windystorm Startet 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2010 Hvor mange timer kan et drev gå med årlig service (dvs olje,sink osv). Mitt drev har hatt årlig service vært år siden det var nytt i 1995,drevet har gått ca 1000timer nå. Holder det lenge enda eller må jeg ut å shoppe???? Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 (redigert) 1000 timer i følge instruksjonsboken Redigert 5.Mars.2010 av Ex. Grandezza 31 (see edit history) Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
SveinHa Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 De to 290dp drevene jeg hadde i min forrige båt hadde totaloverhaling (=komplett ny innmat i begge og nytt undervannshus til det ene) etter ca 1700 timer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 1000 timer i følge instruksjonsboken Det er omtrent like mye som jeg går pr år - glad jeg ikke har drev Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
gsg Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Det er omtrent like mye som jeg går pr år - glad jeg ikke har drev Hei. Det finnes båter her i distriktet som bruke daglig til ettersyn av oppdrettanlegg der drevene har gått 3000 timer uten problem. Det er med drev som med gir, enkelte bruker dei og andre bruker de opp.! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 1000 timer i følge instruksjonsboken Hva skjer etter 1000 timer, anbefales en overhaling og i tilfelle hvor omfattenede, er det estimert levetid, eller oppløses simpelten drevet plutselig til pulver når man når dette timetallet? Det har gått noen diskusjoner om drev kontra strak aksel. Dette burde jo være interessante opplysniniger i disse diskusjonene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
båtn2 Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 De anbefaler total overhaling av drevet eller å bytte det, men jeg tror det er litt overkill. Dersom det ikke er ulyd eller andre indikasjoner på slitasje så burde det ikke være noe grunn til å bytte drev. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 (redigert) De anbefaler total overhaling av drevet eller å bytte det, men jeg tror det er litt overkill.Dersom det ikke er ulyd eller andre indikasjoner på slitasje så burde det ikke være noe grunn til å bytte drev. Ok, men hva er en totaloverhaling ifg. Volvo? Er det bytte av lager og tetninger og kontroll av tannhjul? Vet du om de sier noe om det? Bytte drev uten ulyder eller feil etter 1000 timer det måtte være i forsvaret. Totaloverhale et drev uten merkbare skavanker etter 1000 timer? Tror ikke mange gjør det heller. Spesielt ikke hvis det innebærer å bytte ut hele innmaten. Trådstarters spørsmål var imidlertid hvor mange timer drevet kan gå, ikke hvilke vedlikeholdsintervaller produsenten anbefaler (dersom jeg oppfattet det riktig). Redigert 5.Mars.2010 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bearded Beast Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 hvor langt går en bil.. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 De anbefaler total overhaling av drevet eller å bytte det, men jeg tror det er litt overkill.... Det de egentlig mener er kanskje at man skal bytte innholdet i lommeboken Det ville vel stemme rimelig godt overens med det som ellers er anbefalinger og praksis i denne bransjen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 hvor langt går en bil.. Der burde det hvertfall være mulig å komme med plenty med eksempler. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2010 Det de egentlig mener er kanskje at man skal bytte innholdet i lommeboken Tror vi er litt på linje her, men det hører vel hjemme i en annen diskusjon Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
båtn2 Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Ok, men hva er en totaloverhaling ifg. Volvo? Er det bytte av lager og tetninger og kontroll av tannhjul? Vet du om de sier noe om det? Det stemmer + kontroll/klokking av akslinger Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Hydrox Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Bare slapp helt av Windystorm, så lenge du gjør ditt for at drevene skal vare så gjør de mest sannsynlig det. Merker du ingen driftforstyrrelser eller vann i oljen så er det ingen grunn for at du skal bekymre deg. Hvis du kjører drevene dine pent så varer de lengre. Med dette mener jeg ikke at du skal kjøre rundt i snekkefart men at du ikke leker drag race med båten. Dra den pent og pyntelig opp i plan og hold deg unna fristelsen for å imponere blondiner i bikini med god aks. Sitér dette innlegget Link to post
windystorm Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Takk for det Hydrox, hehe . Synest det er rart at vp anbefaler overhaling eller bytte av drev ved 1000timer. Noen som vet hva mercruiser anbefaler? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Synest det er rart at vp anbefaler overhaling eller bytte av drev ved 1000timer. Det er vel med et drev som det er med andre mekaniske innretninger. Det kan holde 500 timer eller det kan holde 10.000 timer, alt etter hvem som sitter på trotlene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SF Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 alt etter hvem som sitter på trotlene. Og ikke minst hvilken båt og motor det sitter på. Et drev som står i en dobbelinstallasjon på en hurtigående båt lever et mye lettere liv en et i singelinstallasjon med kraftig dieselmotor og stor tungdrevet båt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
windystorm Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Er enig i det SF. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Noen som vet hva mercruiser anbefaler? Kanskje det er likt? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
båtn2 Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 (redigert) Et DPH drev skal ha overhaling etter 1200 timer, Mercruiser er jeg usikker på. Redigert 7.Mars.2010 av Ex. Grandezza 31 (see edit history) Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
Tore Tang Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Jeg kjøpte båt i 2001 med et DP290A som da hadde gått 1600 timer. Ut ifra det jeg fikk med av dokumentasjon så virket det ikke som det var gjort noe spesielt av større vedlikehold på drevet. Solgte båten i 2007 og da hadde den gått 2400 timer. Det eneste jeg hadde gjort med drevet i den perioden var såkalt ompakking av drevet som gikk ut på å skifte oringer, simmeringer, oppshimsing av klaringer, trykktesting etc. Totalkostnad på ca. 4500. Påstander om overhaling eller enda værre utskifting etter 1000-1200 timer er bare tull. Mulig det er større service, vedlikeholdspunkter med noe lignende som det jeg fikk utført på mitt drev men ikke noe mere enn det. Kontroll av klaringer, drivknute, skifte av tetninger og eventuelt utskifting av lager og drivknuteledd er det vel det kan gå ut på. Sitér dette innlegget Link to post
WESS Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Et godt tips er å ikke gå på akkord med Oljen på drevet - bruk riktig olje. Dersom du kjører lange strekker med båten i plan så står deler av drevet over vann. Da blir det lite kjøling. Har sett noen fine eksempler på hjemmelaget "waterpickup". Rett og slett et kobberrør som henter vann fra skille mellom skrog og vann , for så spyle det over drevet når båten ligger i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.September.2010 Link til dette innlegget Svart 8.September.2010 hmm finnes det en definisjon av "lange strekk i plan"? 1 time, 3 timer eller 5 timer i strekk,er det lenge? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Lange strekk i plan... er sikkert like vrient å definere som &@&¤#¤@. Hvor mange hester tar du ut når du ligger i plan? min båt veier 4500kg og jeg marsjer i 22-23 knop, jeg stopper opp og "dypper" drevet noen minutter hver 1/2 time, lettmetall leder godt varme så det tar bare noen minutter å senke temperaturen på drev, innmat og olje. Min mening er at det er smart. Det er på anbefaling fra Taxibåt-gjengen i en liten by på sør-øst landet. Vi snakker båter på opp til 30fot og alle med en motor, 4500 timer på et drev regnes som bra, motorene byttes gjerne rundt 5-6000 timer. Har åpnet en slik motor og det var ikke mulig å kjenne slitekanter... MEN i motsettning til endel medlemmer av hylekoret her inne som syntes det er tøfft å presse en grønn motor over tid i over 95 graderC så kjører disse taxibåt eierne IKKE på høyere temp enn 90. Jeg har tro på at de vet hva de gjør.... (gjelder 41, 42, 43, 44 og 300) Skal drevet vare lenge er det også kjent i det samme miljøet at å kjøre på lave turtall (mindre enn 1000o/min) med liten stigningC2-3/A3-4 ikke er noe lurt... Når det gjelder drevolje er det mer delte meninger, både Volvo og Mercruser olje brukes, selv har jeg valgt Mercruser sin etter å ha prøvd begge og gjort både slitasjeprøver og tatt analyser av den brukte olja. Mercruserolja anbefales ikke brukt på slitte drev da noen har opplevd at konen slipper etter bytte av olje, jeg vet ikke om dette er tilfeldig eller om det er vitenskap... Kjører du mye er det jo smart å lytte... et 290 drev hvor tannhjulene slites gjennom det herdede laget forandrer lydbilde.. Da har man 2 valg, 1=kjør og knus eller 2=stop og skru Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.September.2010 Link til dette innlegget Svart 9.September.2010 Jeg kjøpte båt i 2001 med et DP290A som da hadde gått 1600 timer. <> Solgte båten i 2007 og da hadde den gått 2400 timer. Det eneste jeg hadde gjort med drevet i den perioden var såkalt ompakking av drevet som gikk ut på å skifte oringer, simmeringer, oppshimsing av klaringer, trykktesting etc. <> Påstander om overhaling eller enda værre utskifting etter 1000-1200 timer er bare tull. <> Har ikke noen spesiell mening om dette, men husker at jeg sperret opp øynene da jeg oppdaget at det sto noe sånt som "skift drev eller foreta heloverhaling" v/1000 timer i vedlikeholdsplanen (i brukermanualen) for mitt DP290-drev. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.