Jump to content

Hvor lenge holder et Dp290 Drev?


windystorm

Recommended Posts

De to 290dp drevene jeg hadde i min forrige båt hadde totaloverhaling (=komplett ny innmat i begge og nytt undervannshus til det ene) etter ca 1700 timer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
1000 timer i følge instruksjonsboken :eek:

Hva skjer etter 1000 timer, anbefales en overhaling og i tilfelle hvor omfattenede, er det estimert levetid, eller oppløses simpelten drevet plutselig til pulver når man når dette timetallet?

 

Det har gått noen diskusjoner om drev kontra strak aksel. Dette burde jo være interessante opplysniniger i disse diskusjonene.

Link to post
De anbefaler total overhaling av drevet eller å bytte det, men jeg tror det er litt overkill.

Dersom det ikke er ulyd eller andre indikasjoner på slitasje så burde det ikke være noe grunn til å bytte drev.

Ok, men hva er en totaloverhaling ifg. Volvo? Er det bytte av lager og tetninger og kontroll av tannhjul? Vet du om de sier noe om det?

 

Bytte drev uten ulyder eller feil etter 1000 timer :crazy: det måtte være i forsvaret. Totaloverhale et drev uten merkbare skavanker etter 1000 timer? Tror ikke mange gjør det heller. Spesielt ikke hvis det innebærer å bytte ut hele innmaten.

 

Trådstarters spørsmål var imidlertid hvor mange timer drevet kan gå, ikke hvilke vedlikeholdsintervaller produsenten anbefaler (dersom jeg oppfattet det riktig).

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Bare slapp helt av Windystorm, så lenge du gjør ditt for at drevene skal vare så gjør de mest sannsynlig det. Merker du ingen driftforstyrrelser eller vann i oljen så er det ingen grunn for at du skal bekymre deg.

 

Hvis du kjører drevene dine pent så varer de lengre. Med dette mener jeg ikke at du skal kjøre rundt i snekkefart men at du ikke leker drag race med båten. Dra den pent og pyntelig opp i plan og hold deg unna fristelsen for å imponere blondiner i bikini med god aks.

Link to post

Jeg kjøpte båt i 2001 med et DP290A som da hadde gått 1600 timer. Ut ifra det jeg fikk med av dokumentasjon så virket det ikke som det var gjort noe spesielt av større vedlikehold på drevet. Solgte båten i 2007 og da hadde den gått 2400 timer. Det eneste jeg hadde gjort med drevet i den perioden var såkalt ompakking av drevet som gikk ut på å skifte oringer, simmeringer, oppshimsing av klaringer, trykktesting etc. Totalkostnad på ca. 4500.

 

Påstander om overhaling eller enda værre utskifting etter 1000-1200 timer er bare tull. Mulig det er større service, vedlikeholdspunkter med noe lignende som det jeg fikk utført på mitt drev men ikke noe mere enn det. Kontroll av klaringer, drivknute, skifte av tetninger og eventuelt utskifting av lager og drivknuteledd er det vel det kan gå ut på.

Link to post

Et godt tips er å ikke gå på akkord med Oljen på drevet - bruk riktig olje. Dersom du kjører lange strekker med båten i plan så står deler av drevet over vann. Da blir det lite kjøling. Har sett noen fine eksempler på hjemmelaget "waterpickup". Rett og slett et kobberrør som henter vann fra skille mellom skrog og vann , for så spyle det over drevet når båten ligger i plan.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Lange strekk i plan... er sikkert like vrient å definere som &@&¤#¤@.

Hvor mange hester tar du ut når du ligger i plan? min båt veier 4500kg og jeg marsjer i 22-23 knop, jeg stopper opp og "dypper" drevet noen minutter hver 1/2 time, lettmetall leder godt varme så det tar bare noen minutter å senke temperaturen på drev, innmat og olje.

Min mening er at det er smart.

Det er på anbefaling fra Taxibåt-gjengen i en liten by på sør-øst landet.

Vi snakker båter på opp til 30fot og alle med en motor, 4500 timer på et drev regnes som bra, motorene byttes gjerne rundt 5-6000 timer.

Har åpnet en slik motor og det var ikke mulig å kjenne slitekanter...

 

MEN i motsettning til endel medlemmer av hylekoret her inne som syntes det er tøfft å presse en grønn motor over tid i over 95 graderC så kjører disse taxibåt eierne IKKE på høyere temp enn 90. Jeg har tro på at de vet hva de gjør.... (gjelder 41, 42, 43, 44 og 300)

 

Skal drevet vare lenge er det også kjent i det samme miljøet at å kjøre på lave turtall (mindre enn 1000o/min) med liten stigningC2-3/A3-4 ikke er noe lurt...

 

Når det gjelder drevolje er det mer delte meninger, både Volvo og Mercruser olje brukes, selv har jeg valgt Mercruser sin etter å ha prøvd begge og gjort både slitasjeprøver og tatt analyser av den brukte olja.

Mercruserolja anbefales ikke brukt på slitte drev da noen har opplevd at konen slipper etter bytte av olje, jeg vet ikke om dette er tilfeldig eller om det er vitenskap...

 

Kjører du mye er det jo smart å lytte... et 290 drev hvor tannhjulene slites gjennom det herdede laget forandrer lydbilde..

Da har man 2 valg, 1=kjør og knus eller 2=stop og skru

Link to post

Jeg kjøpte båt i 2001 med et DP290A som da hadde gått 1600 timer. <> Solgte båten i 2007 og da hadde den gått 2400 timer. Det eneste jeg hadde gjort med drevet i den perioden var såkalt ompakking av drevet som gikk ut på å skifte oringer, simmeringer, oppshimsing av klaringer, trykktesting etc. <>

Påstander om overhaling eller enda værre utskifting etter 1000-1200 timer er bare tull. <>

Har ikke noen spesiell mening om dette, men husker at jeg sperret opp øynene da jeg oppdaget at det sto noe sånt som "skift drev eller foreta heloverhaling" v/1000 timer i vedlikeholdsplanen (i brukermanualen) for mitt DP290-drev.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...