Jump to content

Ford 6-syl. diesel 120 hk, erfaringer?

phjens

Recommended Posts

Takk for svar, noen formeining om ca størrelse på denne kjøleren, jeg skal ha på et PRM 1000 gir og hydralikk annlegg som også trenger kjølere. jeg tenkte å kjøre kjøle vannet i denne rekkefølgen:

kjøler gir prm 1000- kjøler olje på motor- kjøler på hydralikk system- igjennom selve motor.

Kan jeg kjøre disse i en lang sløyfe eller må jeg legge inn struping og bypasse for å få korrekt tempratur på dei forskjellige komponentene??

Takker for svar å hjelp her på forumet:-)

• 4 år senere...

Har en Lister petter cs6, 6 sylindra på 120hk. Stempla Ford i toppen. Er dette en god motor?

Sikkert fra 90 tallet. Har fungert utmerket, men får den bare opp til 1100 rpm. Mistenker at forrige eier har regulert ned dieselpumpen. Gjør ca 7 knop på en 45 fot motorseiler. 28 tonn. Ikke sikkert mer turtall gir mer fart.. 

Noen synspunkt? Veldig behagelig forbruk da, ca 6 ltr timen

Tror det aller første du skal gjøre er å snakke med tidligere eier(e). Hvorfor så lavt maksturtall?  Har den ruslet siden 90tallet med det turtallet taler jo det for at det kan være en helt ok motor... På den annen side kan det og ha vært en luring som har skrudd sammen noe i et mørkt skjul og dyttet ombord i skuten... 

Redigert av Gudrun (see edit history)
  • 1 måned senere...

Skal prøve og få tak i et måleinstrument og dobbeltsjekke turtall.
Forrige eier mener han som bygde båten har justert ned dieselpumpa slik at den yter ca 80hk. Jeg har målt dieselforbruk 2 ganger nå. Når jeg ligger på 950 omdreininger gjør jeg ca 6,7 knot og bruker 5,9 ltr diesel timen. Med det lave forbruket kan jeg ikke hente ut så mange hk. Desverre er ikke han som bygde båten her mer, så jeg har ingen å spørre. Eksos temperaturen er også lav ca 360 grader.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...