Jump to content

Yanmar er ikke alltid problemfri.


Pelle Parafin

Recommended Posts

Jeg kjøpte "ny (motor)seilbåt" (1985 mod, 1 eier) i 1999, med Yanmar 44 hk 4JHE. Annet enn å skifte motor og girolje, så er ikke annet enn oljefilter, dieselfilter og ei kilereim skiftet. Ikke en gang så mye som en ventiljustering er gjort.

Ja, da, jeg vet det. Den går for lut og kaldt vann, men den går godt. 4,6 lt/timen på god marsj.

Etter vinteropplag (I bås/sjø) - og jeg kommer rundt påsketider, for (like spent hver gang) å dreie rundt nøkkelen i startposisjon (halv gas), så starter fordundre meg japsen FØR motoren har gått en hel omdreining... Dette er da for svingende ikke normalt?! Jeg er rett og slett meget forundret over startvilligheten og ikke minst driftssikkerheten på denne motoren. Ikke en gang de orginale gummislangene på vann eller dieselsiden har antyding til sprekker eller stivhet.

Jeg har (over) en del peiling på motorer, og jeg har langt over middels kontakter for service og rep., men aldri i livet om jeg sender noen av dem ned i motorkassa for å servicere noen ting som helst. Ventilklaring og exsos er som om den har kjørt 500 timer. På 10 år... og ikke behov for en eneste justering, det er jo helt...

Den ser fortsatt ganske ny ut mht lakk og finish. Men et lekkert utseende er jo ikke alt. Har noen av dere andre erfaringer med denne motoren (uten turbo!) - og i så fall, tell your friends!

Det er jo Yanmar vettu :lol:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Er usikker på årstall, men er nok noen år. Saltvannskjølt :yesnod:

 

Og da sprekker toppen om man ikke passer på å stake rust ut av kanalene hvert tiende år eller så. Selv en Sabb trenger vedlikehold, det kan man ikke nekte for...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hadde for noe år siden en Yanmar 4JH3-HTE. Etter ca 100 timer begynte den å bruke relativt mye olje (ca. 0,8% av dieselforbruk). Motor ble da overhalt av merkeverksted (garanti) , men etter kort tid var det samme galeien igjen. Motor ble deretter byttet på garanti og problemet var løst. Var ellers godt fornøyd med motoren. Har forøvrig en VP D3 i den båten jeg har i dag. Er så langt MEGET godt fornøyd med den ! :yesnod:

Link to post
Ja der ser du,det er litt med alle merker. :yesnod:

 

Helt rett. Men av de motorene jeg har vært borti eller kjennskap til har Yanmar og Cat vært de beste. Har en Cat 400 hk ombord på M/S ''Rover'' som er 5 år gammal, gått nærmere 7.000 timer, akslingen går 1/2 runde før den starter, og har ALLDRI hatt stop eller andre problemer med den :yesnod: skiftet fra Volvo Penta 320 hk. som var en del problemer med, men var en god maskin nor den bare lyet :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Jeg kjøpte "ny (motor)seilbåt" (1985 mod, 1 eier) i 1999, med Yanmar 44 hk 4JHE. Annet enn å skifte motor og girolje, så er ikke annet enn oljefilter, dieselfilter og ei kilereim skiftet. Ikke en gang så mye som en ventiljustering er gjort.

Ja, da, jeg vet det. Den går for lut og kaldt vann, men den går godt. 4,6 lt/timen på god marsj.

Etter vinteropplag (I bås/sjø) - og jeg kommer rundt påsketider, for (like spent hver gang) å dreie rundt nøkkelen i startposisjon (halv gas), så starter fordundre meg japsen FØR motoren har gått en hel omdreining... Dette er da for svingende ikke normalt?! Jeg er rett og slett meget forundret over startvilligheten og ikke minst driftssikkerheten på denne motoren. Ikke en gang de orginale gummislangene på vann eller dieselsiden har antyding til sprekker eller stivhet.

Jeg har (over) en del peiling på motorer, og jeg har langt over middels kontakter for service og rep., men aldri i livet om jeg sender noen av dem ned i motorkassa for å servicere noen ting som helst. Ventilklaring og exsos er som om den har kjørt 500 timer. På 10 år... og ikke behov for en eneste justering, det er jo helt...

Den ser fortsatt ganske ny ut mht lakk og finish. Men et lekkert utseende er jo ikke alt. Har noen av dere andre erfaringer med denne motoren (uten turbo!) - og i så fall, tell your friends!

 

Jeg har samme yanmar-motor i båten min. Denne har nå gått 11000 timer og fungerer fortsatt perfekt. Hadde årets første tur i dag. Startet som vanlig på et kvart sekund etter måneder i ro. Deilig å ha motor man kan stole på...

Link to post
Har hørt mye bra omtale om Cummins,har tro på de motorene.Er det tilfelle at det er verdens mest stillegående motorer?Cat er veldig gode ,tidligere mye brukt i fiskesjøyter,for å ikke glemme Callesen,det er musikk å høre når de sviver. :yesnod:

 

Yanmar skal være verdens mest stillegående motorer ja :yesnod: Har du lydisolasjon hører du kjølevatnet plaske på sjøen ved 3000 o/m :giggle:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Jeg hadde for tre år siden en sjømann med yanmar2qm15 motor i,hadde vel båten i 7 år uten et eneste feilslag.

Men med tanke på støy så var den ikke veldig stillegående.Yanmar er jo glad i litt turtall så da krever det jo mer støyisolering....

Jeg har nå en risør27ac med en volvo md3b i,med tanke på støy er jo denne adskillig mer stillegående enn yanmaren.

Det har vel noe med at masjfarten er 6.5-6.8 gps knop på 1400omdr på denne mens sjømannen hadde 5.5 og 2600omdr med samme gps`en..men vi får se om volvoen er like feilfri som yanmaren var på de 7 årene da.Det skal også sies at volvoen er ferskvannskjølt :smiley:

Link to post
Yanmar skal være verdens mest stillegående motorer ja :yesnod: Har du lydisolasjon hører du kjølevatnet plaske på sjøen ved 3000 o/m :giggle:

 

Ikke min erfaring,da.

Har hat en VP TAMD 30 og VP TAMD40B motor tidligere, går mye stillere en den Yanmar 6LPA-STP maskinen jeg har nå.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post

For enkelte er Yanmar religion... Greit nok, noe skal man jo tro på... :saint:

 

Jeg har en Marna 12hk i snekka. Siden Marna også laget motorer for VP (MB10A), har Marna malt sine egne motorer Pentagrønne.

 

Hvor mye mindre trøbbel vil jeg kunne regne med på min motor hvis jeg lakkerer den Yanmar-grå?

Link to post

Litt forsjell på en Yanmar 6LPA-STP en en Yanmar YSB12g då :yesnod: Men iallefall, YSB'en var iallefall veldig stillegående.. Jeg hadde 1 lag med lydisolasjon, men pjåtet inn i alle sprekker og rom så mye jeg fikk plass til. Og kunne fint snakke med innestemme selvom jeg satt rettover motorkassen og snakket med en som satt på babord side ved 3000 o/m.... Har hørt de skal være noen av de stilleste motorene, men kansje dette bare er på enkelte yanmar :confused:

 

:flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
snakket med en som satt på babord side ved 3000 o/m.... Har hørt de skal være noen av de stilleste motorene

 

3000 o/min på en snekkemotor...fysj og fysj.... Og så Diesel i tillegg kanskje :nonod:

 

Min Marna har tomgang på 200 o/min og topp turtall på 900 o/min

 

"Cruisspeed" er vel rundt 6-700 o/min og rundt 6 knop. Det er det som er koselig fart på en snekkemotor... :cool:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...