Jump to content

Større flapser hjalp


Kjelli

Recommended Posts

Jeg har hatt problemer med motorstørrelse og båtstørrelse.

 

Etter at alt kom på plass, med benken på flybrigde og targabøyle, madrasser og dyner, så ble båten så tung, at båten plante seint. Måtte opp i ca 4050 omdr for å holde den i plan, og med maks turtall på 4250 omdr på maks turtall, så jobbet motoren tungt.

 

Flapsene som stod på, var ca 20cm. Med motorstørrelse før på 2x220hk, og fart på 38kn, var ikke dette problem, men med 1x250hk og maks fart på 21kn, så ble disse for små.

 

Montere nettopp på flaps på 60cm, og båten ble som ny. Nå planer båten fra 3250 omdr, og går da ca 12 knop. Båten går nesten helt flatt i vannet, og motoren jobber på ca 60% effekt, mot før fra 85-94%, alt etter strøm og vindforhold.

 

Ved hastigheter på 12-15 kn, så bruker motoren 2,2-2,3 l/nm, mens før 2,7-3,0 l/nm. Kommer jo litt senere frem i denne farten, men hva gjør vel det? Lommeboken blir ikke så fort tom heller.

 

Motoren er en Steyr 256, med Sportline display, så forbruket er under kontroll. Bruker ikke tankmåler, men bare plotter inn antall liter jeg tanker, så teller motoren ned.

 

mvh

Kjelli

 

Ved samenligning av denne båten, som er Bayliner 2958, mot en 2858, så er denne båten en del tyngre.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med min Nimbus 2600 med 124 hk er at flapsene kun reduserer farten hvis jeg ønsker en baugen nedi fart, har ingen erfaring med forbruket, men antar at er minst når farten er høyest (minst friksjon). Jeg bruker flapsene til å holde båten i balanse hvis lasta er skjeivt fordelt.

Link to post
Share on other sites

Synes du får litt lite fart med såpass motor, har en nabo med samme båttype og KAD 44, han får 29 på topp, og marsjer rundt 24-25.  Kan det komme av drev/utveksling hos deg montro?  Hvilket drev har du?  Kan ikke tenke meg at du har så mye tyngre båt.   Vet noen tilfeller med single Steyr i litt større båter der farten ikke helt ble som forventet med litt last ombord.

 

Jeg har selv en 2850 som jeg har montert 2 eldre AQAD 30 motorer i.  Ikke noen racer akurat, men den planer da greit, gir en maksfart på ca 25 knop og marsj rundt 18.  Må nok skifte propeller, mangler ca 300 omdr.  Har også de små trimplanene som var orginalt på denne båten, og vurderer å sette på større plater, kan ikke tro det vil gi noen negativ effekt.   Anbefalingen er jo å bruke så store trimplan man får plass til.

 

Ser du sammenligner vekten på din båt med 2858, vet du noe konkret om vekt på denne båttypen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...