Jump to content

Råd ved kjøp av skjærgårdsjeep-fiskebåt ikke breiere enn 2,10

Pilkola

Recommended Posts

Hei er ny på forumet og håpe med dette å få noen gode råd ang. kjøp av ny båt. Har nå en Terhi Vario som jeg er fornøyd med, men den er nok litt liten i tillegg til at den slår en del når vindstyrken passerer bris.

Problemet med nyanskaffelsen er at den nye båten ikke kan være breiere enn 2,10 pga smal båtplass. Båten vil stort sett bli brukt til fisking ut mot havgapet og en solskinnstur med familien en sjelden gang.

Krav til den nye båten: Merkbart større enn Terhien, kunne greie 26-27 knop og maks 200000,-

Har så langt sett på Ibiza 19 Sport, Nordkapp 600 Enduro og Viksund 6000 Marlin. Disse virker som gode sjøbåter men er de praktiske nok til fisking? (stenger, bøtter, oppankring på dypet osv)

Er det noen på forumet som har forslag til en båt som passer til beskrivelsen

Seahunter 550

eller

Sandstø 18

Seahunter 550/Sandstø 18/Rio 550 Sport er samme båt

Hadde tidligere en Rio 550 sport, kjempe god sjø båt pga dyp V bunn, bra sitteplasser med tanke på fiske.

Åpne rom i siden på båten til stenger/båtshake, badestige, dreggkasse osv osv.

Vår hadde en 90hk Yamaha 2-takt og gjorde 42.8 knop max

Redigert av Heram (see edit history)

Velkommen til forumet :flag:

Har du vurdert Buster X ?

Her har du bruksbåt, og med kalesje og dør slipper du å fryse og :smiley:

Setekassene kan lett plukkes ut om du trenger mer plass.

Solgte min i høst, da ungene begynte å ta for stor plass, men det er den båten i den størrelsen jeg er mest fornøyd med.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Både Seahunteren og Busteren virker å være praktiske båter. Ser at Seahunteren selges ny uten motor for rundt 70000,- Da kan jeg i første omgang bruke 50 hesteren som står på Terhien. Selges Busteren ny uten motor eller kun som pakke med motor?

Har noen erfaringer med Navette 540, dette seg også ut til å være en båt som selges ny uten motor og til nøds kan greie seg med en 50 hester

Du får helt sikkert kjøpt Buster uten motor, men 50 hk blir i det minste laget for Buster x.

Anbefalt er 60 til 80 hk. Hadde selv 80hk og fikk 36 kn som maks, noe jeg sjelden brukte. Men marset på 26 kn på et behagelig turtall.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Vil tro at en Sandstrøm A-56 eller C 56 (m. tak) skulle passe utmerket til ditt bruk. Lengde 5.60, bredde 2.05, vekt 480 kg. Båtene het jo tidligere Uttern A56 (C56), men da Brunswick konsernet flyttet fabrikken til Polen oppsto disse modellene under navnet Sandstrøm. Båtene er i utgangspunktet rigget for Mercury, men er i dag ikke bundet opp til noe fast motormerke, så der er du fristillt. Går fint med 30 - 60 hk. Ypperlig båt til fisking og småturer, dessuten kan den også leveres med kalesje og fast hardtop. Rimelig pris for ny båt som jeg absolutt ville vurdert ut i fra dine behov.

Jeg vurderte Hansvik men etter et søk her på forumet forstod jeg det slik at Hansviken er nokså flatbunnet og dermed slår en del i bølgene. Om dette er subjektive oppfattninger vet jeg ikke, men jeg har erfart at båtkjøp og båtsnakk handler veldig mye om følelser for mange av oss.

har at navette 540.

støpt i latvia de taler for seg.

håpløst å få solgt\ jeg ga nesten bort min

meget tynn i støpen.

finn konsoll og stoler!

IKKE KJØP

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

• 5 måneder senere...

navette 540.

støpt i latvia de taler for seg.

håpløst å få solgt\ jeg ga nesten bort min

meget tynn i støpen.

finn konsoll og stoler!

IKKE KJØP

For sent! Jeg har kjøpt en helt ny... :lol:

Når kjøpte du din?

Det stemmer nok at støpen ikke er i verdensklasse alle steder men prisen var nå grei :sweat:

Kan godt legge ut flere bilder av støpefeil/luftblærer hvis noen er interessert...

navette_gelcoat12.jpg

navette_gelcoat01.jpg

navette_montering02.jpg

navette_montering04.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har noen erfaringer med Navette 540, dette seg også ut til å være en båt som selges ny uten motor og til nøds kan greie seg med en 50 hester

Navetten må nok ha 70 hk hvis det skal være noe fres... men i nødsfall så planer den vel med 50 hk med 1-2 personer i skulle man tro.

Har nettopp montert 90 hk på min nye navette, så blir jo spennende å se om man kan nærme seg 40-knop merket.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Da ble det endelig båtkjøp. Av alle båter ble det en Hydrolift F-23 Fisher. Den viste seg å passe perfekt til listen over ønsker og krav jeg hadde satt opp i vinter. Prisen var forsåvidt grei, 160000,- med en VP TAMD22 på 98HK. Jeg hadde nok litt bange anelser da jeg kikket i maskinrimmet under prøveturen og jammen fikk jeg rett. Det hele endte med at jeg måtte ut med motoren for å skifte div slanger, turbo og eksosbend. Heldigvis så vekslerene greie ut. Topp, stempel, veiv osv kjenner jeg ikke tilstanden på, men motoren starter lett og bruker ikke nevneverdig med olje.

Toppfarten ligger rundt 30 GPS knop, noe som er hele 6 knop under det Hydrolift oppgav som toppfart i kontrakten med kjøperen i 1999. Om dette er et vel optimistisk anslag eller at det indikerer lavere ytelse på motoren enn da den var ny er jeg ikke sikker på. Skulle jeg hatt ny motor ville jeg nok valgt mer enn 100hk, selv om vi skjelden kjører fortere enn 23-24 knop. Det som er mest praktisk med denne båten i forhold til Terhien at en slipper å fylle drivstoff til stadighet. 22 liters tank er en mare i forhold til 120 liter. Båten er også overaskende stødig og veldig grei til fisking.

Er det forresten noen som vet hva som er forskjellen på Hydrolifts Fisher modetter kontra de vanlige?

Gratulerer med linjelekker båt. :sailing:

Sjelden mer enn 23-24 knop med den der - det blir vel vanskelig holde farten så lav med det skroget? :sleep:

Fornøyd med egenskaper i motsjø og medsjø av noe størrelse?

Jaså, skifte turbo?. Kjøpte "slik som forevist", da?

Hvor mange lapper ble det ekstra - om det er lov å spørre. Og hvor kjøpte du turbo'en?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Båten oppfører greit i bølgene, kanskje ikke så godt som jeg håpet ut i fra hva jeg har lest og hørt. Jeg synes det slår en del i motsjø men ikke i nærhet av hva det gjorde med Terhien. Etter hva jeg har forstått er skroget 15 år gammelt, mulig det har skjedd en del på disse årene og at feks en Yamarin eller Buster i tilsvarende størrelse er vel så gode i sjøen, ikke vet jeg.

Turboen kjøpte jeg hos GK turboservice. Den kostet ca 9000,- noe som var en rimelig turbo i følge de som har greie på det.

Jeg var klar over at Wastegate'en var rustet fast da jeg kjøpte båten. Denne fikk jeg løsnet, men den var så pass stør at den ikke fungerte skikkelig. Det som bekymerer meg litt et at den tidligere eieren har kjørt rundt med alt for høyt ladetrykk. Håper bare at mototren ikke har tatt skade av det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...