver plattformen opp. Redigert 4.Mars.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Jeg vurderte å montere slike, men båten vil subbe i bølgene om man monterer båten på tvers. Jeg har montert en liten blokk i akterstaget som jeg løfter fronten på jolla med. Jolla henger da ca 40 cm over akter akterrekka. Sikrer den med 2 ferdigspelisede tau på hver side. Pontongene (?) hviler da i sjøen og jolla står trygt, nesten rett opp og ned på akterspeilet. Har fungert i liten storm og 3m høye bølger for meg. 90% av tiden henger jolla i tau etter båten. Denne løsningen kan annbefales istede for davit. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 4.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) Ser det innledningsvis blir spurt om hvordan jeg hadde tenkt å feste disse davitene: Planen var å feste beslagene nede på plattformen (ja, selvsagt når den er oppe) og på den ene potongen på gummibåten. Jeg har ikke målt, men regner jo selvsagt med de må festes et godt stykke oppe på plattformen/akterspeilet (ordet brukes kanskje bare på motorbåter?) for å hindre subbing når båten krenger.... Er disse konstruert slik at gummibåten må hvile over (og ikke ut fra) beslagene? (altså på en badeplattform el lignende)? Jeg trodde de kunne festes i en "vegg" dvs holde båten ut fra et akterspeil (Baksiden av en utfellbar badeplattform i dette tilfellet) Nå har jeg etter å ha søkt på nettet sett litt forskjellige løsninger, men denne båten er jo litt annerledes bak enn de fleste andre... Redigert 4.Mars.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Jeg vurderte å montere slike, men båten vil subbe i bølgene om man monterer båten på tvers. Jeg har montert en liten blokk i akterstaget som jeg løfter fronten på jolla med. Heisann hvor stor jolle har du?? du har vel ikke noen bilder av dette? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Jeg har snapdavit på min båt, og det funger greit så lenge det ikke blir for mye krenging under seilas. Jeg kommer imidlertid til å gå for en vanlig daviterløsning etterhvert for å slippe å løfte motoren av og på hver gang. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tomeriks Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 (redigert) Heisannhvor stor jolle har du?? du har vel ikke noen bilder av dette? jeg har en aquaquick 300. Jeg har ikke noen bilder av dette (om noen fler har interesse av dette, kan jeg gjerne ta bilder så fort presenningen går av båten), men kan forklare enkelt: Jeg trer båtens slepetau gjennom blokka i akterstaget, og drar den opp til ca 40-50 cm over akterpullpiten. På jolla sitter det 2 slepefester på hver sin side, ca 40 cm fra fronten på båten. Da har jeg ett ferdig spleiset tau på hver side som er festet i fotlista på båten. Drar dette rundt akterpulpitten, gjennom slepefestene på jolla og tilbake til fotlisten. Dette sitter da ganske så stramt. Endel her inne frarådet meg å gjøre dette i en tidligere diskusjon her inne, med argument om at jolla burde ligge på dekk i uvær eller om det var fare for uvære. Å berge jolla i mye vind/høye bølger er nemlig ikke helt enkelt. Men noen enklere å sikrere måte å berge jolla på enn dette i rufsete vær vet ikke jeg.. Innfestningen på akterstaget er sterk, og skulle det bli for tungt å gjøre dette for hånd, så tar jeg en av vinsjene til hjelp. Jeg ser også fordelen ved å kunne sette jolla kjapt i sjøen, om noe skulle hende i dårlig vær. Og om noe hender i dårlig vær, er jeg og familien bak i båten, ikke foran på dekk. Men har man bred nok båt, er sikkert snapp davit det beste.. Redigert 4.Mars.2010 av tompa2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Har rib hengende bak. Bruker 12mm tau med rykkdemper. Jolla har styrekonsoll og tung 4 takter. Ble over til Dk i kuling i sommer. Dro den helt inntil hekken. Ulempen er fartsreduksjon. Men det tåler vi i ferien. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
aquila 2 Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Jeg har snapdavit til gummijollen på min seilbåt. Det fungerer utmerket for oss, men så er jollen ikke lengre enn at den ikke stikker utforbi båten på sidene bak. Gummijollen er en Zodiac 260. For vår del er den eneste ulempen at den dekker for akter lanterne. Vi har ikke ankervinsch bak og vil ikke ha heller, men det kan være en ting man bør tenke på. Dette som andre sier at den kan subbe ned i sjøen når man seiler hvis den stikker ut på sidene er en ting, et annet problem er at den kan henge seg opp i andre båter eller brygger når man legger til/fra. Hvis det er mulig å få til skikkelig så anser jeg det som en stor fordel med snapdavit i forhold til vanlig davit, fordi man får mye mindre vekt i endeskipet og at den ikke kan fylles av en stor sjø. Å ha gummijollen hengende i akterstaget i stor sjø og mye vind hadde i hvert fall ikke jeg hatt nerver til. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Å ha gummijollen hengende i akterstaget i stor sjø og mye vind hadde i hvert fall ikke jeg hatt nerver til. Det hadde nok ikke jeg heller.. Blokka i akterstaget brukes til å løfte båten, så festes den over pullpitt bak når jeg har fått den opp i riktig høyde. Sitér dette innlegget Link to post
aquila 2 Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Beklager da misforstod jeg. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Beklager da misforstod jeg. Når jeg leser innlegget mitt igjen er det nok enkelt å misforstå Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Jeg har snapdavit til gummijollen på min seilbåt. Har du noen bilder av hvordan du har montert festene til badeplattformen. Vurderer å gjøre noe tilsvarende selv. Sitér dette innlegget Link to post
aquila 2 Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Har dessverre ikke bilder Mathilde, men de er ikke montert på selve badeplattformen, men på akterspeilet utenfor badeplattformen. Festene er av merket "Weaver" og er helt i stål. Det krevdes mye måling og tenking på forhånd for å få det bra. Det er viktig med riktig høyde på festene på båten, samtidig med at festene på jolla må være limt på i riktig vinkel slik at man får dratt den nok inntil så man får hektet i. Det fins visstnok forskellige lengder på festene som monteres på båten som kan være bedre å tilpasse, men jeg har orginalfestene for montering på vertikal flate. Det var mulig fordi vår båt ikke er så skrå i akterspeilet. Det er mulig du må se på løsningen på bildene til Framtida. En annen ting som man må være obs på er at jolla må ha riktig lufttrykk når man måler, ellers kan man risikere at man limer på festene på med feil avstand mellom hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 4.Mars.2010 Del på Facebook Svart 4.Mars.2010 Jeg hadde teng og montere slike på min båt men etter og ha testet litt med gummibåten bakpå slo jeg det fra meg da gummibåten fungerte som rene speedbraken når en fikk noe kregning. Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 5.Mars.2010 Del på Facebook Svart 5.Mars.2010 Tenkte å ha de til å feste en 277 cm lang gummibåt bakpå seilbåten. (Dette er den nye 32 som har rett bakende med utfellbar badeplattform. Her kan man se hvordan den ser ut bak Bilder av bavaria 32 Hvor brei er båten i hekken da? F.eks i høyden med luken. Jeg har prøvd ulike løsninger. På min forrige 31 forter, hadde jeg den hengende slik du planlegger. Men det var en mindre gummibåt. Tror din e for brei. Den bør IKKE stikke på utsiden. En annen helt klar ulempe, er at når den henger på tvers, har du meget redusert sikt bakover, den kan til og med skygge for solen, og da blir det protester. (samt at den er i veien om du bakker inne til en brygge) Du kan jo prøve ved å henge den i tau, festet til pushpit, og en fender eller 2 mellom akterspeil og potong. Da får du ett inntrykk. Det var ett slikt opplegg jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
mariana Svart 11.Mars.2010 Del på Facebook Svart 11.Mars.2010 Här är en Jeanneau Sun Odyssey 35 med RBD150. Jollen är en Zodiac. =) Sitér dette innlegget Link to post
tsor Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Er i samme situasjon som deg bavariaeier, kan godt tenke meg å feste jollen i snap daviter bak på min nye Bavaria 32. Har du funnet en god løsning på dette? Antar jeg må ha noen daviter for montering vertikalt bak på badeplattformen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 dette funker godt, inntil du skal seile. Da vil gjerne jolla nå ned i sjøen når båten krenger. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
BMP Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Det fungerte ikke i det hele på en Bavaria 40 så jeg tviler på at det vil fungere på en 32 da den er enda smalere. Du vil rive istykker gumibåten med en gang du begyner og seile. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Å ha gummijollen hengende i akterstaget i stor sjø og mye vind hadde i hvert fall ikke jeg hatt nerver til. Hei, Jeg har gummibåten hengende opp i akterstaget. Heiser den enkelt og greit opp over en blokk i staget. I og med at den henger der lett tilgjengelig og ute av veien, er det veldig fristende å ha den hengende der lengst mulig - det sitter derfor relativt langt inne å flytte den frem på fordekket. Jeg er imidlertid usikker på hvor mye det betyr for akterstaget å ha den hengende der også i dårlig vær. Dette staget tar jo i utgangspunktet fryktelig mye juling, og det er ikke sikkert at den ekstra belastningen som jolla tilfører betyr noe. Er det noen som har eksempler på at det går galt, eller har teoretiske betraktninger på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.