Ask Startet 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2010 Hei Eg har ein undervasscooter eg brukar mykje. Den har eit 12 v blybatteri på 33 ah. Eg har òg eit på 27 ah, så eg kan ha to dykk utan å lada. Ladaren (230 v ac) brukar 12-14 timar på å lada opp eit batteri. Det er lenge med inverteren. Kan eg kopla batteriet parallelt med forbruksbanken 440 ah bly og lada scooterbatteriet på denne måten? Dette utan at motoren er i bruk? Kor lang tid vil det då ta å lada opp batteriet? Eg er takksam for svar. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) Om du bare kobler batteriene i paralell vil du få liten lading pga for lav spenning fra matebatteriene Men du kan for eksempel bruke en slik: Batteri til batterilader Hvis du tenker deg at batteriene i båten er fulladet vil de ha en spenning på ca 12,7 volt. Kobler du til de utsultede batteriene fra scooteren vil nok spenningen synke til 10,5-11 volt. Altså ikke mye å by på for et sultent scooterbatteri. Så du må nok via en batteri til batteri lader. Koster endel, men er vel eneste mulighet slik jeg ser det Redigert 8.Mars.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Om du bare kobler batteriene i paralell vil du få liten lading pga for lav spenning fra matebatterieneMen du kan for eksempel bruke en slik: Batteri til batterilader Hvis du tenker deg at batteriene i båten er fulladet vil de ha en spenning på ca 12,7 volt. Kobler du til de utsultede batteriene fra scooteren vil nok spenningen synke til 10,5-11 volt. Altså ikke mye å by på for et sultent scooterbatteri. Så du må nok via en batteri til batteri lader. Koster endel, men er vel eneste mulighet slik jeg ser det Hva skjer da når man kobler sammen et fulladet og et tomt batteri for så å koble dette til en (skikkelig 3 stegs) lader? Vil feks det fulle batteriet kunne ta skade av for høy ladespenning frem til det tomme er oppladet? (Jeg antar jo at at spenningen da blir noe midt i mellom og laderen gir strøm som taes opp av det tomme frem til det er oppladet, men dette kan jeg lite om) Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Jeg er heller ingen ekspert. Men de finnes her på forumet, og vil nok la høre fra seg. Umiddelbart vil jeg tro at følgende skjer. Det batteriet som trenger mest strøm vil ta ladestrøm både fra ekstern lader og etter noe tid også noe fra de andre fulladete batteriene slik at alt vil utjevnes. Men dette er ikke en ideell situasjon. Om de fulle batteriene tar skade kan jeg ikke bastant si, men at de kan begynne å gasse/overlade kan tenkes. I et slikt scenario ville jeg nok skilt batteriene med en vender eller en ladeautomatikk. Jeg lader ihvertfall ikke mine batterier slik. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Hva skjer da når man kobler sammen et fulladet og et tomt batteri for så å koble dette til en (skikkelig 3 stegs) lader?Vil feks det fulle batteriet kunne ta skade av for høy ladespenning frem til det tomme er oppladet? (Jeg antar jo at at spenningen da blir noe midt i mellom og laderen gir strøm som taes opp av det tomme frem til det er oppladet, men dette kan jeg lite om) Nei, det fulle batteriet vil ikke ta skade. Laderen vil jo sense kun EN spenning, og vil regulere total ladestrøm ut fra den. Ladestrømmen vil fordele seg på de to batteriene, bl.a. ut fra indre motstand. Det er ikke noe i veien for å gjøre dette, men det er ikke optimalt. Det beste er å ha en lader / ladeuttak for hvert batteri. Skal to eller flere batterier lades i parallell, bør de vær så like som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Takk Pathfinder og hei begge to. BBC virker fint men det går kanskje ikke helt så enkelt i dette tilfelle. BBC starter først når det finnes ladespenning på inngangen for ikke å tømme primærbatteriet. Det betyr minst 13,3V. og derfor må motoren startes, eller en solcelpanel/vindgenerator, m.m. Men en annen sake er at du først må sjekke hvordan batteriene skal lades. BBC tilbyr jo 4 modi, men det betyr ikke at det passer til småbatteriene som du har. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BMP Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Har brukt denne til og lade 12V batteri fra batteribanken i båten min med svert bra resultat. Lader opp et 30At batteri som er kjørt ned till ca 30% opp til 90% på et par timer. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 (redigert) Gjør så godt jeg kan Men, kan man egentlig lade dette scooterbatteriet uten å bruke dynamo eller annet ekstern ladning? Rakk ikke å se svaret til BMP- Han Pathfinder var for treig. Ikke bli redd nå BMP Redigert 8.Mars.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 BMP kom meg i forkjøpet, og da får jeg heller foreslå en annen fra Mastervolt. DC-DC converteren Magic kan du programmere som du vil, og jeg mener laveste inngangspenning er 11 volt. Den koster litt mer, men så kan den jo også gjøre mye mer. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Endelig bra du kom ut av skapet Ole Petter. Synes det er synd om dere undertrykker den kunnskapen dere har bare fordi dere er leverandører eller ressurspersoner. La heller alle oss andre dra nytte av den kunskapen dere besitter Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Endelig bra du kom ut av skapet Ole Petter. Jeg anser ikke meg selv for å være leverandør, og jeg er heller ikke i noe skap. Men jeg tenkte bare at når Sterling ikke kunne levere i dette tilfellet, så kunne man alltids være litt behjelpelig uten at det ble noe bråk. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Hei Takk for mange raske svar. Eg kan sjølvsagt kopla batteriet via skiljereleet, men då vil det berre bli lada når ein av motorane går. Dersom dei blir parallellkopla utan lading av noko slag, anna enn eventuelt litt frå solcellepanelet, vil ikkje då energien i batteria bli utjamna omlag slik som vatn i to kar? Ask Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Med mastervolt Magic programmerer du bare de inn og utkoblingskriteriene du vil ha, så ordnar det seg. Hvis du for eks. vil at ladningen skal opphøre når forbruksbatteriet kommer ned i 12,5 volt, så forteller du bare Magic modulen det. Jeg har en annen type på tunga som er noe billigere, men denne er ikke galvanisk skilt, men det betyr neppe noe i ditt tilfelle. Forskjellen på disse og den til Bema mener jeg er at du må selv skru av den til Bema når batteriet er fulladet, men den til Mastervolt kan settes opp som en lader. Programvaren ligger på nettet og er gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Eg kan sjølvsagt kopla batteriet via skiljereleet, men då vil det berre bli lada når ein av motorane går. Dersom dei blir parallellkopla utan lading av noko slag, anna enn eventuelt litt frå solcellepanelet, vil ikkje då energien i batteria bli utjamna omlag slik som vatn i to kar? Til svar på det første vil jeg si at dette er den enkleste og rimligste måten. Dessuten er det begrenset hvor mange dykk du kan ta i løpet av en dag. Lenge siden jeg jobbet som PADI instruktør men dykkertabeller finnes vel i dag også. Du vil mest sannsynlig få ladet scooteren 90 % på kort tid. Teori 2 er også riktig men ikke særlig effektiv eller gunstig for batteriene. Dessuten har du sikkert godt av litt trim. Undervannsscootere har jeg prøvd (og eid) men var ikke spes kuult. Stillhet er en undervurdert tilstand Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Kjøp en kartong med AGM batterier til Scooteren. Det er temmelig standard greier og de koster ikke all verden Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Dessuten har du sikkert godt av litt trim. Undervannsscootere har jeg prøvd (og eid) men var ikke spes kuult. Stillhet er en undervurdert tilstand Litt avsporing men den første utsegna er rett. Den andre er feil. Dykking med undervasscooter er utruleg kult, men det tek nokre dykk før ein blir vant med scooteren og får full glede av den. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Men jeg tenkte bare at når Sterling ikke kunne levere i dette tilfellet, så kunne man alltids være litt behjelpelig uten at det ble noe bråk. Tror du at Charles begynner å kjefte? Ingen fare, du er forholdsvis trygg. Så langt jeg vet nekter han å snakke tysk og skjønner helt sikkert ikke norsk. Men hvis du anbefaler noe som lader i fra batteri kunne det være lurt med også å forklare tydelig hvor grensen går når det ikke finnes lading på den primære. Derfor lager Sterling ikke alt, vettu, og hvis da er det driftsikkert etter installasjonen også uten at en må tenke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
FjordHT Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Vet ikke om du er elektrofreek, men hvis du kan tukle litt selv eller kjenner noen som kan hjelpe deg så finner du det du trenger hær :) http://ludens.cl/Electron/12Vcharger/12Vcharger.html Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Kjøp en kartong med AGM batterier til Scooteren. Det er temmelig standard greier og de koster ikke all verden Tja. Eg kjøpte ein nytt batteri i haust. Det kosta 1200 eks frakt. Eg synest det er nok. Ask Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Vet ikke om du er elektrofreek, men hvis du kan tukle litt selv eller kjenner noen som kan hjelpe deg så finner du det du trenger hær :) Tror det vil ta noe tid og lade opp batteriet til vannscoteren med den da den kun leverer 0,4A ladestrømm. Dingsten jeg bruker fra Bema leverer til sammenligning 12A og den kostet ikke mange kronene. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Tror du at Charles begynner å kjefte? Ingen fare, du er forholdsvis trygg. Så langt jeg vet nekter han å snakke tysk og skjønner helt sikkert ikke norsk. Jørg Ulike teorier i et hav av spørsmål om rett og galt. Strøm er VANSKELIG og ikke lett å forklare annet enn de gangene man går på ræva ned av stigen når man skifter lyspære. Et forsøk på en konklusjon er at: Nei du kan ikke lade scooteren med forbruksbatteriene dine. Sorry. Litt kan du lade de, men ikke helt. Hvis du vil det må du investere i ekstrautstyr. Ekstra utstyr er dyrt. Og etter 3000 dykk som meg ønsker du både scooteren og alt til h"#¤#" Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Du har nok rett i det. En liten glipp fra min side, fikk for meg at den leverte mere :) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 8.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2010 Ulike teorier i et hav av spørsmål om rett og galt. Strøm er VANSKELIG og ikke lett å forklare Nei, det går fint, enkelt, greit og det finnes vanligvis også mange muligheter. Jeg er bare litt forsiktig med å anbefale for mye fordi det er mange som bare alltid prøver uten å tenke. Det kan t.o.m. bli farlig og jeg ønsker ikke å utløse flere problemer enn det finnes allerede. Så, slutt for meg for i dag. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.