Jump to content

Vassutskiljar. Nok ein grunn til å hata Volvo Penta

Ask

Recommended Posts

Spesielt interesserte kan sjekke denne som omhandler spanner jaw sizes:

http://www.sat.dundee.ac.uk/~psc/spanner_jaw.html

Nå forstår jeg hva du mener! Var ikke klar over det tilfeldige opphavet til nøkkelvidden på W skruer/mutre. Artig artikkel :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)
Hvordan ser denne vannutskilleren ut, eneste jeg har sett på en VP motor er den vanlige CAV typen:

volvo_vannutskiller.jpg

Siden Glaset er festa med fira boltar må dette tydligvis være noe annet.

Enig, og vannutskilderen er ikke en motordel, selv om jeg ikke er noen volvoelsker så vil jeg ikke skylde på motoren, og derved hisse opp alle volvoeiere unødig:eek: . Skaff deg riktig verktøy eller skift ut saken. Kun en bolt å ta løs på CAV.

Jeg syntest bare det er så rart at kjølesystemet har røket på 3 av motorene til noen jeg kjenner. samt. mye utlegg på deler som har røket :confused: Lurer også på hvorfor Bjordal & Madsen har folk i kø med VP motorer som trenger overhaling og skifting av diverse deler. Og ikke fortell meg at dette ikke er sant, for jeg jobber på BM innimellom. Og verkstedet er FULLT! :nonod:

Dette synes å være en merkelig policy at B&M's "ansatte" sprer subjektive meninger om sine kunder. Når jeg legger igjen tusenvis av kroner hos et profesjonelt verksted, enten det er bil eller båt, så forventer jeg at de er såpasss proffe at mitt kundeforhold ikke blir gjenstand for denne typen publisering.

Lurer også på hvorfor Bjordal & Madsen har folk i kø med VP motorer som trenger overhaling og skifting av diverse deler.

Når 3 av 4 båtmotorer som blir solgt her i landet er av merket VP, er det jo rimelig selvfølgelig at du også vil finne mange av disse på verkstedene. Hvis verkstedet i tillegg er VP forhandler, ja da sier det meste seg egentlig selv... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mitt inntrykk er at mange av de motorene som trenger overhaling kanskje ikke har hatt det så godt.

Jeg var på et møte hos VP for noen år siden i en annen anledning, og da spurte jeg dem om hvilke syn de hadde på dieselfiltre. Svaret jeg fikk var at båtbyggerne sjeldent fulgte anbefalingene de gav for motorene.

Det ville være interessant å høre hvilken type filter som er montert i Bitteliten sin båt, for NW pleier å være flinke til å montere det som anbefales eller bedre.

Her står det Racor filtre. Desverre bare enkle - jeg skulle gjerne hatt doble med mulighet for å bytte under fart.

MEN filtrene har tappekraner i bunnen som gjør at jeg uten verktøy kan sjekke om det er vann i bunnen av de. Det er kjekt. Jeg monterte det på vår forrige båt også. Det kostet 75 kroner per ventil og ble skaffet fra Racor importøren

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det er vel slik at de som produserer billige båter sparer på mye av det som ikke synes så godt, nettopp å holde prisen nede. Motorene klarer ikke å konvertere til å gå på dårlig diesel og vann om dette skulle bli nødvendig uansett hva båten heter.

Men det er jo mulig å ta denne kostnaden og skifte ut filtersystemet i ettertid, -og eller gjøre som Bitteliten å modifisere noe for å gjøre hverdagen enklere og bedre.

En kjenning av meg monterte doble Rakor med alarm på en helt ny båt og han fikk bruk for alarmen første sesongen. Først trodde han vannet hadde kommet inn under bunkring, men feilen viste seg å være dårlig konstruert utlufting til tanken.

Motorene takler jo ikke vann i drivstoffet særlig godt, og det spørs om ikke et bedre egnet filtersystem kan være verdt pengene på litt sikt. Hvis jeg ikke husker feil så rapporterte redningsselskapet at strøm og drivstoff var de hyppigste årsakene til behovet for assistanse på sjøen.

Nå tåler kanskje Sabb motorene dårlig diesel bedre enn nye CR motorer uten at jeg vil påstå Sabb ligger lenger fremme teknologisk sett av den grunn, og dieseldyrene formerer seg jo først og fremst i drivstofftanken uansett. Får man alarm tidlig så vet man jo at problemet stammer fra drivstofftankens innhold.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...