Jump to content

sabb/mitsubishi 30hk med Hurth gir, stopper i akterover


lakselusa

Recommended Posts

Hei,ein kvan med peiling,det eg lurre på med min sabb/mitsubishi 30 hk er at den stopper då eg setter den i revers.turtalet er 850 omdreininger då eg setter den i forover,den detter det vel 100 omdreininger,men da eg setter den i revers så detter den ned til 600 omdreininger og kveles.har noe vert borti dette mysteriumet.gear er hurt gr, ikkje hydrolikk.ingen dunkelyder eller noe. :confused: :confused:

Link to post

Nå kjenner ikke jeg gearet ditt, men i mitt gear er det en innretning som heter " take me home" eller noe slikt..

Det er rett og slett en liten ring jeg kan sette gearet i forover med.

 

Denne ringen ligger bak et lokk i toppen av gearet og ment til nødbruk.

Jeg fikk ved en feil flyttet på denne ringen en gang og da oppførte gearet seg slik at nå jeg satt det i rev. kveltes motoren..

 

Men om det er noe slik på ditt, det vet jeg ikke..

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Hadde for endel år siden helt maken motor og gearkasse i en båt.

Av og til hadde jeg samme problem som deg.

Dette skyldes at dette gearet ikke har lik utveksling forover og akterover. Husker ikke tallene, men antar at de står på gearet.

Uansett er det mindre reduksjon akterover enn forover, det betyr at propellen roterer raskere akterover enn forover på feks. tomgang og gir derfor en høyere belastning på motoren så den "kveles".

Løsningen er enten kjapt å gi gass eller å sette opp tomgangshastigheten noe. Å sette i fri og la båten miste det meste av farten før du setter i akterover vil også hjelpe.

Jeg regner med at propellen er tilpasset motor og båt slik at du ved full gass oppnår fullt turtall, (husker ikke helt sikkert, men tror det skal være 3000 omdr./min.).

Link to post

Tusen takk for svarene,prata med et verksted som forhandler desse i si tid og han sa det att de kunne verra for stor propell.det eg har nå det er 18/15 så han meinte att eg måtte gå ned til 17/14, han sa og det att der er ein anna utveksling på akterover,tommgangen er 850 omdr så det er bra.som du seier så har eg 3000 omdr og det skal den ha.må legga til att der er redugsjonsgirpå den(et slags lavgir eg sjalter over til og då fungera den fint),så eg bruker den da eg legger til kai.men det er iriterende då du ska bakka på sjøen så stopper den.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...