Jump to content

hvor stor dynamo kan jeg ha til volvo pente md 2 ?

harry92

Recommended Posts

Jeg foreslår at du omformulerer spørsmålet ditt i retning av hvordan sjekker jeg effekten i et ladeanlegg og hvor stor belastning tåler en dynamo drivreim med en bredde på 10 millimeter.

Hvorfor skal han omforme spørsmålet sitt? Han spør jo egentlig bare om det er nødvendig med en større dynamo for å drive stereoanlegget sitt.

Og da svarer jeg igjen. NEI det er ikke behov for større dynamo. Dermed basta. :smash:

Det du har behov for er gode ledninger med godt tverrsnitt. Kort avstand mellom forsterker og batteriet ditt. Og noe mot Tinitus.

Samt en ankringsplass et godt stykke unna der jeg ligger :lol:

Redigert av Pathfinder (see edit history)
NEI det er ikke behov for større dynamo.

......................................

Samt en ankringsplass et godt stykke unna der jeg ligger :lol:

Enig.

.............................

Faren for at det blir lengre bråk er skjelden i Sandefjord.

...kanskje han bygger allerede nå for det store slaget på St. Hans aften i Sandfjord?

Men for å konkurere der holder det antakeligvis verken med 540W eller 80A, så mye er nesten sikkert. :cool:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hvorfor skal han omforme spørsmålet sitt? Han spør jo egentlig bare om det er nødvendig med en større dynamo for å drive stereoanlegget sitt.

Jeg skjønner ikke at jeg skal ha bidratt til å spore av diskusjonen med mine innlegg. Det er etter min mening viktig å svare ut fra de forutsetningene man har for å sette seg inn i en situasjon, og mens du konsentrerte deg om å advare mot hørselsskader for å ikke spore tråden av så hadde jeg andre ting i hodet.

En oppsummering:

Motoren er allerede oppgradert på ladesiden, og reimen på denne motoren takler ikke særlig mer belastning enn en godt fungerende 80 ampere dynamo. Det kunne være greit å vite hvor godt systemet virker før noen kaster seg i bilen med en ny dynamo i bagasjen.

Jeg har dessuten observert at noen båteiere bruker strøm selv etter at motoren er stoppet, og således tenkte jeg at hvis dynamoen allerede virker, så kunne det være en ide å opplyse om at batteriene også vil ha betydning for hvor lenge stereoanlegget vil virke.

Alternativt kunne man montere en for stor dynamo som slurer og ha en sveivegrammofon i backup. Beklager ironien.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...