lakselusa Startet 8.Mars.2010 Del på Facebook Startet 8.Mars.2010 Hei,ein kvan med peiling,det eg lurre på med min sabb/mitsubishi 30 hk er at den stopper då eg setter den i revers.turtalet er 850 omdreininger då eg setter den i forover,den detter det vel 100 omdreininger,men da eg setter den i revers så detter den ned til 600 omdreininger og kveles.har noe vert borti dette mysteriumet.gear er hurt gr, ikkje hydrolikk.ingen dunkelyder eller noe. :confused: Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 9.Mars.2010 Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Nå kjenner ikke jeg gearet ditt, men i mitt gear er det en innretning som heter " take me home" eller noe slikt.. Det er rett og slett en liten ring jeg kan sette gearet i forover med. Denne ringen ligger bak et lokk i toppen av gearet og ment til nødbruk. Jeg fikk ved en feil flyttet på denne ringen en gang og da oppførte gearet seg slik at nå jeg satt det i rev. kveltes motoren.. Men om det er noe slik på ditt, det vet jeg ikke.. Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Gullfisk Svart 9.Mars.2010 Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Er det høyere utveksling/tyngre gear i revers? Er det et nytt problem? Sitér dette innlegget Link to post
FOX Svart 9.Mars.2010 Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Hadde for endel år siden helt maken motor og gearkasse i en båt. Av og til hadde jeg samme problem som deg. Dette skyldes at dette gearet ikke har lik utveksling forover og akterover. Husker ikke tallene, men antar at de står på gearet. Uansett er det mindre reduksjon akterover enn forover, det betyr at propellen roterer raskere akterover enn forover på feks. tomgang og gir derfor en høyere belastning på motoren så den "kveles". Løsningen er enten kjapt å gi gass eller å sette opp tomgangshastigheten noe. Å sette i fri og la båten miste det meste av farten før du setter i akterover vil også hjelpe. Jeg regner med at propellen er tilpasset motor og båt slik at du ved full gass oppnår fullt turtall, (husker ikke helt sikkert, men tror det skal være 3000 omdr./min.). Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 9.Mars.2010 Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 (redigert) Hei Det kan ikke være så enkelt at tomgangen er for lav? DVS tomgangen blir styrt av wiren og ikke av tomgangsskruen. Når motor står i fri henger den på wire og når den settes i gir slakkes dennne litt slik at turtall synker. Sjekk at turtallsregulator stopper på tomgangs skruen. Smaapala Redigert 9.Mars.2010 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lakselusa Svart 9.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2010 Tusen takk for svarene,prata med et verksted som forhandler desse i si tid og han sa det att de kunne verra for stor propell.det eg har nå det er 18/15 så han meinte att eg måtte gå ned til 17/14, han sa og det att der er ein anna utveksling på akterover,tommgangen er 850 omdr så det er bra.som du seier så har eg 3000 omdr og det skal den ha.må legga til att der er redugsjonsgirpå den(et slags lavgir eg sjalter over til og då fungera den fint),så eg bruker den da eg legger til kai.men det er iriterende då du ska bakka på sjøen så stopper den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.