Jump to content

Hvorfor tørker ikke Benarolja?

FOX

Recommended Posts

Driver og pusser opp endel teakdetaljer som er tatt med inn fra båten. Det er alt sammen massiv teak. Har pusset ned til rent treverk, blåst pussestøv med trykkluft og vasket med rødsprit som så fikk avdunste helt. Tynnet Benarolje med ca. 20% White Spirit og smurte første strøk tirsdag ettermiddag. Delene sto i stua, (21-22 grader), i luftstrømmen fra varmepumpa til onsdag ettermiddag, (ca. 24 t), olja var tilsynelatende tørr og jeg pusset lett før jeg smurte andre strøk med ufortynnet olje. Delene sto i kjelleren ca 2 t, (ca. +5 grader), for det meste av avdunsting før jeg tok dem opp i stua igjen foran varmepumpa. Der har de stått siden. I skrivende stund, fredag kveld er olja framdeles, ikke klissete, men klebrige.

Har nå, (etter mer enn 2 døgn), først tatt delene ned i kjeller for avkjøling, da ble olja ikke fullt så klebrig, pusset lett og smurte tredje strøk. Tar delene opp i stua snart så får vi se.

Benarolja ble kjøpt på tirsdag, altså helt fersk, boksen har jeg oppe i stua for å holde den varm, (har masse tidligere erfaring med Benarolje og vet at om olja er kald er det problematisk å få lagt på lite nok for å unngå siging, men jeg har aldri hatt problemer med tørking som nå).

Det er sikkert andre produkter som noen synes er bedre enn Benar, jeg ønsker IKKE tips om det nå, ønsker bare hjelp til: Hva bør jeg gjøre videre for å komme i mål?

Jeg brukte benarolje innvendig i båten, og den var klebrig helt til jeg lakkerte over den med en vanlig lakk. Ble liksom aldri helt tørr, noe jeg ikke likte. Så jeg tror faktisk at den skal være litt klebrig. Det er jo enslags olje, og ikke lakk.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Lufta om dagen er alt for tørr,holdt på med lakking nating og olja teaken.det tørker ikke på mange dager nå . Har du en luftfukter ,så er mye gjort. Men har du lagt på et strøk før det er herda ferdig /tørt , så vil det ta enda lengere tid .Har brukt Benar mye i mange år ,men har altid hatt en skvett med 3 stjerna lakk oppi boxen .Da blir den ikke så seig i sola ,å den tørker fortere . Men som sagt ,det er merklig dårlig tørk om dagen.Må være for at det er så tørr luft ,trur jeg da .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Benarolje tørker sakte, særlig innendørs! Så her er det nok bare å ta tålmodigheten til hjelp. Sist jeg oljet lanternemasten med Benar måtte den vel stå i kjelleren over to uker før den var tørr nok til å monteres. Dørene i båten tok over et halvt år før de sluttet å være småklebrige. Jeg liker den ikke så veldig godt på grunn av tørketiden, men på plussiden har vi jo at den er fleksibel og holdbar når den først har fått etablert seg. Jeg bruker UVR, synes den har penest farge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker for svar og forslag.

Nå, etter mer enn 24 timer i stua og foran varmepumpa er Benarolja sterkt klebrig! IKKE nytt strøk i dag!

Runo: Du foreslår luftfukter fordi lufta inne er for tørr, ja her er det tørt 20-22% har det vært i det siste, men for noen år siden da jeg pusset og oljet toftene til hyttejolla hadde jeg det samme problemet. De ble oljet på forsommeren, ute under tak og i regnvær. Jeg spurte på Fargehandelen og de sa at det var dårlig tørk pga. høy luftfuktighet. Det året satt vi på plast bæreposer nesten hele sommeren!

nb840: Jeg foreslo som du å legge et par lag med lakk oppå Benarolja men da sa de at det måtte jeg i allefall ikke gjøre, da ville Benarolja under være "bløt til evig tid".

Får ringe/skrive til Jotun, de må ha endret innholdet i Benarolja, (miljøkrav?). For 25 år siden hadde jeg trebåt behandlet hvert år utvendig med Benar. Aldri problem med tørking, ikke engang i temperatur rundt 0. Problemet dengang var som tidligere nevnt å få lagt på lite nok Benar for å unngå siging. Løsningen var Benar i 3-liters spann på en liten kokeplate på lav effekt drasset rundt båten med skjøteledning.

• 2 uker senere...

Fox, hvordan går det med tørkingen?

Oljet selv teak med Benar UVR(tynnet første strøk, ufortynnet andre strøk) for en drøy uke siden og opplever det samme som du beskrev. Der oljen ikke har trukket inn er den fortsatt klissete/klebrig. Har variert mellom å la delene stå inne i +22 og ute på innebygget veranda i rundt +5 selv om det ut fra boksen ser ut til at den herder raskest ved høyere temperatur. Vet ikke hva luftfuktigheten er for tiden her jeg bor ved sjøen i Oslo.

Er det håp?

Redigert av Lazyjack (see edit history)

benarolja er nesten umulig på det punktet der.

Hvis du lakkerer et tredekk med benar, vil på på solfylte dager føle at foten blir sittende igjen når du går barbeint over dekket...

ærlig talt så skjønner jeg ikke at folk gidder og kjøpe benar i det hele tatt, for den krever jo evig med tid når den skal legges og er ikke mer varig eller blank enn noen andre...

bruk owatrol edelolje, det er nå mitt råd

benarolja er nesten umulig på det punktet der.

Hvis du lakkerer et tredekk med benar, vil på på solfylte dager føle at foten blir sittende igjen når du går barbeint over dekket...

ærlig talt så skjønner jeg ikke at folk gidder og kjøpe benar i det hele tatt, for den krever jo evig med tid når den skal legges og er ikke mer varig eller blank enn noen andre...

bruk owatrol edelolje, det er nå mitt råd

Etter i alt 5 strøk med Benar og ca. 5 døgn tørketid i stua etter det 5. strøket ga jeg opp og gjorde som nb840 foreslo og som jeg har hatt lyst til lenge:

Jeg smurte på 3-stjerners lakk og etter bare noen timer var overflaten tørr og hard. Ett døgn etter første lakkstrøk; ett strøk til med lakk.

Ett døgn etter det: Helt tørr og hard overflate.

Ett døgn etter det: Delene montert i båten!

Dette kan anbefales! Jeg er ferdig med Benar!!

Redigert av FOX (see edit history)

Benar er et fint produkt det, er nok noe med klimaet ditt hjemme akkurat nå og gjøre, samt at du nok har lagt på nye strøk før underliggende strøk er herdet. Kan jo og være noe fra tidligere i treverket olja reagerer med?

Det at du nå har lagt på to lakkstrøk som er harde oppå en olje tror ikke jeg er bra i lengden(slitasje). Den myke oljefilmen er jo ikke borte da....

Har selv brukt benar på 15fot trebåt(helebåten over vannlinje), båten ble brukt MYE til garnfiske og olja holdt den!!

Krysser fingrene for at alt går fint!

Hei!

Ikke at jeg skal komme og peke, men.

Benar er en olje og den herder aldri helt. Dette er en olje som egner seg best til skutesider på trebåter, eller andre stedes som ikke utsettes for mekanisk slitasje.

Det at den ikke tørker helt kommer også av at det ble påført et nytt strøk før det andre var helt tørt.

Til innredning i båt så bruker jeg Scandox 3-Stjerners lakk som fåes både i blank og matt.

Tørker på få timer. Den er også meget kompatibel med Hempels beis.

MVH Rolf-Eigil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...