Jump to content

hvor stor dynamo kan jeg ha til volvo pente md 2 ?

harry92

Recommended Posts

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
heisann

jeg har en volvo penta md 2 25 hk med 80 anper dynamo og har lyst på en større en men en som ikke er for stor eller for dyr?

noen forslag?? :flag:

mvh mathias

Tror standard er 40a eller 60a, men du kan sette inn så stor dynamo som du ønsker bare den passer på motoren. Den skal være diger dersom den ikke kan drives med 25 hk :wink:

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Om du kke allerede har, så skaff deg en ekstern regulator først.

Jeg er godt fornøyd med denne, PDAR: http://www.tbbecker.de/stregulatorer.htm

Dette lurer jeg litt på.. Hva er en eksern regulator? og hvordan brukes/monteres denne? :confused:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Regulatoren sørger for at ladestrømmen holdes opp ettersom batterispennigen stiger.

Mao dynamoens kapasitet utnyttes bedre, det går fortere å lade opp, tildels veldig mye fortere.

En bypasser eller overstyrer dynamoens egen regulator, det er en grei liten operasjon som innebærer litt lodding.

Det er skrevet side opp og side ned om regulatorer og dynamoer om du søker litt her.

• 3 uker senere...

da skulle 80 A holde lenge! Om du ikkje får tatt ut nok effekt ut av en 80 A dynamo bør du heller sjå på reguleringa av den du har og evt sette opp farta på den med andre reimhjul. Med større dynamo blir det gjerne til at at du må ha dobble reimhjul.

Ellers har biltema 100A til en billig penge

jeg trenger en stor dynamo til båten har en forsterker til anlegget mitt som trekker 540 watt ....

Trekker anlegget ditt 540W fra batteriet eller er det 540W musikk effekt du snakker om? En radar på 2Kw trekker ikke 2000W og et ekkolodd på 1000W trekker ikke 1000W

En annen ting er at lyden av bølgeskvulp blir borte. Veldig undervurdert lydbilde. Skvulp, skvulp....

50 ampere x 14 volt = 700 watt.

1 Hk = 745 watt.

Hvis vi sier reimen trekker 45 watt så har du en 100 % effektiv generator som ikke utvikler noe varme i det hele tatt.

Dette er svært bra sammenlignet med de beste jeg har målt. Har dog ikke målt Transmotoren som bare ligger og ligger klar stakkar.

noen forslag?? :flag:

Ja.

Prestolite 70A = 1795,-

Prestolite 90A = 3463,-

Inkl. mva. , passer de fleste Volvo og kan bestilles hos alle uavhengige bildeleforhandlere,

men er også alltid på lager i Larvik.

Passende Boschtyperegulator -som kan justeres- = kr. 251,-

Hvis ønsket så kan den leveres ferdig forberedt for paralellt tilkobling av ekstern regulator.

Fra Larvik kan den leveres både persønlig og fritt frem til Sandefjord,

fordi jeg skal dit likevel enten i dag eller i morgen.

Etter hvert etter avtale.

Så har du noe alternative til. :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

jeg har en volvo penta md 2 25 hk med 80 anper dynamo og har lyst på en større en men en som ikke er for stor eller for dyr?

Hvorfor har du lyst på en større dynamo? Jeg har en sønn som har litt dilla på musikk i bilen sin. Han har en 1500W forsterker, svær basskasse og div. andre høytalere. Bilen er en gammel golf med standard dynamo og dette spiller bra det. Tilogmed fultlyset virker. Jeg kan ikke tenke meg at du ikke har nok strøm. 540 W musikkanlegg trekker ikke 540W. Det du trenger er et hørselvern slik at du hører hva folk sier på pleiehjemmet om endel år.

Har du testa anlegget i båten?

Motoren din ble ikke utstyrt med en 80 ampere dynamo fra fabrikken, så noen har vel gjort en endring allerede. Jeg foreslår at du sjekker hvor effektivt systemet ditt virker i dag før du lar deg lede ut av en allerede ukjent situasjon.

Jeg foreslår at du omformulerer spørsmålet ditt i retning av hvordan sjekker jeg effekten i et ladeanlegg og hvor stor belastning tåler en dynamo drivreim med en bredde på 10 millimeter.

Det fine med å kjenne til den rådende situasjonen er at man har lettere for å gjøre noen fornuftige valg og spare penger på samme tid.

Dette rådet var gratis og ble gitt i beste mening da jeg ikke har noe å selge deg uansett.

Igjen er denne tråden på ville veier.

Spørsmålet er om en 80A dynamo kan trekke et musikkanlegg på 540 W. Noe jeg fast bestemt mener den kan. Batteriet virker som en kondensator i det basshøytaleren trekker til for fullt, og middeleffekten er langt lavere enn 540W. 540 W musikkeffekt er svært lite i bilstero sammenheng. Bruk heller penger på skikkelige kabler til anlegget. Du kan også montere en kondensator til å ta seg av de største strømspissene. (Selv om dette er veldig dyrt).

Leter du litt på div. bilforum vil du fort finne svar.

...jaja.. det er klar av fordel hvis man klarer å lese riktig... :rolleyes:

Jeg hadde i hele tida tallet "25" i hodet

Da skjønnter jeg først nå at det allerede finnes en 80A-dynamo.....

Sorry. :rolleyes:

hvordan kobler man opp no slikt når man har 2 batteribanker med 2 forskjellige typer batterier som er skilt av med en slik ?

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2365...upkey=006002043

På basis så som det er vanlig:

Spenningsmålingen av en regulator med ekstern sense -må- kobles foran velgeren,

slik at den aldri mister kontakt til batteriene som skal lades.

Tillegg siden du spør målrettet om Sterling:

Selv hvis den mister kontakt pga. feil bruk finnes det ingen -særlig- fare siden DARog PDAR

både senser og har overspenningsvern også på dynamoet.

Utgående i fra batteriene:

Mht. forskjellige type batterier er man nødt til å justere etter batteriet som takler minst,

og det gjelder både spenning, temperatur og utjevningstid.

Men det er noe man må være obs med uansett om det finnes ekstern regulator eller ikke.

:seeya:

Jørg

ps: Tippset mitt er også gratis,

og allminnelig siden man kan kjøpe alt på flere steder,

og (red.: var opprinnelig tenkt..) etter spørsmål av trådstarteren

og andre medlem begge to. :saint:

Tillfreds, Ole Petter, eller skal jeg helst skrive det også på min avatar? :smiley:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...