Jump to content

Spørsmål til vårens prosjekter - Comfortina 32


Bazze

Recommended Posts

Jeg driver å planlegger vårens gjøremål på båten, og har noen spørsmål.

 

Jeg ønsker å bytte ut fallene fra wire til tau. Grunnen er at jeg synes det skrangler en del inne i masten, og jeg syns de "løper" dårligere ved heising av seil.

- Er det noen som har erfaring fra dette på en Comfortina 32?

- Må jeg bytte trinsene i masten?

- Trekker man de nye fallene gjennom toppen eller bunnen av masten?

 

Også skal jeg bygge om uthal. Det gamle uthalet var også delvis med wire, og gikk svært tregt. Liten utveksling førte til at det var umulig å justere under seil. Ønsker også å trekke det tilbake til cockpit. Noen som har erfaringer med dette - og da spesielt ift utvekslingen?

 

For å øke komfortnivået et par knepp har også fruen bedt om varmtvannstank. Har noen erfaring med plassering av denne i en C32? Jeg vet at en mulig plassering er rett bak doskåla, men det synes jeg er litt skjemmende, samt at jeg ønsker en litt større tank. Såvidt jeg har skjønt har monteringshøyden til tanken også noe å si ift. kjølevannet til motoren.

 

Takk for svar.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Me hadde ein Targa 96 før. Der bytta eg frå wire til taufall. Trinsene har ulikt spor, men det gjekk fint òg der eg ikkje bytta trinsa.

Det enklaste er å prøva.

 

Eg synest det er best å tre i nye fall ovanfrå. Då blir det minst belastning på skøyten.

Men når du skiftar wirefall så er det enklast å sy tauendane saman kant i kant og deretter ha tape på skøyten.

Men då må du skifta dei nedanfrå. Det går nok fint det òg.

Alternativt så kan du jo bruka ein trekketråd først.

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Hei!

Skiftet storseilfallet (og bomløftet) fra wire til tau i fjor, i år står genuafallet for tur. Trinsene i toppen var godt slitt, så de måtte byttes. Fikk nye som passet fra With Marine i Asker. Vær oppmerksom på at det er viktig med godt feste mellom det gamle og det nye fallet når det skal trekkes gjennom masten. Da jeg skulle skifte røk festet, men ved å trekke to tynne trekksnorer gjennom med det gamle bomløftet, fikk jeg ordnet problemet.

 

Opplevde også at det gikk tregt å dra storseilet nesten til topps uten vinsjing. Smurte derfor sporet bak på masten med "drylube" før sesongen, det hjalp godt.

PS har Isomat-rigg

Link to post
Share on other sites

Ang skrangling inne i masten har jeg hatt samme problem og tror jeg har funnet svaret på min båt. Det finnes en kabelskinne for vhf kabel eller annet inne i masten, men kabelen som går fra antennen i toppen er ført ned gjennom det store hulrommet i masten. i og med at denne kabelen ikke er stram, som fallene, antar jeg at det er den som slår mot masten når jeg prøver å sovne. Skal prøve å tre en trekkfjær gjennom kabelskinnen nå i påsken, så får vi se hvordan det går...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...