Jump to content

vanlig volvo bil motor i en liten 14 fot båt?

tomcatos

Recommended Posts

Vi hadde engang i tiden en 27 fots båt med en Perkins lastebil motor i, hvis jeg ikke husker feil så var den på 127 hk, første året hadde vi både girkasse og clutch så det var ganske interessant å legge til kaien når andre båter var der, ingen problem så lenge vi skulle fram , men når vi skulle stoppe eller bakke da var det ikke enkelt. Reversen var lavere girt enn første gir så hvis det var antydning til vind så måtte du tenke deg veldig godt om før du slapp tampene eller la til. Så jeg mener at en påhengsmotor har dere mere moro med enn en innenbords. I tillegg vet jeg ikke om båten tåler en slik Volvo motor, blir jo ganske store krefter som slippes løs.

ja jeg tenker det blir en manuell kasse nå. men vi gidder ikke ta å forandre noe på det. har skal det være rein bilmotor og da følger jo gir overføringa med på det.

tomcatos,

har du bilder av båten?

jeg må nesten vente til det har smelta litt mere snø før jeg får tatt noen bilder. den ligger nåkk under noen meter med snø desverre. å motoren står på et oppvarma værksted hele tia.. har gjort det hvertfall di siste 6-7 åra.

mit navn er Thomas Fure Hansen. er 17år

og har fått meg et ålesund bygg. altså en trebåt på 30 fot.

jeg har en kjærste som er ivrig i oppussing av båten så dette blir fnt.

send meg en IM eller en e-post på: thomasfure_125@hotmail.com

det blir ikke noe av desverre. båten blir liggende der den er og motoren blir solgt eller gitt bort.. vi har ikke penger til et sånt prosjekt desverre.men vi skulle nåkk fått det til..

det blir ikke noe av desverre. båten blir liggende der den er og motoren blir solgt eller gitt bort.. vi har ikke penger til et sånt prosjekt desverre.men vi skulle nåkk fått det til..

Snipp-snapp- snute,så var det eventyret ute. Kan ikke si jeg hadde så stor tro på det prosjektet,men uansett er det fint at ungdommen har planer. :lol::lol::lol:

Snipp-snapp- snute,så var det eventyret ute. Kan ikke si jeg hadde så stor tro på det prosjektet,men uansett er det fint at ungdommen har planer. :lol::lol::lol:

joda. vi fant ut atte pengenne ikke strakk til og det hadde blitt alt får mye jobb når vi tenkte over hva såm måtte gjøres pluss atte vi skal lage badeplattform på tre snekka til kompissen min. noe som heller ikke er gjort på noen timer og kommer til å blakke han sin lomme bok pga syrefaste rør er ikke billigt.

:giggle:

vi bynte aldri. så vi hadde ikke noe å gjennomføre.. vi lot bare tankenne fly og tenkte kanskje litt får høyt.

vi er foresten gutter på 18 og 17 som skal ta seg av dette. vi er ikke noen 14åringer som aldri kommer til å gjennomføre dette.

jeg kjøpte meg en nedslitt tobias som oppussingsprosjekt da jeg var 13 for 15,000. og fikk den i bra stand! etter 1 sessong solgte jeg den for 23.000 :yesnod: har ikke så mye med alder å gjøre, men med kunnskap :smash:

man er jo bare ungen noen år av livet.

Nor dere holder på sann som dette ja, då blir dere ikke så gammal :giggle:

skal ikke si noe imot atte jeg kanskej burde ha på meg :diving: når jeg skal prøvekjøre den..

God ide :giggle::wflag:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Hmmmmmmmm... Bil motor? BÅT? 14fot? Kommer ikke til og bli stor plass ombord i denne båten. Kommer også til og bli et ganske så dyrt prosjekt vil jeg tro...... Hadde du sakt 24 fot, og bil motor, så kunne jeg kansje hatt en aning om at dette kunne gått... Men 14 fot er ikke store greiene. Tror jeg ville sattset på og finne en brukt båtmotor på finn e.l til en grei pris. Finner de til rundt 5.000... Bare se her:

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=20667006

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=21101337

Bare på 30 sec. fant jeg 2 motorer. bare til og leite her gitt :yesnod:

Mvh

Martin S :cheers:

What did i tell you? :giggle:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Dersom man HADDE ønsket å gå videre, ville jeg vurdert å bygge en Glen-L Tiny Might, 12 fot.

https://www.boatdesigns.com/products.asp?dept=262

Slik som denne, med en Honda Civic V-tec motor på 125hk:

pic441j.jpg

Mange som bygger slike foretrekker Subaru L81/82-motorer. 4-syl boxer med kompakte mål. Til disse får man kjøpt ferdig vannankjølt eksosmanifold og annet utstyr. De som bygger hovercrafts bruker gjerne disse motorene også.

Man bruker ikke girkasse på disse, men kjører "bobtail", dvs kobler propellaksel rett på svinghjulet. Propell står i inngrep hele tiden.

Da er det å dytte ifra og trykke på startknappen. Når du skal legge til er det bare å stoppe motor i passe avstand og gli resten. Ikke noe problem i det hele tatt på disse småbåtene.

Skal du ha girkasse må man opp på Glen-L Crackerbox i strekt utgave (16') for å få plass. Men da har du til gjengjeld plass til en SB V8....

Hei.

Kunne jo ha snudd volvon med akselen fremover, og montert 2 luft-propeller i snuten på båten. Også utriggere til hver side med vingeprofil, så du kunne få løft, pluss et helsikes haleror til å manøvrere i luftstrømmen. Kunne endt opp med noe a la dette:

http://www.hovercraft.com/content/index.ph...mp;cPath=30_174 (prøv å spille av filmsnutten nederst på siden, svinekul lyd på de propellene).

....og den har bare 35hk frami der! Med godt over 100 gamp kunne du jo flydd med 4 pers om bord. He he.

Kjekt å drømme litt. God helg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...