Jump to content

Anbefalinger på fastmontert VHF radio


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

I år har jeg måtte bruke min VHF'n flere ganger til viktige anrop. Sikkerhetsmessige anrop. Hver gang har jeg gått tom for batteri på min Simrad HT50, irriterende.

 

Er det noen som har noen fastmonterte typer og anbefale, jeg ønsker ikke superavangsert enhet. Finnes det VHF med innebygget antenne, eller må jeg montere et monster på båten?

 

Håper på noen gode forslag.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Det gjør vel det, bruker å lade batteriet hjemme.

 

Laderen er litt vanskelig å plassere derfor er det blitt slik. Må kanskje vurdere dette du nevner.

 

Med fastmontert VHF så har du utømmelig strømkilde, du har mic/høytaler (monofon) i ledning, du har høyere UT-effekt (25watt).

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har noen fastmonterte typer og anbefale, jeg ønsker ikke superavangsert enhet. Finnes det VHF med innebygget antenne, eller må jeg montere et monster på båten?

Monster? En antennepisk på under en meters lengde får du vel plass til?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

DEt hele kommer litt an på hvor mye penger du vil legge i dette. Simrad har modeller (f.eks. RS 81 og RS 82) som har skjult hovedenhet. Det eneste som er synlig er antenna og mikrofonrøret. De koster fort 10-12 tusen. Jeg er så misfornøyd med rekkevidden på min Garmin bærbare at jeg uansett skal ha en skikkelig VHF med god antenne.

Link to post
Share on other sites

Monster? En antennepisk på under en meters lengde får du vel plass til?

Det var også min første tanke  :cheers:

 

I tillegg må man være oppmerksom på at antennen omtrent er det viktigste i et slikt anlegg. En utvendig antenne vil være mange ganger så effektiv som den lille pisken man finner på håndholdte apparater  -  det kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

 

Min klinkende klare anbefaling er derfor ekstern antenne!

 

mvh

Poseidon

(Som har både håndholdt og faste VHF'er ombord, og derfor kjenner fordeler og ulemper....)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...