Jump to content

Prosjekt: 19 Fot Fjord, VP280 og B23. Trenger tips :)


FjordHT

Recommended Posts

Hei alle sammen. Er ny på forumet, men tar sjangsen på ¨å starte med en prosjekt tråd å håper den blir vell mottatt :)

 

Da jeg er ny på forumet, å ny når det kommer til båt med innenbordsmotor og drev så håper jeg på mange tips og triks.

 

Prosjektet:

Kjøpte en Fjord 19 Fot, 1985 modell. Bilder av båten kommer etterhvert. Selve båten er i god stand, nesten fullstendig resturert av han jeg kjøpte "prosjektet"av. Prosjektet ble gitt opp pga manglende båtplass å derfor gjennstår det en del ting form meg. Har to problemstillinger som jeg håper på mange tips om:

 

1: Drevet. Drevet som er et VP280 sies å være i bra stand. Jeg er fortsatt blitt tipset om å bytte belger uansett. Jeg skal selvsagt bytte belger og olje, men ønsker tips og triks om vedlikehold, demontering og service på dette. Samt hva bør jeg undersøke nå som båten står på land?

Fant en del tråder rundt om når det kom til demontering av drevet, men finnes vist en "how to" blandt noen av dere fra et båtmagasin med bilder osv. kan noen være så snill å dele denne med meg?

 

2: Motoren, den store utfordringen. Motoren har fått det som kan kalles en god dose ferskvann, å må sies å være ubrukelig etter hva jeg vet. Motoren er en b23e, å har tatt av diverse deler. Etter som mange sier at det bare er å finne en bra motor fra bil, flytte over kam og marine deler regner jeg med det blir løsningen. evt renovere denne, eller finne en bedre motor å bygge opp. Regner med mariniseringsdelene er bra, selv om jeg ikke har fått sett over alt i bra lys. Ønsker alt av tips å triks når det kommer til denne motoren.

 

Kan kort si at ventiler er rustet fast, kam ser hel og fin ut. kunne tenke meg en oversikt over de forskjellige kammene til vp/volvo.

 

Planen er å gjøre dette på likest mulig måte uten å strø unødvendig med penger rundt om. Har hobbyverksted å garasje med en del verktøy så satser på å gjøre alt, eller ihvertfall det meste selv.

 

Håper tråden min blir godt motatt, å ikke minst at båten kommer på havet til sommeren.

 

02032010721.jpg

02032010722.jpg

Link to post

tja bare og bare har akkurat satt på biltopp på min aq140 gikk det men litt ombygging måtte til, blinde 2 kjølekanaler til innsug og 4 kanaler i eksos. har og for meg att veivaksel er ulik, ser att du har tæring i eksos port dette pleier innebære ny eksosmanifoil. og deler som er til båtmotor er dyrt bare innsatsen i varmeveksler til min koster 9500 pluss moms pakninger og arb. det ligger en aq145 på finn som er nyoverhalt med drev til 30000 på finn. må du kjøpe mye deler så er du for oppe i den summen, men dette blir jo en vurderings sak. lykke til

Link to post
Svart (redigert)

E usikker på toppen ellers. kan det være aktuelt å levere denne til overhaling ettersom det er såpass stor forskjell på toppene fra bil og båt? må vell skru den av å se hvordan det står til ellers..

 

Har du et bilde evt tegning over hva som skal blindes og endres på bil-toppen? er vell ikke en umulig jobb å gjøre når andre får det til :) tror varmeveksleren min er i grei stand, skal åpne å se :)

Redigert av lite (see edit history)
Link to post

Nytt problem kom også nå. Ettersom tidligere eier syntes det va lurt å "henge opp" drevet med ei stropp, noe som selvfølgelig måtte ende med ei ulykke. Nå når jeg var ute så jeg at kom olje fra drevet, mer nøyaktig fra propell området hvor stroppa hadde kommet seg mellom å blitt liggende mot akslingen..

 

Burde jeg kanskje skru drevet av båten. kom smått igang med å ta av propellen, men konen sitter som f.... noen tips rundt dette?

Link to post

bilde av båten? Trodde ikke Fjord lagde 19 foteren i 1985..?

 

for å få av propellen kan det sikkert hjelpe med sånn frysesjokk-spray, den trenger godt inn på ting som sitter fast

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Frysespray? det e jo kaldt ute fra før, hva med å varme?

 

Vet ikke, tok det som sto i annonsen som god fisk :p legger ved bilder fra tidligere eier.

Skal ta en titt på plata i motorromme å se om det kanksje e skrevven feil proddato i annonsen..

 

5589499_520x0.jpg

5589498_520x0.jpg

 

Takker for alle tips, håper på mange flere :)

Link to post

har desverre ingen tegninger av toppen , trur ikke overhaling av den toppen du har blir økonomisk forsvarlig, en overhalt båttopp ligger på ca 7tusen i sverige.Har jo og lest att folk har satt bilmotor rett i båt, bare montert over marinisering, dette vil jeg tro blir billigst. men søk litt rundt dette på båtplassen ligger mange fine tråder om dette her

Link to post
det er en spesiell spray, såvuidt prøvd og den funka bra

41kPAGjWCvL._SL500_AA300_.jpg

 

Fikk løs den luringen uten større problem nå, måtte bare bedre bekleding og motivasjon til, er litt kaldt og surt ute tross det er varmere enn på lenge :)

Fant en sak som var sprukken,men kan ikke se at den skulle ha noe med oljelekk'en å gjøre. legger inn noen bilder når jeg har fått pc'en å mobilen til å samarbeide. Lurer også på om det lekker pga at båten nå heller litt og olja er kommet på plasser hvor den ikke har vært før. Det positive er uansett at olja har fin farge å ikke er preget av vann. Tror jeg så en sprengskisse av drevet en plass,skal se på dette også å få med litt mere i en oppfølging. Skal prøve å dokumentere det jeg lærer underveis, slik at andre kan dra nytte av det etterhvert:)

 

har desverre ingen tegninger av toppen , trur ikke overhaling av den toppen du har blir økonomisk forsvarlig, en overhalt båttopp ligger på ca 7tusen i sverige.Har jo og lest att folk har satt bilmotor rett i båt, bare montert over marinisering, dette vil jeg tro blir billigst. men søk litt rundt dette på båtplassen ligger mange fine tråder om dette her

Mener å ha lest at folk kun flytter veiv samt pumper og annet marine-utstyr over på bilmotoren. er det noen som kan utdype dette litt til meg. Motoren min er merket med b23e, er dette kanskje en bilmotor satt inn av tidligere eiere eller er det en aq tro? hmm

 

Ser frem til å høre mere fra dere :)

Link to post
båt motor har en id plate bak starter der står det feks aq145 osv

 

Nå er det noen dager siden jeg så på den motoren, men etter hva jeg kunne se da så manglet denne platen. kanskje jeg har sett for dårlig, skal se etter en gang til. Men motoren var uansett merket b23e, såpass er sikkert :)

 

Takker

Link to post
Det ligger verksted manual i dokument arkivet. Husker ikke om det var for 280 drev, men 290 er stort sett samme drevet og likt oppbygget hvis du ser bort fra tilten. jeg har verksted manualen som PDF fil hvis du vil ha den.

 

Takker for tilbudet, men tror det var denne jeg fant for kort tid siden via google, på engelsk og dekker både 280 og 290. men hvis du har en annen sak også så er jeg meget interessert. Er det mye arbeid å demontere nederdelen å ta ut propellakslingen for å bytte pakningene. det er vell det mest vanlige? fant en tråd hvor noen hadde lagt ut bilder hvor de hadde "pakket om" et 290 drev og dette blir vel samme greia.

Skal akslingen "tæsjes" ut?

 

ja du kan jo åpne motoren og se, vet ikke hvor store kunnskaper du har eller hvor store skader du finner. men jeg med det jeg kan om motorer hadde vel letet etter en motor som er i orden.

 

Jeg har mye å lære, men lærer fort. Er ikke helt ukjent når det kommer til motoren, men på båt er det utenbords 2taktere av "litt eldre årgang" som har vært offrene mine til nå.

 

Skal ta å plukke av litt, ta litt bilder å høre litt rundt. kanskje jeg får noen gode råd eller ser selv at det eventuelt er håpløst.

Holder fortsatt en tanke mot det å sette inn en bilmotor, å håper noen kan dele erfaringer og kunskaper rundt det :)

 

Takker ellers for svarene.

 

Ps. motor med drev på finn.o viser seg å være solgt.

Link to post

du vil ikkje benytte deg av anledningen til å kvitte deg med denne slappe bråkebøtten av en volvofirer da? Hva med en stille og vibrasjonsfri V6 f.eks? Du kan fint bruke samme drevet men bare bytte propellen.

 

Er ingen fjord det der vel? Ja misforstå ikkje, synes båten er flott eg!

PS luftinntaka dine er feil vei :wink:

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Og bare skifte tettninger og o-ringer er enkelt. Du skal løsne skruene under sinken, trekke/nappe ut propellakslen og vips der har du hele saken.

MEN pass på shimsen under lageret i lagerhuset (delen som du trakk ut) og vær obs når du monterer simmeringene til propellakslen .Disse

skal ligge med ryggen i mot hverandre. Smør "leppene" tetteringene med grease før montering av propellakselen. Dette er godt ilustret i verksted håndboken. Skal du montere en annen motor må du støpe nye motorfester.

Jeg kjøpte deler og pakningsett fra www.drevdelar.se smidig og billig.

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
du vil ikkje benytte deg av anledningen til å kvitte deg med denne slappe bråkebøtten av en volvofirer da? Hva med en stille og vibrasjonsfri V6 f.eks? Du kan fint bruke samme drevet men bare bytte propellen.

 

Er ingen fjord det der vel? Ja misforstå ikkje, synes båten er flott eg!

PS luftinntaka dine er feil vei :wink:

 

Synes også båten er flott, men finner den ikke noen steder på nett som fjord, men den er stemplet i "motorrommet" med AS Fjord ettellerannet og et nr... må vell være mulig å finne ut mere info. Har kjøpt den i god tro på at det er en 19 Fot fjord fra 1985, som følge av info fra siste eier:)

 

Stussa selv veldig på de luftinntaka å hvordan de skulle fungere slik da det ikke var noen vifte løsning som jeg kunne se :P sikkert bare montert feil side siste eier hadde disse av når han pusset opp båten :)

 

Trur ellers jeg blir å gå for tilsvarende motor, andre alternativer blir vell fort veldig dyrt?

 

 

Og bare skifte tettninger og o-ringer er enkelt. Du skal løsne skruene under sinken, trekke/nappe ut propellakslen og vips der har du hele saken.

MEN pass på shimsen under lageret i lagerhuset (delen som du trakk ut) og vær obs når du monterer simmeringene til propellakslen .Disse

skal ligge med ryggen i mot hverandre. Smør "leppene" tetteringene med grease før montering av propellakselen. Dette er godt ilustret i verksted håndboken. Skal du montere en annen motor må du støpe nye motorfester.

Jeg kjøpte deler og pakningsett fra www.drevdelar.se smidig og billig.

 

Blir sikkert mere logisk når jeg har tatt ut denne :) takker for infoen, slike ting hjelper veldig bra på vei :)

Setter også stor pris på at det refereres til hvor jeg burde kjøpe deler.

Hva er synspunktet om belger fra biltema?

Er det andre ting jeg burde gå over på drevet når jeg først er i gang, trenger virkelig tips og trix hær. Skal nok få til det meste, men trenger et pusj i ryggen å i rett retnign for å ikke rote meg bort i ting jeg ikke har behov for å styre med.

 

Jeg skal prøve å få med flere bilder også, men kom med ønsker om hva jeg skal fokusere på :)

Link to post

På drevet : sjekk at kryssene i knuten går fritt og lett uten noen form for slakk i lageret i øvre veksel hus. Jeg har ikke noen form for erfaring med belger fra Biltema, jeg vurderte dette selv men kjøpte orginale hos den lokale dele pusheren.Bedre det en gå og være usikker mente jeg. Eksos belgen bør du bruke med klaffer til 4 cyl vovlo.

Link to post

Joda, det er helt klart en Fjord. Fjord har hatt flere 19-fotere i sortimentet , blant annet Fjordwing. Tror den der kan være fra tidlig 80-tall. Jeg ser iallefall likheten med Fjord 21 i skroglinjene.

 

luftinntakene står muligens sånn for å trekke ut luft? Har sett på andre båter at de har hatt 1 vendt forover og 1 bakover

 

Tror også en 4.3L V6 ville gjort seg bra i den båten der.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
På drevet : sjekk at kryssene i knuten går fritt og lett uten noen form for slakk i lageret i øvre veksel hus. Jeg har ikke noen form for erfaring med belger fra Biltema, jeg vurderte dette selv men kjøpte orginale hos den lokale dele pusheren.Bedre det en gå og være usikker mente jeg. Eksos belgen bør du bruke med klaffer til 4 cyl vovlo.

 

Takker igjen :)

 

Joda, det er helt klart en Fjord. Fjord har hatt flere 19-fotere i sortimentet , blant annet Fjordwing. Tror den der kan være fra tidlig 80-tall. Jeg ser iallefall likheten med Fjord 21 i skroglinjene.

 

luftinntakene står muligens sånn for å trekke ut luft? Har sett på andre båter at de har hatt 1 vendt forover og 1 bakover

 

Tror også en 4.3L V6 ville gjort seg bra i den båten der.

 

Det ble meg fortalt at den ga 30 knop med den stakars 4syl rødblokka, å da brukte den sikkert en del suppe også. Ka ser du for deg med en slik motor?

Kan du utdype ideen litt mere, ka man kan regne av utgifter samt resultater? høres spennende ut, men kanskje litt vanskelig for mitt vedkommende :p Ingenting er uansett umulig, tar bare litt lengre tid :)

Link to post

leste en test av Draco 1900 Suntop med den motoren, husker ikke helt nøyaktig men tror det var bortimot 45. Din båt er muligens tyngre og kanskej få etpar mindre. Men den vil jo da marsje lett og uanstrengt med et behagelig lydbilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...