Jump to content

behandling av teak, hva fungerer best

Bitteliten

Recommended Posts

Vi har litt teak på båten vår. Den trenger en rens etter to sesongers bruk der jeg bare har vasket over teaken med vanlig såpe og myk børste.

Midler jeg har erfaring med er

zalo

turtle sin "car wash med voks" - blå flaske.

grønnsåpe - vanlig på flaske

alle tre midlene er jeg fornøyde med. Men nå tror jeg det må litt hardere midler til for å rense og lysne teaken. Jeg er litt skeptisk til syreholdige midler - men det er kanskje uten grunn? Teaken skal ikke oljes eller behandles etter vask/rens

Hva er erfaringene deres med midler for å rense teak?

Jeg har selv brukt grønnsåpe også, men "Golden teak 1 " til rens, eventuelt "Golden teak 2" for å gulne teaken ( Har ikke hatt behov for selv) Sluttbehandling etter rens, anbefales "Golden teak 3". Resultatet er helt fantastisk. Har fått mye skryt av teaken ombord gjennom sesongen. Ta behandlingen 2 til 3 ganger gjenom sesongen så har du et lekkert utseende på teaken hele sesongen. :yesnod:

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Golden Teak liker jeg ikke, dvs fargen på oljen. NordWest bruker dette på mange båter, men jeg er litt sær. jeg har sett for mange gulgrønne teak dekk .Hvordan fungerer trinn 1 og 2? må jeg gå på med trinn 3 eller kan jeg stoppe etter trinn 2?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Enig i det at den kan bli gulgrønn......men bortsett fra det er den helt fantastisk.....

Den gulgrønne fargen, kansje spesielt gønnfargen kommer fram om en har vært litt kip med mengden når en behandler eller om en kunn behandler en gang i sesongen...Som Per Harald sier bør en behandle minst 2 -3 ganger i sesongen. Nå kjenner du vel til Golden Teak da det vel er det som Nord West bruker.....

Jeg bruker selv Golden Teak og har ekspementert litt da jeg heller ikke liker gulfargen........

Bland i 10 - 20 % mørkbrun eller rødbrun narvsverte i så får du den rette fargen :wink:

Du kan selvsakt bruke begge fargene eller andre farger og mikse fram til en farge du er fornøyd med.

Har som sakt selv gjort dette og blei/var kjempefornøyd med resultatet.

Narvsverte er et meget sterkrt beislignende fargestoff som fåes i en mengde farger og brukes egentlig for å sette farge på skinn og lær.

Jørn Jensen på Lillestøm er en plass som har meget godt utvalg av Narvsverte.

her er hva NordWest skriver

Golden Teak

Golden Teak Sealer är ett impregneringsmedel för teak som behåller den guldgula lystern som teak har. Golden Teak är en tunnflytande kladdfri vätska, till skillnad från övriga feta teakoljor. Innan behandling med Sealern rekommenderar Nord West varvet att man gör rent däcket med Golden Teak Cleaner och Brightner!

Kan jeg bruke Teak Cleaner og Brightner men ikke oljen?

Nei det er ikke veldig lyst.....Det blir bleiket ....går helt mot det nesten hvite....Tenk på en grønnsåpeskuret solbleiket seilbåtdørk

Legger inn et bilde av badeplattformen på gammlebåten, den er fra 95 bildet er tatt i 2009 etter behandling med Golden tilsatt rødbrun Narvsverte ca 5% Ikke mye gulgrønt å se her vel. Fornøyd når en tenker på at den når bildet blei tatt er 14 år

badeplattform_belissimo.jpg

her er svar fra importøren av Golden Teak

Du kan selvsagt bruke kun nr. 1 eller nr. 1 og nr. 2.

Dersom du bruker nr. 1 og 3 . Altså dropper nr. 2 så blir resultatet mørkere. De som syns det blir gult, er veldig fornøyd når de dropper nr.2

Fargen på nr. 3 er jo en smaksak. Anbefaler en titt på vår bruksanvisning på vår web.

Uansett hva man velger er det viktigste med teakpleie at man ikke bruker ETSENDE rengjøringsmidler som vasker bort vårveden i treet og i tillegg løser opp natingene.

En del oljer løser også opp natingene, og gir en livsfarlig glatt overflate. Våre Golden Teak produkter er IKKE ETSENDE og gir INGEN GLATT OVERFLATE. Den løser heller ikke opp natingene.

Det stemmer vel godt overens med det jeg skreiv det........Skulle vært artig å vist om de har noen formening om tilsetting av narvsverte........

Bruksanvisningen på websiden? Er det den jeg har linket til over de tenker på eller finnes det noen annen ?

Er også ok fornøyd med Golden produktene fra Höveling. Hadde store forhåpninger etter Båtmagasinets test der denne skilte seg klart ut i forhold til konkurrentene som var mer eller mindre like. Kanskje forhåpningene gjorde at jeg kun ble ok fornøyd? Oljen er litt mer tyntflytende og således litt vanskeligere å jobbe med en andre jeg har benyttet. Uansett valg av olje krever teaken godt vedlikehold for beholde en gyllen fin farge sesongen igjennom.

Test.

Se også denne tråden.

Redigert av mhemil (see edit history)

Har brukt og solgt Golden Teak produkter i mange år og er meget fornøyd men det er helt riktig som dere sier at fargen kan virke litt skarp både mot grønnt og gult men det har mye og si på hva slags grunnarbeid man gjør og hvor mange ganger man oljer. Hvis dere bare bruker Golden Teak 1 og 2 vær forsiktige med gelcoaten den kan bli gul av kjemikaliene spesielt nye og veldig hvite båter. Det er også viktig og tilføre teaken noe etterpå da Golden Teak 1 og 2 tørker ut teaken en del.

Jeg rensede agterdækket her i weekenden. Brugte Snappy Teakrens - et svensk produkt. Tidligere har jeg brugt sæbe og vand...

snappy1.jpg

Dækket blev virkelig fint og rent!

snappy2.jpg

På billedet ovenfor er det stadig lidt vådt - deraf den gyldne farve. Som tørt er det mere ovre i det det gyldent-grå. Men ret flot!

Det eneste, der bekymrer mig er, at flasken kostede 250 kroner! Indholdet er geleagtigt og ligner til forveksling brun sæbe. På den står, at den indeholder natriumhydroxid. Efter lidt Googling forstår jeg, at brun sæbe er kaliumhydroxid og at natriumhydoxid på dansk kaldes natronlud.

Der må da være alternativer til at købe produkter til 250 kroner...?

Andy

Nå er vel hensikten ved bruk av teak å ha et mest mulig vedlikeholdsfritt og vakkert tredekk og da virker det litt rart at en legger ned en mengde "kjemikaliearbeid" i dette. En venn av meg med et meget fint 15 år gammel teak i sittebrønn og dekk på sin orhtustbygde seilbåt, sier følgende; Bruk vann til rengjøring og minst mulig vaskemiddel, så fall de mildeste typer. Bruker en oljer ol. vil gi mørker og til slutt, fargemessig ødelagt teak over tid, noe jeg kan underskrive på etter egen erfaring.

• 4 uker senere...

Hei Bitteliten.

Denne flotte helgen har vi ligget i solen og jobbet litt med teaken innimellom. Jeg anbefaler Golden Teak. I helgen har jeg benyttet kun 1 og 3. Om du ønsker å se resultatet så er det selvfølgelig mulig. Behandlingen som teaken vår fikk før vi overtok båten kaller jeg nermest å ødelegge et flott materiale. Etter hans menig og de rådene han fikk var vist det det beste som var på markedet. Husker ikke navnet.

2010_0221bavaria0050.jpg

Forskjell med kun skuring fuktig med Golden Teak 1. (lysner når det tørker)

2010_0221bavaria0056.jpg

Tørket etter skuring med Golden Teak 1

2010_0221bavaria0059.jpg

Stryker på Golden Teak 3. Denne også lysner når den tørker etter ett strøk.

2010_0221bavaria0060.jpg

Produktpresentasjon. Skurebørste og "skummgummipensel" Denne penselen anbefales på det sterkeste.

Bitteliten har det helt flott, det er kun en ting som jeg lurte litt på?

2010_0221bavaria0083.jpg

Det er jo ingen som ser det,men..... :lol:

Per Harald

D5LA I boks.

Golden Teak brukte jeg i fjor også. Utvendig kan det med fordel gjentas 2 til 3 ganger i en lang sesong for å holde det vakkert. Innnvendig så holder det med en gang. :yesnod:

Ankeret ble levert av Lunde Båt sammen med baugspydet i fjor vår. ( Insinuerte du at jeg hadde juksa og kjøpt et nytt borte i gata? :lol: ) Det overrasker meg at det blir såppas mye brune flekker ala rust på et rustfritt anker. Det brune kommer nok bare av forurensing ala spon av vanlig stål som henger igjen fra produksjon/bearbeiding, men alikevel irriterende.

Per Harald

D5LA I boks.

Nå skal jeg ikke starte en avsporing, men i løpet av senvinteren og de siste ukene har jeg diskutert teak-behandling vs ikke behandling med flere. Seilbåtfolk er tydeligvis et eget slag, og jeg forstår forsåvidt deres behov for ekstra godt fotfeste mtp å ikke olje teaken. Men jeg er av den klare oppfatning at teak skal stelles og behandles. Har til min forskrekkelse snakket med flere mototbåteiere som synes JEG er rar og dum som oljer teaken. Fra nå av kommer jeg til å kun nøye meg med å si at jeg oljer teaken for så å heller diskutere selvpolerende bunnmaling vs vanlig bunnsmurning. Godt å møte folk i denne tråden som ikke diskuterer enten eller, men hvordan.

Kjøpte demobåt i fjor, som hadde stått ute i 2 år og teaken ute var gruelig stygg. Behandlet med internasjonal teak restorer, vasket med grønnsåpevann og ferskvann og oljet med internasjonal teak oil. Funka finfint og fargen var pen. Setter i dag igang med årets behandling og kommer til å være langt mere nøyaktig med å unngå søl utenfor teaken. Var litt slumsete i fjor pga tidspress, og det har satt seg mye skit på gelcoaten like ved teaken. Skiten har satt seg i overskuddsolje. Utrolig irriterende og vanskelig å få bort. Det har gått med noen tannbørster for å få bort skiten. Skumpenselen som anbefales ovenfor i tråden, skal jaggu prøves ut!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...