FjordHT Svart 6.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2010 Har nu kje hørt denna b23 en i båt, så kan ikke si noe sikkert, men har vanskelig for å se at det skal være så ubehagelig? regner uansett med at en slik v motor er dyr, å det jeg trenger for å bygge om er dyrere? Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 i bil heter den b23 men den motoren heter vel aq145 i båt tror jeg. ett tips til, se om du kan komme i kontakt med en som kaller seg aq 140 tror jeg det er her på båtplassen han har greie på disse motorene Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Hei! Utifra bildene av motoren din er det en b-23E dette er ikke en orginal marinemotor,men en innsprut bil motor som er påbygd marinedeler, ser på toppen din at restene etter dysene sitter igjen, motoren yter 136 hk i bil. Forskjellen på en bilmotor og marine versonen er kam aksel og tenningsfordeler,Personlig ville jeg fått tak i en bilmotor med forgasser, og bygd om,evt fått tak i en annen aq 145 eller aq 151 skal du bygge om bør du kjøpe deg en k-kam og en ny fordeler Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
FjordHT Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 i bil heter den b23 men den motoren heter vel aq145 i båt tror jeg. ett tips til, se om du kan komme i kontakt med en som kaller seg aq 140 tror jeg det er her på båtplassen han har greie på disse motorene Takker, skal se om ikke vi klarer å lure han innom tråden min på ett ellerannet vis :) Hei! Utifra bildene av motoren din er det en b-23E dette er ikke en orginal marinemotor,men en innsprut bil motor som er påbygd marinedeler, ser på toppen din at restene etter dysene sitter igjen, motoren yter 136 hk i bil. Forskjellen på en bilmotor og marine versonen er kam aksel og tenningsfordeler,Personlig ville jeg fått tak i en bilmotor med forgasser, og bygd om,evt fått tak i en annen aq 145 eller aq 151 skal du bygge om bør du kjøpe deg en k-kam og en ny fordeler Da burde det jo være enkelt å flytte rett over fra denna motoren som jeg har :) Kanskje jeg har en K-kam, fikk bare sett lett på den før jeg dro fra garasjen men sto en del nr som jeg ikke hadde mulighet til å skrive av... må se om jeg finner ei liste over hva som er hva å hva jeg har. hvis noen kan bidra så er det suverent :) Har ellers kommet over en B23e med gasser som skal være i grei stand, som jeg må hente et stykke unna. Denne må jeg betale 2500kr for "komplett" med dynamo og starter. Lurer da på om jeg burde bytte råde & veivlager før jeg setter inn motoren? evt annet? Registeret må jo byttes når vannpumpa skal inn så bytter heile satsen da.. Kan vell ikke være store saken å få tak i en fordeler som kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 (redigert) B-23 e er ikke levert med forgasser, det beste er motor med forgasser, fordeleren din ser rusten og stygg ut,men den kan jo kanskje renoveres, ellers finnes det flere typer ombyggingsatser for elektronisk tenning, uansett viktig at fordeleren ikke har vakuum trekk, det er jo rasende billige deler til disse motorene,så det kan jo hende at motoren din er mulig og renovere, er du litt motorkyndig fikser du dette,det er jo bra og vite at motoren er i topp form, hva slags forgassere står det på motoren da? Redigert 7.Mars.2010 av Draco aq140 (see edit history) Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
MagnarH Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Jeg har hatt mye nytte av nettsiden http://ockelbo.plars.org/ ifm reparasjon, vedlikehold og oppgradering av motor og drev i min 19" Mørebas 7000 med B23E/VP280. Mørebasen hadde ved kjøp i 2007 en AQ140 (B21A). Fikk tak i en B23E fra en Volvo 240 GLE som jeg satte inn i Mørebasen ihht beskrivelsen (med bilder) på nettsiden til plars. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 B-23 e er ikke levert med forgasser, det beste er motor med forgasser, fordeleren din ser rusten og stygg ut,men den kan jo kanskje renoveres, ellers finnes det flere typer ombyggingsatser for elektronisk tenning, uansett viktig at fordeleren ikke har vakuum trekk, det er jo rasende billige deler til disse motorene,så det kan jo hende at motoren din er mulig og renovere, er du litt motorkyndig fikser du dette,det er jo bra og vite at motoren er i topp form, hva slags forgassere står det på motoren da? Usikker på den fordeleren, hvor stor forskjell er det på bil og båt varianten? mulig den ikke er så galen som den ser ut, får sjå. Vi får se videre når jeg får litt mere tid til å skru om det e noe håp, men så må man jo spørre seg hvor mye tid det er vits å legge i den gamle slitern når man kan få en fungerende bilmotor til 2500? Legger ved diverse bilder lengre ned, bla av gassere og eksos... Takker mye for hjelpen Jeg har hatt mye nytte av nettsiden http://ockelbo.plars.org/ ifm reparasjon, vedlikehold og oppgradering av motor og drev i min 19" Mørebas 7000 med B23E/VP280. Mørebasen hadde ved kjøp i 2007 en AQ140 (B21A). Fikk tak i en B23E fra en Volvo 240 GLE som jeg satte inn i Mørebasen ihht beskrivelsen (med bilder) på nettsiden til plars. Takker for den siden, mye fint å lese ser det ut til Bilder av gassere, eksos m.m lengre ned.. Gasserne var enda full av ei blanding av vann og bensin. Ser ganske gorrete ut, men vil tro med noen nye pakninger og en rens skulle de funke bra. noen meninger blandt dere? Noen som kan si noe om disse gasserne, spes med tanke på at det sies at jeg har en bilmotor som egentlig hadde innsprøtning... Videre har jeg lest av følgende fra kammen: på remhjulsiden står det : 1000 468 1203 Senter av kam står det 1000 468 Andre siden står det en stor M samt tallet 1. Skal google litt om dette nå :) Fikk ikke til å legge til "dynamiske" bilder, så trykk hær for å se alle bildene Skal legge dem i posten senere Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 eksosmanifolden din ser ikke bra ut, derfor er også utblåsnr 4 på toppen din skadet, gasserene er jo veldig enkle, samme som jeg har på 140 motoren min, jeg overhaldte disse for et par år siden, kjøpte pakningsett hos forgasser service i drøbak, de heter solex 44 pai mener jeg, Ny eksosmanifold får du i sverige for ca 4000, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
FjordHT Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 eksosmanifolden din ser ikke bra ut, derfor er også utblåsnr 4 på toppen din skadet, gasserene er jo veldig enkle, samme som jeg har på 140 motoren min, jeg overhaldte disse for et par år siden, kjøpte pakningsett hos forgasser service i drøbak, de heter solex 44 pai mener jeg, Ny eksosmanifold får du i sverige for ca 4000, Finnes det ikke noe håp for den manifolden? Hvor i nabolandet finner jeg denne å er 4k inkl frakt? Lekker det vann fra manifolden inn mot eksosen, er det problemet? leste en plass om noen "pirat kopier" av disse, har du no kjennskap til det? Takker for info om gasserne, skal bestille meg pakningssett. husker du ca pris på disse? Hvilke erfaringer har du med tilsvarende oppsett av det jeg havner med, tenker på forbruk osv? Må vell se over kjølesystemet også, tror du jeg finner mange "feller" hær? Klarer ikke å finne ut annet en at den M kammen som står på motoren er en vanlig bil-kam, men usikker på hva jeg kan vente av ytelse da Ser ut til at jeg har beveget meg et stykke bort fra hva jeg trodde jeg hadde kjøpt. fikk beskjed om at mariniseringsdeler og drev skulle være bra. Hær sitter jeg med en manefoil som er ødelagt og et drev som lekker olje å må skru's på. vet ikke kor mykkje dyrar dettan bli Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 hvorfor handle eksosmanifold fra sverige når man får her hjemme til 3735 Sarpsborg motor har Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 hvorfor handle eksosmanifold fra sverige når man får her hjemme til 3735 Sarpsborg motor har Ikke værst :) fant også på finn til litt over 4k. Men er litt usikker på om min er helt ubrukelig? husk motoren har fått seg mye vann, kan ikke det være grunnen til at ting ser slik ut? Håper også på svar på spørsmålene jeg har i innlegget mitt over :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 ser ut som den har vært dyppet i saltvann og lage ei god stund ja.. men uansett så er eksosmanifolder ikkje evigvarende og må byttes med noen års mellomrom Sitér dette innlegget Link to post
MagnarH Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Du har tidligere fått tips om www.drevdelar.se som har mange deler til AQ140/145 (B21/B23) og VP280. Jeg har handlet der (forskuddsbetaling) og er veldig fornøyd, bl.a. "avgaslimpa" til SEK 3500 http://www.drevdelar.se/item.do?productId=F16387 som blir litt under 4000 norske. Eksosmanifold er "forbruksvare", dvs rusten innmat lar seg ikke reparere. Se tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22788, spesielt innlegget med bilde. Forgasserrep.sats for Solex: http://www.drevdelar.se/productList.do?category=32488 Ang. kammen: har aldri hørt om M-kam; av bildet ditt ser det ut som det er stemplet en K i enden av kamakslingen, som var vanlig i AQ145 og B23E med (1000)405-topp fram til 1983. Annet alternativ er A-kam som ble brukt i B23A (forgasser) og B23E fra 1984, samt B21A (AQ140) med (1000)160-topp. Ang. potensielle utfordringer med kjølesystemet: jeg opplevde problem med at sjøvann sprutet ut ved sjøvannlokket på varmeveksleren pga tett varmeveksler (sjøvannsiden) og/eller oljekjøler. Løste dette ved å sirkulere 35% eddik (kjøpt på nærbutikken) og varmt vann i sjøvannsløyfa til proppen av småskjell var oppløst (etter ca 30 min). Nå legger jeg en maskinoppvasktablett oppi sjøvannsila (under lokket på varmeveksler) innimellom for vedlikehold. Løsner i tillegg kobberrøret inn til impellerpumpa et par-tre ganger i sesongen og plukker ut småskjell. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Takker for tilbakemeldingen MagnarH :) Sitter hær litt flau over å ha glippet den "K'en" Har lest på noen bilforum om en M kam å tok det for god fisk :) Har lagt meg alle sider på minne, men jo flere alternativer å jo mere jeg leser desto mere lærer jeg :) Har mange flere timer med lesing å innhenting av priser før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre. samt skal jeg se over gasserne mere. Flere bilder av disse kommer :) Kammen blir vell flyttet over i en bilmotor igjen skulle jeg tro :) Må bare se om jeg skal få overhalt det jeg har(får kanskje toppen overhalt billig) eller kjøpe et bedre prosjekt :) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 PS luftinntaka dine er feil vei Bare den ene. Skal være en forovervendt og en bakovervendt for gjennomstrømning. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Bare den ene. Skal være en forovervendt og en bakovervendt for gjennomstrømning. klare ikke å se korsn bare en kan være feil vei? "rillene" står vell fast, å da må jo styrbord flyttes til babord og motsatt men da står jo begge fremover Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 hvis de ikke kan snus opp-ned? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Marida Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 klare ikke å se korsn bare en kan være feil vei? "rillene" står vell fast, å da må jo styrbord flyttes til babord og motsatt men da står jo begge fremover Er ikke dette en syrefast plate som bare kan løsnes snus og skrus på igjen da? Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 hvis de ikke kan snus opp-ned? Da blir jo "formen" opp ned også, å det bli jo seende rart ut? Har også funnet ut at den metall "koppen" ved propellen er sprukken, denne er vell bare å kjøpe ny? Snakker hær om en kon sak som ligger mellom prop og drev... er ikke sikker på hvilken funksjon denne har? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Er det lager huset du mener ? Delen som sinken er skrudd fast på. Eller er det selve propell huset, nedre del av drevet. Du sier konisk og det gjør meg usikker på hva du mener. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Har vært å rota litt sjøl nu, men denne som jeg har beskrevet som kon er som ei "forma skive", legger ut bilde :) er tredd på akslingen, før propellen. ser ut som det er vanlig å bytte denne? Føler jeg har kommet med et meget dumt spørsmål nå Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 senekutter Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Moyja Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Som Draco aq140 sier dette er senekutteren. Denne er ikke en del som har noe med din olje lekasje og gjøre. Det er nok simmeringene dine som er kaputt, Du kan se den yttre rett bak senekutteren. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Joda, har slått meg til ro med at jeg må bytte simmeringene. Finnes det noen "kit" som inneholder det jeg burde bytt av ringer og tettinger på drevet. ser bort fra belgene da Skulle gjerne ha skrudd litt på dette, men siden jeg må stå ute å det blåser å snør nå så er det utsatt på ubestemt tid, å hvis jeg går ut å styrer me noe så trur jeg at madammen kommer til å si noen ord om prioritering da jeg også skal montere en varmepumpe... sikkert mange av dere som vet hvordan det er når det kommer til hva som "burde prioriteres først" Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Du trenger 2 stk simmeringer og en O-ring. Dette finnes ikke i noe orginalt kitt, men du kan bestille et komplett kitt til hele drevet fra drevdelar.se. Joda jeg skjønner hva du mener med "madamens" prioritering, det er bare og og kaste inn håndklet og gi opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.