Jump to content

noen med kjennskap til askeladden 445 chaser

bademann

Recommended Posts

Vurderer å gå for en askeladden 445 chaser. Finner lite på nettet om denne båten. Noen her med erfaringer?

Er ute etter en liten daycruiser som kun blir brukt til dagsturer. Skal ikke ha båtplass, men setter den ut ved behov. Kunne egentlig tenkt meg en skjærgårdsjeep, men skulle det komme en liten skur, eller være litt sjø. Synes jeg kalesjeløsninger på disse ikke er bra. Fruen er og litt smånervøs på sjøen, og føler seg litt tryggere i en liten daycruiser,.....tror jeg :-) Har ikke mye erfaring på sjøen enda, og lurer på om en Chaser kan være en grei nybegynner båt.

Hei. Jeg har hatt askeladden 475 (1 år), askeladden 515 (4 år) og 535 (1 år). Har ikke hatt 445 chaser, men har en del erfaring med den siden en venn har den modellen.

Gode båter. Jeg har hatt lite feil på båtene mine. Han jeg kjenner som har 99 modell 445 har byttet wire til styring (den røk for 2 år siden) samt byttet noe på elopplegget. Ellers ingen feil. Noen (nesten alt garantiting da båtene var nesten nye) har det vært på mine også, men ingenting alvorlig... Og forhandlerne var alltid veldig grei til å ordne det som var! (Askvik maritim + båtens beste)

445 er god i sjøen, størrelsen tatt i betraktning. Men de er små! Hvis dere en gang iblandt skal være flere enn 4 personer blir den ihvertfall for liten. Jeg ville derfor heller vurdert 475 som koster ca det samme, men som er en skjærgådsjeep. Jeg følte den var enda litt bedre i sjøen, men det er nå min oppfatning....Selvom det ikke er populært å sitte helt fremme har du muligheten til å få litt bedre vektfordeling som ihvertfall trengs når du med mange folk skal opp i plan. Bortsett fra en liten prøvetur med en 50hk 4takt er min erfaring med 445 en 50 hk totakt. 50 hk bør du ha, 40 antar jeg blir knapt og 60 hk er ikke godkjent...

Skal du kjøpe brukt er det forøvrig vesentlig flere 475 å velge mellom. (den er godkjent for 60hk)

Jeg har lagt merke til at det står litt stille for mange av bruktsalgene da mange av båtene har ligget lenge på finn. (Kan ha med konkursen å gjøre....da ble mange båter solgt billig...)

(Min 535 med 90 optimax solgte jeg for 189.000 i fjor høst) Selvom fabrikken gikk konkurs har man reklamasjonsrett ovenfor forhandler (såfemt de eksisterer)

Askeladden er så absolutt fornuftig førstebåt. (Det var 475en for meg)

Vil anbefale deg å ta en prøvetur med en båt så finner du raskt ut hvilken type som passer best for deg. Både 445 og 475 er ihvertfall båter jeg selv ville vurdert.

Lykke til

Redigert av bavariaeier (see edit history)
Vurderer en Chaser med 50 totakt mercury. Båt og motor 2000 mod. Hvordan vil forbruket ligge med denne kombinasjonen, og er mercury greie motorer? Har bare erfaring med mindre yamaha.... 9,9 firetakteren bruker jo ikke bensin.... :smiley:

På full gass mener jeg å huske at askeladden oppgav at 4takt brukte 17 liter i timen

Tommefingerregelen på de gamle totaktsmotorene var vel halvparten så mange liter som hk; det skulle bli CA 25.

Men så bruker du en del mindre når du trekker av litt på gassen.

Hva må du betale for denne da?

(var obs på at ikke alle har kalesje; det var nemlig ekstrautstyr...)

Da blei jeg skipper for første gang!!! :flag:

En liten kjekk daycruiser som jeg tror vil passe oss perfekt. Uansett, som cruiseskip å regne i forhold til 10 fots gummijolla med 9,9 som vi putret rundt med ifjor :lol:

Takker for all hjelp sålangt. kommer nok flere spørsmål etter hvert........som, hva er høyre og venstre på båten....

Hilsen kæpt`n

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...