harry92 Startet 7.Mars.2010 Del på Facebook Startet 7.Mars.2010 heisann jeg har en volvo penta md 2 25 hk med 80 anper dynamo og har lyst på en større en men en som ikke er for stor eller for dyr? noen forslag?? mvh mathias Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Trenger du større enn 80 amp da..? Eller har den paia så det er derfor du skal ha ny? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Du skulle no vell klare og lade opp batteriene dine med en 80 amp. dynamo vell?? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
avmønstret5 Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. heisann jeg har en volvo penta md 2 25 hk med 80 anper dynamo og har lyst på en større en men en som ikke er for stor eller for dyr? noen forslag?? mvh mathias Tror standard er 40a eller 60a, men du kan sette inn så stor dynamo som du ønsker bare den passer på motoren. Den skal være diger dersom den ikke kan drives med 25 hk Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Om du kke allerede har, så skaff deg en ekstern regulator først. Jeg er godt fornøyd med denne, PDAR: http://www.tbbecker.de/stregulatorer.htm Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Om du kke allerede har, så skaff deg en ekstern regulator først.Jeg er godt fornøyd med denne, PDAR: http://www.tbbecker.de/stregulatorer.htm Dette lurer jeg litt på.. Hva er en eksern regulator? og hvordan brukes/monteres denne? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
SamH Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Regulatoren sørger for at ladestrømmen holdes opp ettersom batterispennigen stiger. Mao dynamoens kapasitet utnyttes bedre, det går fortere å lade opp, tildels veldig mye fortere. En bypasser eller overstyrer dynamoens egen regulator, det er en grei liten operasjon som innebærer litt lodding. Det er skrevet side opp og side ned om regulatorer og dynamoer om du søker litt her. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Interisant!!! Du sier det er en liten lodde jobb? hva må loddes og hvor skal det loddes? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
SamH Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Du finner manualen for PDAR her, der er det og instruksjon for hvordan du skal endre dynamoen http://www.sterling-power.com/images/downl...instruction.pdf Det finnes også andre som leverer regulatorer, ladac f eks har også liknende. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 En 12 volt dynamo trekker ca 1 Hk pr. 25 ampere ladestrøm, og det er som oftest reimen som legger føringer for hvor kraftig dynamo som kan monteres. Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 25.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 ja, jeg trenger en stor dynamo til båten har en forsterker til anlegget mitt som trekker 540 watt så må ha noe og lade dette med vettu Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 da skulle 80 A holde lenge! Om du ikkje får tatt ut nok effekt ut av en 80 A dynamo bør du heller sjå på reguleringa av den du har og evt sette opp farta på den med andre reimhjul. Med større dynamo blir det gjerne til at at du må ha dobble reimhjul. Ellers har biltema 100A til en billig penge Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 jeg trenger en stor dynamo til båten har en forsterker til anlegget mitt som trekker 540 watt .... Trekker anlegget ditt 540W fra batteriet eller er det 540W musikk effekt du snakker om? En radar på 2Kw trekker ikke 2000W og et ekkolodd på 1000W trekker ikke 1000W En annen ting er at lyden av bølgeskvulp blir borte. Veldig undervurdert lydbilde. Skvulp, skvulp.... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 En 12 volt dynamo trekker ca 1 Hk pr. 25 ampere ladestrøm, Min dynamo og alle andre dynamoer jeg har vert borti trekker under 400w fra motoren for og produsere 25A til 12V batteribank. Det vil si at en får ut bortimot 50A pr HK fra motoren. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 50 ampere x 14 volt = 700 watt. 1 Hk = 745 watt. Hvis vi sier reimen trekker 45 watt så har du en 100 % effektiv generator som ikke utvikler noe varme i det hele tatt. Dette er svært bra sammenlignet med de beste jeg har målt. Har dog ikke målt Transmotoren som bare ligger og ligger klar stakkar. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Selve dynamoen har en svært høy virkningsgrad, men en har bortimot 10% tap i likeretteren på et slikt bedritent 12V anlegg. Så om en finregner på det får en vel ut 43A pr HK med 14V ladespenning om en forutsetter 45w tap i reimen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 noen forslag?? Ja. Prestolite 70A = 1795,- Prestolite 90A = 3463,- Inkl. mva. , passer de fleste Volvo og kan bestilles hos alle uavhengige bildeleforhandlere, men er også alltid på lager i Larvik. Passende Boschtyperegulator -som kan justeres- = kr. 251,- Hvis ønsket så kan den leveres ferdig forberedt for paralellt tilkobling av ekstern regulator. Fra Larvik kan den leveres både persønlig og fritt frem til Sandefjord, fordi jeg skal dit likevel enten i dag eller i morgen. Etter hvert etter avtale. Så har du noe alternative til. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BMP Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 noen forslag?? Denne. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 jeg har en volvo penta md 2 25 hk med 80 anper dynamo og har lyst på en større en men en som ikke er for stor eller for dyr? Hvorfor har du lyst på en større dynamo? Jeg har en sønn som har litt dilla på musikk i bilen sin. Han har en 1500W forsterker, svær basskasse og div. andre høytalere. Bilen er en gammel golf med standard dynamo og dette spiller bra det. Tilogmed fultlyset virker. Jeg kan ikke tenke meg at du ikke har nok strøm. 540 W musikkanlegg trekker ikke 540W. Det du trenger er et hørselvern slik at du hører hva folk sier på pleiehjemmet om endel år. Har du testa anlegget i båten? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Og hvis ikke batterikapasiteten er tilsvarende så blir også den største 200A-dynamoen svært rask til en 40A-dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Motoren din ble ikke utstyrt med en 80 ampere dynamo fra fabrikken, så noen har vel gjort en endring allerede. Jeg foreslår at du sjekker hvor effektivt systemet ditt virker i dag før du lar deg lede ut av en allerede ukjent situasjon. Jeg foreslår at du omformulerer spørsmålet ditt i retning av hvordan sjekker jeg effekten i et ladeanlegg og hvor stor belastning tåler en dynamo drivreim med en bredde på 10 millimeter. Det fine med å kjenne til den rådende situasjonen er at man har lettere for å gjøre noen fornuftige valg og spare penger på samme tid. Dette rådet var gratis og ble gitt i beste mening da jeg ikke har noe å selge deg uansett. Sitér dette innlegget Link to post
kællen Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 (redigert) http://www.tbbecker.de/stregulatorer.htm hvordan kobler man opp no slikt når man har 2 batteribanker med 2 forskjellige typer batterier som er skilt av med en slik ? http://www.maritim.no/product.aspx?id=2365...upkey=006002043 Redigert 26.Mars.2010 av kællen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blycher Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Den dynamoen du har er mer enn kraftig nok,det du er avhengig av er et godt batteri og ikke minst en god kondensator for en forsterker på mellom 500 og 1000watt ville jeg hatt en kondensator på 1 Farrad. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Igjen er denne tråden på ville veier. Spørsmålet er om en 80A dynamo kan trekke et musikkanlegg på 540 W. Noe jeg fast bestemt mener den kan. Batteriet virker som en kondensator i det basshøytaleren trekker til for fullt, og middeleffekten er langt lavere enn 540W. 540 W musikkeffekt er svært lite i bilstero sammenheng. Bruk heller penger på skikkelige kabler til anlegget. Du kan også montere en kondensator til å ta seg av de største strømspissene. (Selv om dette er veldig dyrt). Leter du litt på div. bilforum vil du fort finne svar. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.Mars.2010 Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 ...jaja.. det er klar av fordel hvis man klarer å lese riktig... Jeg hadde i hele tida tallet "25" i hodet Da skjønnter jeg først nå at det allerede finnes en 80A-dynamo..... Sorry. hvordan kobler man opp no slikt når man har 2 batteribanker med 2 forskjellige typer batterier som er skilt av med en slik ? http://www.maritim.no/product.aspx?id=2365...upkey=006002043 På basis så som det er vanlig: Spenningsmålingen av en regulator med ekstern sense -må- kobles foran velgeren, slik at den aldri mister kontakt til batteriene som skal lades. Tillegg siden du spør målrettet om Sterling: Selv hvis den mister kontakt pga. feil bruk finnes det ingen -særlig- fare siden DARog PDAR både senser og har overspenningsvern også på dynamoet. Utgående i fra batteriene: Mht. forskjellige type batterier er man nødt til å justere etter batteriet som takler minst, og det gjelder både spenning, temperatur og utjevningstid. Men det er noe man må være obs med uansett om det finnes ekstern regulator eller ikke. Jørg ps: Tippset mitt er også gratis, og allminnelig siden man kan kjøpe alt på flere steder, og (red.: var opprinnelig tenkt..) etter spørsmål av trådstarteren og andre medlem begge to. Tillfreds, Ole Petter, eller skal jeg helst skrive det også på min avatar? Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.