blycher Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 3000 o/min på en snekkemotor...fysj og fysj.... Og så Diesel i tillegg kanskje Min Marna har tomgang på 200 o/min og topp turtall på 900 o/min "Cruisspeed" er vel rundt 6-700 o/min og rundt 6 knop. Det er det som er koselig fart på en snekkemotor... Jepp! her må jeg si meg enig! en god to-sylindret bensiner er en ordentlig snekkemotor (regner med det er det du har)uslitelige er de også! Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Det er dieselmotor som er snekkemotor!!! Skal Få meg en Yanmar 3GMD. 3 sylindret. 3600 o/m på fullt. 3000 på marsjfart Det som er livet skal jeg si deg Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Honduras Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 (redigert) Det er dieselmotor som er snekkemotor!!! Ærlig talt, dette har du tydeligvis ikke greie på...!! Det eneste som er bedre enn en saktegående tosylindret bensinmotor, er en saktegående ensylindret bensinmotor... Siden jeg kommer fra Fredrikstad skulle jeg gjerne hatt en FM, men Marna er bra den også. Han som startet fabrikken kom jo herfra Redigert 12.Mars.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Retox_93 Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 (redigert) 2 og 1 sylindret Fm, Marna , Sabb og Albin er etter min mening EKTE sjekte motorer. Bensin motorer. Yanmar 3 sylindret er jo veldig ofte brukt i sjekter, men de 4 e nevnte passer bedre inn i en sjekte. 3000 o/m !!! Marsjfart!! Redigert 12.Mars.2010 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Noen gang hatt en motor uten og skifte slitasjedeler?? Ja? Meir normalt en motsatt det.... Tenker du kanske på servicedeler som impeller feks? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
FM 8-12 Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 er selvfølgelig tilhenger av fm men morro lyd på denne Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Ja? Meir normalt en motsatt det.... Tenker du kanske på servicedeler som impeller feks? Ja, då tenker jeg på pakkninger, impeller o.s.v Må jo skru for og skifte en pakkning Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 (redigert) Helt lik som min gammle motor. Forstår kansje hva jeg mener no Du hører hvor stille de går. Min gammle yter 4 hk. mer Her har du ett lite smykkeskrin! Dette er en yanmar SB8.. 8hk. 1 stående sylinder Hør hvor fint den går, leg også merke til hvor stille den går på 1:50.. Kameraet er helt inntil motoren. så du hører at de er stillegående Redigert 12.Mars.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Honduras Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Mener du virkelig den siste gikk stille og pent.... ? Det er greit å være sterk i troen, men både blind og døv er vel å ta i. Jeg har ingen innsigelser på kvaliteten på Yanmar, og som ensylindret rask dieselmotor gikk den pent nok, men sammenlignet med en tungbygd bensinmotor har den en hard og brutal gange. Sånn er det bare, og du klarer ikke overbevise oss om noe annet. Fint at du liker Yanmar, men den er ikke best på ALT. Her diskuterer vi i øyeblikket ganglag og lyd, og da taper en dieselmotor i alle henseende, samme hvem som har laget den. Skal man diskutere driftsikkerhet, forbruk osv har man straks en annen debatt med andre vinklinger hvor dieselmotorer kan komme til sin rett. Men det er ett annet tema. Basta Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Amica Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Må si meg hjertens enig med Honduras her. Å kalle disse for en stillegående snekkemotor må sies å være, mildt sagt, en gedigen bløff. Det bllir noe helt annet med lyden av en god Fredrikstad motor - det er snekkelyd det. Geir Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Det er no stille for og være dieselmotor, og at kamera er helt inntil motor. lyden blir jo sterkt redusert inni en motorkasse. Men no snakket no jeg først og fremst om min motor, den første kan du ikke si noe på lydnivået Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
blycher Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Det er dieselmotor som er snekkemotor!!! Skal Få meg en Yanmar 3GMD. 3 sylindret. 3600 o/m på fullt. 3000 på marsjfart Det som er livet skal jeg si deg jaha? kjør bilen din på 3000o/m i første gir,så skal vi se hva som er livet nei....på en diesel bør ikke marsj overstige 2000o/m spør du meg Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Det står jo i spek at 2800 o/m er marsjfart og mest drivstoff sparende turtall Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
SvartRøyk Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Det er dieselmotor som er snekkemotor!!! Skal Få meg en Yanmar 3GMD. 3 sylindret. 3600 o/m på fullt. 3000 på marsjfart Det som er livet skal jeg si deg Med all respekt. Skal du kjøre fort har du feil båt. Yanmar en nymotens riskoker! Som fler andre her har nevnt så skal en ordentlig snekkemotor ha max 2 sylindre gå på bensin og ha max 1000 rpm. Tøffe rundt i 5-6knop med pils i snøret og fylle tanken 2-3ganger i året. En god Marna, Sliepner eller FM kan anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.Mars.2010 Del på Facebook Svart 12.Mars.2010 Tsss.... Snekken er bygget for motor opptil 30 hk. Sier sitt om du har tidspress er det greit og ha en marsjfart på 6-7 knop, og en toppfart på 9. Essssåååå MAAAT Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
G-sabb Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Hei,mange fine motorer her.Støy ombord i båt er slitsomt.Jeg solgte min fine Nidelv 24 pga.for mye bråk av den ellers gode Yanmar 3gm ett eller annet 27 hk 96 modell.Det ble utført omfattende lyddempingsarbeid men bråket kom ved 2600 omdr.max fart 3600 omdr.Det blir som å starte blandemaskinen å hive inni passe små steiner.Min mening er att små Yanmar motorer bråker for mye for folk med normal hørsel. Marna og Fm motorer er jo små kunstverk. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 13.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Hei,mange fine motorer her. Hei,velkommen til forumet! Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Tusen Takk... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 (redigert) om du har tidspress er det greit og ha en marsjfart på 6-7 knop, og en toppfart på 9. Essssåååå MAAAT Det er omtrent det samme jeg klarer med min 12hk Marna En snekke er ett fortrengerskrog, og skroglengden er vel så utslagsgivende enn antall hester. Din Sjømann og min Polar er like lange. Så de vil ha samme skrogfart. Skal du utnytte de 30 hestene du snakker om må du bygge om bunnen med flaps osv. Da kan du kanskje klare en knop eller to ekstra. Du må gjerne tro at ei snekke som gjør 9 knop med 12hk vil gjøre 15 knop med 30hk. Men det vil den altså ikke.... Men hekkbølga blir fet Redigert 13.Mars.2010 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
logget av Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Om man ikke egner seg som motorjournalist og på toppen er litt tunghørt, så kan man jo søke opptak på misjonsskolen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 (redigert) Marna og Fm motorer er jo små kunstverk. Er som den fineste musikk og overgår alt av moderne motorer som er på markedet i dag med hensyn til kvalitet. Redigert 13.Mars.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Det er omtrent det samme jeg klarer med min 12hk Marna En snekke er ett fortrengerskrog, og skroglengden er vel så utslagsgivende enn antall hester. Din Sjømann og min Polar er like lange. Så de vil ha samme skrogfart. Skal du utnytte de 30 hestene du snakker om må du bygge om bunnen med flaps osv. Da kan du kanskje klare en knop eller to ekstra. Du må gjerne tro at ei snekke som gjør 9 knop med 12hk vil gjøre 15 knop med 30hk. Men det vil den altså ikke.... Men hekkbølga blir fet Den er ikke 30 hk, 22,5 8 knop med 12 hk. og 9 knop med 22,5 Fortere går den ikke Kansje 9,5 med medstrøm Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
blycher Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 nei,det eneste som gjelder her er saktegående steinknusende timeslukere og ikke hurtiggående riskokere som etterhvert blir slarkete og støyende Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 Om man ikke egner seg som motorjournalist og på toppen er litt tunghørt, så kan man jo søke opptak på misjonsskolen. Dagens! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.Mars.2010 Del på Facebook Svart 13.Mars.2010 22,5 er no ikke den største motoren jeg har sett i en snekke som f.eks Mange av Nidelv snekkene har en god del mere hestekrefter... Men mye av den grunnen til at jeg ville ha 22,5 hk, er fordet at då går den ikke mye saktere med mye last, er sterke samtidig så det ikke er for stor motor. Og jeg har masse gøyale prosjekter pågang. har også en liten flytebrygge med 3 krabbeskister rundt. Jeg fisker mye krabbe, og syntest ikke noe om og stappe skistene full i krabbe. Jeg vill att krabene skal få ha litt plass og gå på de og. Så har planer om og utvide flytebryggen, med store tanker på sidene. Då må jeg ha ilesteiner som må drages utover på kryss for og stramme opp bryggen. her har jeg bruk for en del hk for og kunne drage steinene. Det er selvfølgelig ikke bare derfor jeg vil ha mere hk. men er kjækt og ha til annet bruk og. Her er foresten noen bilder av flåten sann den er i dag: Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.