Jump to content

Prosjekt: 19 Fot Fjord, VP280 og B23. Trenger tips :)

FjordHT

Recommended Posts

Hei!

Utifra bildene av motoren din er det en b-23E dette er ikke en orginal marinemotor,men en innsprut bil motor som er påbygd marinedeler, ser på toppen din at restene etter dysene sitter igjen, motoren yter 136 hk i bil.

Forskjellen på en bilmotor og marine versonen er kam aksel og tenningsfordeler,Personlig ville jeg fått tak i en bilmotor med forgasser, og bygd om,evt fått tak i en annen aq 145 eller aq 151

skal du bygge om bør du kjøpe deg en k-kam og en ny fordeler

Norske båter er best!

i bil heter den b23 men den motoren heter vel aq145 i båt tror jeg. ett tips til, se om du kan komme i kontakt med en som kaller seg aq 140 tror jeg det er her på båtplassen han har greie på disse motorene

Takker, skal se om ikke vi klarer å lure han innom tråden min på ett ellerannet vis :)

Hei!

Utifra bildene av motoren din er det en b-23E dette er ikke en orginal marinemotor,men en innsprut bil motor som er påbygd marinedeler, ser på toppen din at restene etter dysene sitter igjen, motoren yter 136 hk i bil.

Forskjellen på en bilmotor og marine versonen er kam aksel og tenningsfordeler,Personlig ville jeg fått tak i en bilmotor med forgasser, og bygd om,evt fått tak i en annen aq 145 eller aq 151

skal du bygge om bør du kjøpe deg en k-kam og en ny fordeler

Da burde det jo være enkelt å flytte rett over fra denna motoren som jeg har :) Kanskje jeg har en K-kam, fikk bare sett lett på den før jeg dro fra garasjen men sto en del nr som jeg ikke hadde mulighet til å skrive av... må se om jeg finner ei liste over hva som er hva å hva jeg har. hvis noen kan bidra så er det suverent :)

Har ellers kommet over en B23e med gasser som skal være i grei stand, som jeg må hente et stykke unna. Denne må jeg betale 2500kr for "komplett" med dynamo og starter. Lurer da på om jeg burde bytte råde & veivlager før jeg setter inn motoren? evt annet?

Registeret må jo byttes når vannpumpa skal inn så bytter heile satsen da..

Kan vell ikke være store saken å få tak i en fordeler som kan brukes?

B-23 e er ikke levert med forgasser, det beste er motor med forgasser, fordeleren din ser rusten og stygg ut,men den kan jo kanskje renoveres, ellers finnes det flere typer ombyggingsatser for elektronisk tenning, uansett viktig at fordeleren ikke har vakuum trekk, det er jo rasende billige deler til disse motorene,så det kan jo hende at motoren din er mulig og renovere, er du litt motorkyndig fikser du dette,det er jo bra og vite at motoren er i topp form,

hva slags forgassere står det på motoren da?

Redigert av Draco aq140 (see edit history)

Norske båter er best!

B-23 e er ikke levert med forgasser, det beste er motor med forgasser, fordeleren din ser rusten og stygg ut,men den kan jo kanskje renoveres, ellers finnes det flere typer ombyggingsatser for elektronisk tenning, uansett viktig at fordeleren ikke har vakuum trekk, det er jo rasende billige deler til disse motorene,så det kan jo hende at motoren din er mulig og renovere, er du litt motorkyndig fikser du dette,det er jo bra og vite at motoren er i topp form,

hva slags forgassere står det på motoren da?

Usikker på den fordeleren, hvor stor forskjell er det på bil og båt varianten? mulig den ikke er så galen som den ser ut, får sjå.

Vi får se videre når jeg får litt mere tid til å skru om det e noe håp, men så må man jo spørre seg hvor mye tid det er vits å legge i den gamle slitern når man kan få en fungerende bilmotor til 2500?

Legger ved diverse bilder lengre ned, bla av gassere og eksos... Takker mye for hjelpen

Jeg har hatt mye nytte av nettsiden http://ockelbo.plars.org/ ifm reparasjon, vedlikehold og oppgradering av motor og drev i min 19" Mørebas 7000 med B23E/VP280. Mørebasen hadde ved kjøp i 2007 en AQ140 (B21A). Fikk tak i en B23E fra en Volvo 240 GLE som jeg satte inn i Mørebasen ihht beskrivelsen (med bilder) på nettsiden til plars.

Takker for den siden, mye fint å lese ser det ut til :smiley:

Bilder av gassere, eksos m.m lengre ned..

Gasserne var enda full av ei blanding av vann og bensin. Ser ganske gorrete ut, men vil tro med noen nye pakninger og en rens skulle de funke bra. noen meninger blandt dere? Noen som kan si noe om disse gasserne, spes med tanke på at det sies at jeg har en bilmotor som egentlig hadde innsprøtning...

Videre har jeg lest av følgende fra kammen:

på remhjulsiden står det :

1000

468

1203

Senter av kam står det

1000

468

Andre siden står det en stor M samt tallet 1.

Skal google litt om dette nå :)

Fikk ikke til å legge til "dynamiske" bilder, så trykk hær for å se alle bildene

Skal legge dem i posten senere

eksosmanifolden din ser ikke bra ut, derfor er også utblåsnr 4 på toppen din skadet, gasserene er jo veldig enkle, samme som jeg har på 140 motoren min, jeg overhaldte disse for et par år siden, kjøpte pakningsett hos forgasser service i drøbak, de heter solex 44 pai mener jeg, Ny eksosmanifold får du i sverige for ca 4000,

Norske båter er best!

eksosmanifolden din ser ikke bra ut, derfor er også utblåsnr 4 på toppen din skadet, gasserene er jo veldig enkle, samme som jeg har på 140 motoren min, jeg overhaldte disse for et par år siden, kjøpte pakningsett hos forgasser service i drøbak, de heter solex 44 pai mener jeg, Ny eksosmanifold får du i sverige for ca 4000,

Finnes det ikke noe håp for den manifolden? Hvor i nabolandet finner jeg denne å er 4k inkl frakt?

Lekker det vann fra manifolden inn mot eksosen, er det problemet? leste en plass om noen "pirat kopier" av disse, har du no kjennskap til det?

Takker for info om gasserne, skal bestille meg pakningssett. husker du ca pris på disse?

Hvilke erfaringer har du med tilsvarende oppsett av det jeg havner med, tenker på forbruk osv?

Må vell se over kjølesystemet også, tror du jeg finner mange "feller" hær?

Klarer ikke å finne ut annet en at den M kammen som står på motoren er en vanlig bil-kam, men usikker på hva jeg kan vente av ytelse da :confused:

Ser ut til at jeg har beveget meg et stykke bort fra hva jeg trodde jeg hadde kjøpt. fikk beskjed om at mariniseringsdeler og drev skulle være bra. Hær sitter jeg med en manefoil som er ødelagt og et drev som lekker olje å må skru's på.

vet ikke kor mykkje dyrar dettan bli :headbang:

hvorfor handle eksosmanifold fra sverige når man får her hjemme til 3735 :wink: Sarpsborg motor har

Ikke værst :) fant også på finn til litt over 4k. Men er litt usikker på om min er helt ubrukelig? husk motoren har fått seg mye vann, kan ikke det være grunnen til at ting ser slik ut?

Håper også på svar på spørsmålene jeg har i innlegget mitt over :)

Du har tidligere fått tips om www.drevdelar.se som har mange deler til AQ140/145 (B21/B23) og VP280. Jeg har handlet der (forskuddsbetaling) og er veldig fornøyd, bl.a. "avgaslimpa" til SEK 3500 http://www.drevdelar.se/item.do?productId=F16387 som blir litt under 4000 norske. Eksosmanifold er "forbruksvare", dvs rusten innmat lar seg ikke reparere. Se tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=22788, spesielt innlegget med bilde.

Forgasserrep.sats for Solex: http://www.drevdelar.se/productList.do?category=32488

Ang. kammen: har aldri hørt om M-kam; av bildet ditt ser det ut som det er stemplet en K i enden av kamakslingen, som var vanlig i AQ145 og B23E med (1000)405-topp fram til 1983. Annet alternativ er A-kam som ble brukt i B23A (forgasser) og B23E fra 1984, samt B21A (AQ140) med (1000)160-topp.

Ang. potensielle utfordringer med kjølesystemet: jeg opplevde problem med at sjøvann sprutet ut ved sjøvannlokket på varmeveksleren pga tett varmeveksler (sjøvannsiden) og/eller oljekjøler. Løste dette ved å sirkulere 35% eddik (kjøpt på nærbutikken) og varmt vann i sjøvannsløyfa til proppen av småskjell var oppløst (etter ca 30 min). Nå legger jeg en maskinoppvasktablett oppi sjøvannsila (under lokket på varmeveksler) innimellom for vedlikehold. Løsner i tillegg kobberrøret inn til impellerpumpa et par-tre ganger i sesongen og plukker ut småskjell.

Takker for tilbakemeldingen MagnarH :)

Sitter hær litt flau over å ha glippet den "K'en" :headbang: Har lest på noen bilforum om en M kam å tok det for god fisk :)

Har lagt meg alle sider på minne, men jo flere alternativer å jo mere jeg leser desto mere lærer jeg :)

Har mange flere timer med lesing å innhenting av priser før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre. samt skal jeg se over gasserne mere. Flere bilder av disse kommer :)

Kammen blir vell flyttet over i en bilmotor igjen skulle jeg tro :)

Må bare se om jeg skal få overhalt det jeg har(får kanskje toppen overhalt billig) eller kjøpe et bedre prosjekt :)

Joda, har slått meg til ro med at jeg må bytte simmeringene. Finnes det noen "kit" som inneholder det jeg burde bytt av ringer og tettinger på drevet. ser bort fra belgene da :yesnod:

Skulle gjerne ha skrudd litt på dette, men siden jeg må stå ute å det blåser å snør nå så er det utsatt på ubestemt tid, å hvis jeg går ut å styrer me noe så trur jeg at madammen kommer til å si noen ord om prioritering da jeg også skal montere en varmepumpe... sikkert mange av dere som vet hvordan det er når det kommer til hva som "burde prioriteres først" :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...