Jump to content

behandling av teak, hva fungerer best


Bitteliten

Recommended Posts

Det var jo lurt og tilsette litt fargestoff i sealeren. Tror det kun blir to strøk med #3 i år og ikke noe andre stunt. Først skruppet jeg med litt Zalo, deretter litt våtsliping og til slutt skrubbing med #1.

 

Tok og smørte litt sealer på et helt ny-kuttet teakstykke. Faktisk var fargen så lik at en nesten ikke kunne se det var påført noe.

Link to post
Share on other sites

hvor mye bruker du av Golden Teak 1? Vi har vel ca 15 kvm teak til sammen. Ser ut som om jeg klarer meg med bare Nr 1 og ikke nr 2. Sealeren liker jeg ikke - så den står jeg over :smiley:

 

Skal innom Wærners på fredag morgen og handle :yesnod:

 

skjønte ikke helt spøken din før bilet - var den relatert til båten vår? Kanskje mente du at det var dumt at vi ikke har båten ute?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har til min forskrekkelse snakket med flere mototbåteiere som synes JEG er rar og dum som oljer teaken. Fra nå av kommer jeg til å kun nøye meg med å si at jeg oljer teaken for så å heller diskutere selvpolerende bunnmaling vs vanlig bunnsmurning. Godt å møte folk i denne tråden som ikke diskuterer enten eller, men hvordan.

Jeg synes ikke at du er det minste rar eller dum :smiley: men jeg tror du har liten erfaring med hvordan oljet teak vil se ut om 8 - 10 -12 år dersom en behandler teak med olje hver sesong. Jeg kan love deg at den blir svært mørk, kanskje du kan slipe litt teakfarge tilbake men det varer knapt en sommersesong.

Link to post
Share on other sites

Var nede Stavern og så på båten din ca. kl. 20.00 i dag Per Harald, ingen om bord menn flagget var oppe....lå innerst i havna sammen med en Atlantis (var det Finn sin nye båt ? ) La merke til at du har litt av det gulgrønne skjæret i teaken du også....bortsett fra på badeplattformen da.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har tatt all teaken på båten med Golden Teak i dag - puh :smiley:

Brukte Cleaner (1) og Brigthner (2) ute. Bare cleaner inne og på fly. Synes teaken ble vel lys ute - litt blass rett og slett. Neste gang prøver jeg meg med bare Cleaner

gikk med 1,5 flaske av Cleaner og 1 flaske Brightner.

 

Synes det er vanskelig å rense dollbordene - må skure mye med veden (selvom det ikke krever mye skuring) og det liker jeg ikke. Er redd for å dra med meg ved.

 

Et tips er latex hansker. Det var veldig kjekt å ha (nok et godt råd fra Wærner på Wærners Båtbu i Sandjord)

Link to post
Share on other sites

Har tatt all teaken på båten med Golden Teak i dag - puh :smiley:

Brukte Cleaner (1) og Brigthner (2) ute. Synes teaken ble vel lys ute - litt blass rett og slett. Neste gang prøver jeg meg med bare Cleaner

 

Minner deg om mitt innlegg nr.7 og 12 i denne tråden Bitteliten.....

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, er du skeptisk, Finn Erik?

 

Jeg lurer bare på om dette er bra å bruke for å slippe evt svarte flekker i treet?

Ønsker ubehandlet teak på badeplattformen, vasker kun med grønnsåpe. Dette etter anbefaling fra forhandleren her i Bodø, og hans erfaringer over mange år. "Du lager deg arbeid" sier han, om man begynner å olje teak ute. Over tid vil det forbli finest ubehandlet.

 

Jarle

Redigert av guddal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Minner deg om mitt innlegg nr.7 og 12 i denne tråden Bitteliten.....

Jeg er nok av typen som liker å finne ut ting selv :lol:

 

Har tenkt at jeg nå lar teaken gråne naturlig gjennom sesongen så går jeg på en runde med Cleaner igjen til våren. Håper at teaken får igjen sin naturlige farge da... :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

En liten oppdatering. Har brukt restene av Golden Teak Cleaner på teakmøbler hjemme og det fungerer helt supert. Resultatet blir veldig bra. Gylden, lys og ren teak.

 

Båtdekkene er jeg mer fornøyd med nå enn da de var nyrensede. Som skrevet over brukte jeg både Golden Teak Cleaner og Golden Teak Brightner. Jeg var bekymret for at dekkene var så lyse etter bruk av Brightner. Nå har dekkene mørknet litt i fargen - de er egentlig ganske like de nyrensede teakmøblene hjemme nå. Så nå begynner jeg å like det jeg ser :smiley: Blir antakelig en runde til med Golden Teak Cleaner i slutten av sesongen. Men Brightner holder jeg meg borte fra.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Fikk anbefalt et nytt produkt TEAKSEAL av Sandøy Baatdekk. Brukte dette kunn på badetrappa siste sesong da jeg var litt skeptisk. Var ikke like fornøyd med Golden Teak som jeg har vært tidligere. Men badetrappa holdt seg utrolig fin, så i år blir det TEAKSEAL på badeplattformen også.....Link

Har ikke sett at noen andre har brukt dette tidligere.....

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Når man sier at man skal bruke grønnsåpe, kjøper man da ei "vanlig plastikkflaske" som det står grønnsåpe på hiver en skvett opp i ei 10 liters vannbøtte og så vasker man "gulvet". Eller bruker mann grønnsåper i fast form (hvis det finnes lengre)og løser dette opp, sterk blanding eller en svak blanding?? Jeg bare spørr i ren uvintenhet :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Grønnsåpe.......Du kan bruke begge deler,menn ikke bland det i 10 liter med vann. Bruke grønnsåpa rein eller iblandet litt vann. Skur godt og la det gjerne ligge litt dersom det ikke er for skittent. Det er fint om grønnsåpa får trekke ned i treværket, den inneholder nemlig en god del fett, skyll med masse vann i etterkant........

 

 

PS! Fant ikke noe vidundermiddel i den linken Servicmannen :confused:

Hva heter vidundermiddlet, er det det jeg referer til over.. Teakseal ??

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...