Jump to content

Vassutskiljar. Nok ein grunn til å hata Volvo Penta

Ask

Recommended Posts

Det er i mine øyne totalkt unødvendig å ha verktøy i metrisk og tommestørrelse med seg på tur. Det er vel stort sett selvmekkerene som kan tenkes å ha det. Det burde i 2010 kunne monteres motorer og det tilhørende med en fast skruenorm. det ligger også et sikkerhetsaspekt i dette.

Enig i dette med sikkerhetsaspektet. Nå skal man ha klart for seg at omtrent halvparten av den mekkende verden er 'imperial', tommer. Om man har så lite forståelse for at både tommer og millimeter kan forekomme, så bør man kanskje innse at egen kompetanse er så lav at man burde avholde seg fra å skru på tekniske ting. Muligheten for at man skulle kunne fikse noe som helst til det bedre må anses som fragmentarisk. I stedet for verktøy burde man heller være oppegående på kommunikasjon og logistikk, slik at man kan få nødvendig hjelp innenfor de geografiske områder man ferdes. Og så får man heller overlate mer til dem som kaller seg fagfolk, til tider en nokså difus ansamling mer eller mindre utdanna personell.

Hulda er av denne difuse gruppen. Så vidt jeg husker har jeg med 5/16", 3/16" og 1/4" i tillegg til vanlig verktøy. Mesteparten av det jeg trenger rummes i en plastkuffert med diverse greier, kjøpt hos Biltema. I tillegg drasser Hulda rundt med noen hundre kilo 'litt av hvert'. Dette 'litt av hvert' har jeg de siste fem årene hatt planer om å lempe ut av båten.

Redigert av Hulda (see edit history)
I tillegg drasser Hulda rundt med noen hundre kilo 'litt av hvert'. Dette 'litt av hvert' har jeg de siste fem årene hatt planer om å lempe ut av båten.

Må ikke finne på det. Kan banne på at du første tur etter å ha lempet alt "unødvendig" på land trenger, noe av det. :lol:

Det er iallefall sånn hue mitt er skrudd sammen. tør ikke hive noe på land, "kan jo en dag få bruk for det".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Verden består av tommeskruer og millimetergjenger og slik håper jeg det fortsetter å være. Ellers vil det jo være bortkastet med verktøy i både tommer og millimeter... :wink:

Fra spøk til revolver. Alle motorprodusenter bruker underleverandører og nå har det seg slik at man velger underleverandør som lager utstyr som svarer til produsentens krav til kvalitet. Og pris....... Hvis det er en amerikaner som lager verdens beste dingseboms som volvo trenger så kommer denne med tommeskruer.Europeere bruker millimeter og amerikanerene nekter plennt å gi slipp på tommene, sånn er det bare.

Yanmar leverer motorer med Mercruiser drev. Gjett hvilke gjenger det er på Mercruiser drev da..!!!! Håper det er yanmar fanatikere som kommer med beste svaret....

Europeere bruker millimeter og amerikanerene nekter plennt å gi slipp på tommene, sånn er det bare.

På mine Polaris snøscootere, produsert i tjukkeste Minnesota, så er alt av motor metrisk, alt av chassis i tommer. No big deal. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Volvo Penta er INGENTING og elske vell :confused: Nesten Alle jeg kjenner med VP har problemer hver sesong.. Har alldri hørt om noen som har hatt problemer men YANMAR<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3 :flag:

<3

<3<3

<3<3<3

<3<3 <3 <3

<3YANMAR<3

<3<3<3<3<3<3

<3<3<3<3<3<3<3

<3<3<3<3<3<3<3<3

<3<3<3<3<3<3<3<3<3

<3<3<3<3<3<3<3<3

<3<3<3<3<3<3<3

<3<3<3<3<3<3

<3YANMAR<3

<3<3<3<3

<3<3<3

<3<3

<3

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Volvo Penta er INGENTING og elske vell :confused: Nesten Alle jeg kjenner med VP har problemer hver sesong.. Har alldri hørt om noen som har hatt problemer men YANMAR<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3 :flag:

<3

<3<3

<3<3<3

<3<3 <3 <3

<3YANMAR<3

<3<3<3<3<3<3

<3<3<3<3<3<3<3

<3<3<3<3<3<3<3<3

<3<3<3<3<3<3<3<3<3

<3<3<3<3<3<3<3<3

<3<3<3<3<3<3<3

<3<3<3<3<3<3

<3YANMAR<3

<3<3<3<3

<3<3<3

<3<3

<3

Beklager å måtte si det, men dette er like useriøst som å påstå at Brann er best eller eller min far er sterkere enn din far..... ingen har til dags dato klart å lage verdens beste maskin og det kommer heller aldri noen til å klare.

. Har alldri hørt om noen som har hatt problemer men YANMAR<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3 :flag:

Det holder nå Sjømann22. Regner med at alle har tatt pointet, at du med din lange erfaring har konkludert at Yanmar er ett problemfritt motor merke.

Foresten var det ikke noe om Yanmarene til deg og bestefaren din for noen uker siden, eller var det samme motoren? Nei, jeg husker helt sikkert feil :wink:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Det holder nå Sjømann22. Regner med at alle har tatt pointet, at du med din lange erfaring har konkludert at Yanmar er ett problemfritt motor merke.

Foresten var det ikke noe om Yanmarene til deg og bestefaren din for noen uker siden, eller var det samme motoren? Nei, jeg husker helt sikkert feil :wink:

Dette var 2 stk. Yanmar YSB12G fra 1970. Er det ikke normalt att en diesel motor ryker etter 40 år? Bare det att en så lett bygd motor holder så lenge, sier litt om hva Yanmar er i forholdt til volvo penta :giggle:

Vi med volvo liker ikke bare og sitte og se på motoren, vi vil ut på vannet og bruke motoren også. :lol::flag:

Du må jo kjøpe motoren før du kan bruke den? :giggle:

Jeg sa at han måtte gå inn der og se på en Yanmar motor. Så sier du at dere med volvo liker heller og kjøre motoren, og ikke bare se på den. Han må jo innpå siden for og se på en ny Yanmar, FØR han kan kjøpe den, og FØR han kan bruke den! :yesnod:

Jeg syntest bare det er så rart at kjølesystemet har røket på 3 av motorene til noen jeg kjenner. samt. mye utlegg på deler som har røket :confused: Lurer også på hvorfor Bjordal & Madsen har folk i kø med VP motorer som trenger overhaling og skifting av diverse deler. Og ikke fortell meg at dette ikke er sant, for jeg jobber på BM innimellom. Og verkstedet er FULLT! :nonod:

Glaset i vassutskiljaren treng å vaskast innvendig. Å skru dette av fordrar eit verkty eg ikkje har.

Eg spør meg sjølv om VP går inn for å gjera det vanskeleg for folk, eller om dei gjer slikt for å selga eit spesialverkty til ein blodpris.

For å komme litt tilbake til start i denne tråden, problemet er at det er brukt en type skruer du mangler verktøy til. Kjøpte man en sykkel for 30-40-50 år siden, fikk man som oftest med en universalnøkkel som passet til alle skruer og muttere som var brukt. I en ideell verden kunne sikkert dette videreføres til dagens båter, biler og andre gjenstander man kjøper, men slik er det ikke. Som nevnt i flere tråder, er filterhuset i ditt tilfelle produsert av en underleverandør, og ikke VP selv. At motivet for å bruke denne skruedimensjonen er pur fa..skap, eller behov for å selge spesialverktøy, faller på sin egen urimelighet! Forøvrig vil en vanlig bitsholder til drill være 1/4", og det tipper jeg du har i verktygslådan?

Redigert av sumo (see edit history)

jeg har tilgode å ikke finne det verktøyet jeg trenger på biltema jeg. De har da både tommer og mm og cm. Men når trådstarter er forbanna på VP fordi de ikke har brukt skruer som han har verktøy til i verktøykassa si så blir det jo litt vanskelig for VP kanskje - eller er det jeg som ikke har fått med meg hva "customizing" betyr?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Er som regel Racor som leverer VP's dieselfiltre

Det deler seg vel omtrent likt mellom CAV og Racor. Ellers så kjører gjerne GM i millimeter. Min ca. 1985 mod. V8 fra tjukkeste USA er i mm. Men glødepluggene er inch. Kjøper man en tilsvarende V8 bensin, så er den mm. Den er installasjonsmessig lik dieselen. Men pluggene på bensinmotoren er inch. Så man burde vel hate GM mer enn Volvo. Jeg har i grunnen aldri fundert over dette, men plukket fram Biltemaverktøyet og skrudd ivei.

Redigert av Hulda (see edit history)
Men når trådstarter er forbanna på VP fordi de ikke har brukt skruer som han har verktøy til i verktøykassa si så blir det jo litt vanskelig for VP kanskje

Det er nok neppe meningen at en bil skal kunne reppareres med det verktøyet som ligger i posen ved reservehjulet heller.

Her er det kun verktøy etter withworth-standard som gjelder. Denslags verktøy er vanskelig vare i dag.

Ikke si det, jeg trodde jeg kjøpte et pipesett i tommer av produsent merke withworth (trodde dette var en en produsent på lik linje med andre som lager piper) på Ebay. Og endte opp med noen piper jeg ikke kan bruke til noe :headbang: . Så hvis noe en trenger withworth piper fra 1/8" TOM 5/8" selges det billig.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...